Nissan kan nu præsentere afløseren for den store varebil Interstar – som tidligere var kendt som NV400.

Bilen er bortset fra en ændret front næsten helt identisk med den netop lancerede søstermodel Renault Master – og begge biler bygges på Renaults Batilly fabrik i det østlige Frankrig.

Både el og diesel

For første gang kan Nissan byde på både en elektrisk- og en dieseludgave af Interstar. Noget som alliancepartner Renault med Master hidtil har været ene om.

Men nu er tiden moden for at satse endnu mere på elektriske drivliner – ligesom Nissan har understreget med den nye mindre Townstar varebil, der kun fås elektrisk herhjemme. Townstar er søstermodel til Renaults Kangoo model.

Rækkevidde på 460 km

Ren el er kunderne i det tunge segment ikke helt klar til. Først om mange år vil man være klar til kun at tilbyde e-varebiler – men fra 2026 vil alle Nissans varebiler kunne tilbydes i el-udgaver.

Et stort plus er, at den nye Interstar vil have en maksimal rækkevidde på 460 km – takket været et 87 kWh batteri i den største udgave – og 180 km rækkevidde med et 40 kWh batteri.

Man kan lade bilen ved DC hurtigladning, så man ekstra får 229 km rækkevidde på 30 minutter.

Eludgave trækker 2,5 tons

Vigtigt er også, at trailervægten med eludgaven bliver op mod 2.500 kg Den fire tons tunge eludgave kan desuden køres med en nyttelast på 4,2 tons. Endda på B-kørekort efter kompensationsbestemmelser i EU-regi.

Med til at skabe både lang rækkevidde i eludgaven og lavere brændstofforbrug i dieseludgaven på den nye model er et design med en luftmodstand, der er 20 pct. bedre end den nuværende model.

Vi skal også nævne den 9-trins automatgearkasse.

Nyttelast 1,6 tons på el

Både diesel og eludgaven vil kunne fås i en bred vifte af karosseriformer – så som chassis, dobbeltkabine og tipbil.

Den nye Interstar har også en 40 mm bredere sidedør sammen med et 100 mm længere varerum.

Nyttelasten er på op mod 1,6 tons i eludgaven og to tons i dieseludgaven.

Bedre køreegenskaber

Manøvredygtigheden er også stærkt forbedret i vores nyeste model, der har en vendediameter, der er halvanden meter mindre end den nuværende udgave.

Kabinen er også nydesignet med forbedrede sæder og helt nyt instumentbræt med ekstra aflæggeplads og tillige opvarmet forrude.

Som standard er den nye Interstar-model udstyret med en lang række sikkerhedsfunktioner, herunder nødbremse, træthedsadvarsel og trailer-stabilitetssystem.

Til verdens SMV’er

Interstar leveres med Nissans standardgaranti på 5 år eller 160.000 kilometer eller 8 år eller 160.000 kilometer for den elektriske Interstars batteri.

“Med en fuldt elektrisk version, øget lasteevne og en bred vifte af konverteringsmuligheder leverer vi præcis, hvad bl.a. vores daglige håndværksmestre – verdens SMV’er – har brug for,” siger Nicolas Tschann, direktør for lette erhvervskøretøjer hos Nissan Europa.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk