2.800 medarbejdere ved Nissans store bilfabrik i Barcelona mister nu deres arbejde. Det meddelte Nissans øverste chef Makoto Uchida ved et pressemøde i formiddag i Nissans hovedkontor i japanske Yokohama.

Det skriver det tyske transportmedie Automobilwoche.

Nissan har besluttet at lukke den store fabrik, der bl.a. bygger Nissan Navara pick-up og el-varebilen eNV200. Navara skal fremover bygges i Sydafrika og eNV200 af alliancepartner Renault i Frankrig.

Lukningen skyldes milliardtab – delvist på grund af Corona krisen, er meldingen.

Tab på 42 mia. kroner

I regnskabsåret 2019-2020, som sluttede med udgangen af marts, fik Nissan et tab på ca. 42 mia. kroner mod en gevinst på 20 mia. kroner i regnskabsåret 2018-2019.

Nissan har nu sat et kæmpe spareprogram i værk, som bl.a. rammer Europa, som japanerne ikke længere betragter som et kerneområde.

Hvad det betyder for det danske marked er endnu uvist.

Helt ny strategi

Tidligere var der forlydende om, at det var Nissans engelske fabrik i Sunderland, der var i kikkerten på grund af Brexit, men her vil Nissan til gengæld satse mere på fremtiden.

Med beslutningen har Makoto Uchida helt ændret den tidligere Nissan-chef Carlos Ghosn’s vækstkurs.

Ghosn var i en lang periode fængslet i Japan for anklager for svindel. Det lykkedes ham at flygte til Libanon, hvor han ud over Frankrig og Brasilien har statsborgerskab.

Fra 7,2- til 5,4 mio. biler

Ændringerne i bl.a. Europa betyder færre fabrikker og færre bilmodeller. Produktionskapaciteten på verdensplan skal skæres med 20 pct. for at genskabe økonomien. I stedet for at bygge 7,2 millioner biler, vil man kun bygge 5,4 millioner biler.

Fabrikken vil koncentrere sig om sine kerne-kompetencer, skriver det tyske medie.

Det nye redningsprogram hedder Nissan Next, som skal skabe overskud allerede om tre år – med en markedsandel på seks pct.

Den spanske stat vil have erstatning

Den spanske regering har dog meddelt Nissan, at de ikke uden videre kan slippe gratis fra en lukning – man mener, det bliver dyrere at lukke fabrikken end at fortsætte den – og har meldt en afviklings-omkostning ud på 7,5 mia. euro.

Udover fabrikken I Spanien har Nissan også meldt ud, at man lukker en montagefabrik i Indonesien.
Men Nissan chefen understreger, at alliancen med Renault og Mitsubishi nu er endnu vigtigere – med øget anvendelse af synergier – bl.a. fælles modeller og teknologier.

Kernemarkeder vil fremover ud over Japan være USA, Kina og Nordamerika. Nissan vil desuden trække sig ud af Sydkorea samt opgive lavprismærket Datsun i Rusland.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk