De danske Nissan-forhandlere kan i sensommeren klar til at levere den helt nye udgave af varebilen Interstar – og samtidig vil forhandlerne satse endnu mere på salg af erhvervsbiler.

Det oplyste den adm. direktør for Nissan i Danmark, Kim Helsted, ved et pressemøde i går.
Interstar, der er søstermodel til Renault Master, kommer både i el- og dieseludgaver.

Salget af Interstar begynder nogenlunde samtidig med salget af Renault Master-programmet. Priser kendes dog endnu ikke.

Flere elvarebiler

Kim Helsted forventer sig meget af den nye Interstar – ikke mindst i eludgave. Varebilsalget faldt med fem procent i 2023, men ser man separat på elektriske varebiler, steg slaget med 49 procent.

Derimod vil det nok blive 2025, før man kan præsentere den elektriske udgave af Nissan Primastar – søstermodel til Renaults Trafic E-TECH electric.

Man har p.t. ingen informationer om lanceringen af bilen – selv om Renault begynder salget af den elektriske Trafic her til sommer.

Kun elektrisk Townstar

Nissan i Danmark har valgt kun at sælge den elektriske udgave af den kompakte varebil Townstar – så salget for modellen generelt ligger derfor lavere end søstermodellerne Citan fra Mercedes og Kangoo fra Renault (der bygges af Renault) – da de to andre sælger både diesel og el.

Townstar og ”søskende” er i en gruppe af varebiler, hvor det danske salg er begrænset – men Mercedes solgte dog 716 Citan i fjor, mens Renault solgte 148 Kangoo og Nissan 106 Townstar.

I første kvartal i år blev det til 144 Citan, 24 Kangoo og 11 Townstar.

Mål 1,6 procent

Fra 2022 til 2023 steg salget af Nissans varebiler over en bred kam hos de danske forhandlere, men det i første kvartal i år er faldet lidt tilbage i forhold til samme periode i 2023.

Så der er alle muligheder for forbedringer hos Nissans erhvervssælgere – med en ny Interstar i støbeskeen.

Målet for importøren er at få 1,6 pct. af salget i det store segment af varebiler. Samtidig håber man på at få en større tilgang til produktionen end i dag.

Ny Nissan Qashqai

Men så kan man også se på salget af ombyggede personbiler – Vans kaldet.

For en ny Nissan Qashqai er på trapperne – med premiere i slutningen af juni. Bilen blev præsenteret i går internationalt – og danske priser er klar om cirka 14 dage.

Teknikken er det samme som i dag, men designet i den nye Qashqai er gjort skarpere og der er nyt interiør – samt opdaterede assistent- og connectivity-systemer.

Man vil fra importørens side prioritere benzinudgaver, da hybrid-udgaver formentlig ikke er konkurrencedygtige. Prisniveauet på bilen ændrer sig dog nok ikke voldsom fra i dag på grund af konkurrencen i klassen.

Stigende Van-salg

Som Van fik Qashqai i fjor en renæssance med 45 solgte enheder mod 24 i 2022 – og en helt ny model må skabe endnu større efterspørgsel. Qashqai Van har altid været en populær bil i Danmark.

Nu er Qashqai ingen elbil som fabrikkens Ariya model, og direktør Kim Helsted mener, at Ariya i hvert fald som personbil indenfor få år vil sælge flere enheder end Qashqai.

På sigt vil det formentlig også gælde Van-udgaver. Man kan i hvert fald se, at konkurrenten VW ID.4 sælger utrolig godt som Van.

To ny bilmodeller

I dag kan man bestille sin Nissan Van hos forhandleren – og det gælder også modellerne Arya, Juke og X-Trail. Juke er i øvrigt også netop blevet opdateret.

Kim Helsted løftede også sløret for arvtagere for den lille Micra og mellemklassen Leaf. Fra nu af begge eludgaver, som også tilbydes som Van. I 2028 vil 75 pct. af Nissans biler være elektriske, var meldingen.

Man er allerede i gang – i samarbejde med Nissan – at udvikle en ny generation batterier efter Solid State princippet, hvor man i dag anvender litium-ion, men der skal også forskes med kobolt.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk