Nissan X-Trail huskes mest som tidligere tiders off road køretøj, når man ikke havde behov for Nissans hard core 4×4 køretøj Patrol, som ikke fås herhjemme længere.

Sådan er det ikke mere. For X-Trail i basisudgave er en bil for dem, der bare gerne vil sidde højt – og ønsker en bil med syv siddepladser på hvide plader. Den mindre Qashqai model fås ikke længere med syv sæder.

At den er den bedst sælgende X-Trail i Danmark skyldes ikke mindst prisen. Den er på ca. 450.000 kroner for billigste Acenta udgave.

To tons på krogen

På gule plader koster X-Trail fra ca. 300.000 kroner plus moms, hvor entreprenøren nok får mere brug for 4×4 udgaven e4orce.

Men den trækker kun 1,8 tons på krogen, hvor forhjulstrækkeren i denne test trækker op mod to tons.

Bilen kører virkelig godt, og selv om den er høj som SUV’er er – og derfor krænger lidt mere i et hurtigt sving end en sedan model – sikrer bilens sikkerhedssystemer samt baghjulsophængets multilink konstruktion et godt vejgreb.

Tre cylindre

Når det gælder testbilen får man udover forhjulstræk en mild hybrid 1,5 liters turbo-motor – men på kun tre cylindre. Som noget helt specielt med variabel kompression – for at skabe en bedre brændstoføkonomi.

For det er i dag miljøet, der fylder mest i bilindustrien – og så er der ikke plads til fortidens kraftige dieselmaskiner og firehjulstræk. Det var dengang.

Vi ser det også på motorens variable kompression – og så må man leve med lyden fra de tre cylindre.

Mild hybrid

Vores testbil yder 163 hk og et drejningsmoment på 300 Nm samt automatisk CVT gearkasse (Xtronic) med skifteplader bag rattet for manuelle skift.

Der er tre køre-modes -med valg mellem sport, eco og standard. Den er med 9,6 sekunder til 100 km/t ingen racer, men kører dog 200 km/t.

Mild hybrid teknikken på 12 V leverer supplerende drejningsmoment, forlænget standsning i tomgang – og der samles strøm op (regenerering), hvor energien så lagres i litium-ion batterier.

El er fremtiden

Nissans ganske avancerede teknologier -er måske et overgangsfænomen – for nu skal alt være el/brint.

Senest har Porsche meldt ud, at næste Porsche Macan bliver elektrisk – men fortsat med vilde egenskaber.

Land Rover har også meldt ud, at el også bliver fremtiden for terrænkøretøjer.

Alt i udstyr

Vores X-Trail var i øvrigt med højeste udstyrsniveau Tekna, hvilket betyder en veludstyret kabine med læderstue med el-indstillelige sæder med hukommelse for fører og passager.

Dertil læderrat, trådløs opladning af mobiltelefonen, elektronisk p-bremse, birdview kamera og 3-zone klimaanlæg.

Testbilen havde ekstra glassoltag til 9.000 kr. De syv sæder koster ekstra 10.000 kr. – begge til hvide lader.

ProPilot

Standard er sikkerhedssystem ProPilot, som omfatter adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, nødbremse, skiltegenkendelse, head-up display, 360 graders kamera, 12,3 tommer touchscreen, regnsensor samt adaptive LED forlygter.

Testbilen havde også elektrisk betjent bagklap og læssehøjde på 75 cm. Vi skal også nævne og 20 tommer alufælge, køl i midterboksen, tagræling, spoiler for og bag, nøglefri start og både a- og c usb stik.

Tekniske data Nissan X-Trail MHEV 160 Xtronic (Acenta):
Motor: 3 cyl. turbo benzin. 12V.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 163 hk v. 4.800 omdr.
Moment: 300 Nm v. 2.800 omdr.
Forbrug snit WLTP: 13,7 km/l.
Udslip CO2: 164 g/km.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Gear: Xtronic CVT aut.
Totalvægt: 2.345 kg.
Trailervægt: op til 1.800-2.000 tons.
Læssehøjde: 75 cm.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Dæk: Michelin Primacy 4 – 255/45 R20.
Træk: forhjulstræk.
Affjedring: Uafhængig for/Multi-link bag.
Bremser: Vent skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris X-rail Van fra: 299.900 kr. ekskl. moms/incl. ombygning.
Pris hvide plader (Acenta model) 450.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk