Toyota indleder nu er total ændring af sin fremfærd. Fra at være et rent bilmærke, bliver man nu en mobilitetsforretning – og har valgt begrebet ”Kinto” som nyt varemærke.

Kinto betyder på japansk ”flyvende nimbus” – betegnelsen for en venlig og magisk sky, som giver en karakter fra en tegnefilm mulighed for at svæve rundt fra sted til sted.

Bjarke Ingels tegner Kinto-by

At man hos topchef Akio Toyoda mener det alvorligt ses af hans plan om at opføre en ny by i Japan, som lever op til tankerne i Kinto – men det er med ideer, der kan overføres til eksisterende storbyer i verden.

Det er det danske arkitektfirma BIG (Bjarke Ingels Group), der skal hjælpe Toyota-chefen med byprojektet -Woven City – den vævede by – ved foden af det hellige bjerg Mount Fuji. Første spadestik sker næste år, og første etape åbner i 2023.

Toyota bringer lykke

Familien bag bilkoncernen hedder Toyoda, men bilen hedder Toyota – for i Toyota med ”T” indgår det japanske skrifttegn for det hellige bjerg, og det bringer lykke.

Apropos Wowen City – Toyota-koncernen begyndte med at fremstille væve i 1891. Bilerne kom først i 1935 med model AA, der kom på markedet i 1937.

Nu er det Danmarks tur

Kinto har været lanceret i andre lande – bl.a. USA – tidligere i år, men nu er Danmark kommet med. Og målet er både erhvervslivet og private.

Kinto er en overbygning for Toyotas mobilitets-tjenester – og ifølge Toyota Danmark er der flere forskellige koncepter – bl.a. Kinto Share (delebil), Kinto Flex (fleksibel leje), Kinto Join (samkørsel), Kinto One (leasing) og Kinto Go (samling af mobilitets-services).

De fleste større bilfabrikker arbejder dog også med delebiler og fremtidig mobilitet – som vi også tidligere har omtalt her på VOTY.dk – men så vidtgående tanker og projekter som Toyota har præsenteret, er næppe set før – det gælder ikke mindst Wowen City projektet.

Share er delebiler

Herhjemme begynder man med Kinto Share, der er et delebilskoncept med biler som Yaris, RAV-4 og varebilen Proace.

Bilerne har faste p-pladser – og skal tilbage til de pladser. Alt styres via app’en, hvor man kan se, hvor man kan hente bilerne.

Flex er langtidsleje

Dertil Kinto Flex, der er langtidsleje – f.eks. leje en bil ned til fire måneder eller en varebil ned til to måneder.

Forsikring, service og ejerafgift er inkluderet. Næste år følger ”Join”, der er en samkørselstjeneste.
Vil ikke have kørekort.

Dropper kørekortet

Ved præsentationen i går i Carlsbergbyen i København – der som Wowen City er en ny bydel – fortalte Ole Kveiborg fra COWI, som Toyota samarbejder med, at trenden var, at vi alle ville bo i byer, men at unge efterhånden ville være mindre interesserede i at få kørekort og have en bil. Det viser undersøgelser i byer som Berlin, London, Paris og New York.

Ikke mindst fordi det er svært at få en p-plads – og så er pladsen dyr. Og når vi en gang får selvkørende biler, skal man ikke bruge kørekort. Unge vil mere og mere vælge taxi, bus og delebiler.

Lige nu niveau tre

Selvkørende er p.t. i niveau fire ud af fem – og der vil nok komme flere niveau fire modeller før vi måske når niveau fem. Og så måske kun i byer og på motorveje.

Wowen City er planlagt, så biler (selvkørende brintbiler) ankommer til byen og sendes ned i en kæmpe p-kælder – mens man selv tager videre med kollektive trafikmidler.

Lastbiler i kælderen

Det gælder bl.a. løbehjul, e-minibusser, små elkøretøjer og e-scootere ligesom Toyotas selvkørende e-Palette minibus samt Concept -i biler og I-Road scooter. Også robotter og droner bliver et fast indslag.

Også logistikdelen med leverancer af gods med lastbiler foregår i kælderetagen eller et andet niveau end gadeplan. Man sidder naturligvis hjemme i sofaen og bestiller alt på sin app – just-in-time.

Mister 20 pct. af kunderne

Så i stedet for at have en masse bl.a. brugte leasing-biler hos forhandlerne, man ikke kunne komme af med, så var løsningen delebiler med faste p-pladser, som man ikke engang skulle tænke over at skulle tanke – for det hele er med i Kinto Share ordningen.

Faktisk mente Kveiborg, at 20 pct. af kunderne kunne risikere at forsvinde. Bare ikke lige nu under Corona-krisen, hvor borgerne forsøgte at undgå offentlig transport – men om en række år ville befolkningen ændre opførsel, når det gælder transport.

Omfavne fremtiden

For Toyota handler det med Kinto at omfavne fremtiden frem for at bekæmpe den – og dermed være en del af fremtidens mobilitet.

Det vil bl.a. hænge sammen med den grønne omstilling og mindre CO2 udledning, samt ny teknologi – hvor bilerne bliver forbundne – og at vi kommunikerer mere med både ovnen derhjemme og bilen via en app. Samtidig bliver en større del af befolkningen ældre – og vil kræve øget mobilitet.

Nye ideer hele tiden

Allerede nu har Kinto i Danmark samarbejde – foruden COWO – med MT Højgaard, EL Tel og med en del kontorfællesskaber.

”Der er meget fokus på virksomheder og boligområder, men der kommer nye ideer til hele tiden. Vi har et team klar til at rykke i alle retninger,” siger mobilitetschef Bo Svane, Kinto og Toyota Danmark.

Planen ”Vores by”

For entreprenørvirksomheden MT Højgaard passer Kinto godt ind i fremtidens byggeri, for der er ikke plads til, at hver husstand kan have plads til to biler. Det vil byerne heller ikke synes om.

”Vi har planen ”Vores by” – ikke kun til bo i – men også bruge. Vi har flere tæt-lav bebyggelser på vej, hvor det koster op til en halv mio. kroner at etablere en p-plads, som skal betales ud over huslejen. Et godt eksempel på det er også Carlsbergbyen,” sagde Jacob Martin Andersen, MT Højgaard, ved præsentationen af Kinto.

40 delebiler:

I første omgang er der kommet 40 delebiler ud i Danmark – heraf en fjerdedel varebiler.

For Kinto projektet herhjemme handler det f.eks. om, at man betaler 1.300 kroner for at få en bil til at holde weekend og 180 kroner for at køre en tur i IKEA.

Fra begyndelsen er der 15 lokationer for Kinto Share i København, i hovedstadsområdet og i Sydsjælland. Samt ét sted i Jylland – nærmere bestemt Aalborg. Mange andre steder følger snart.

Fakta Kinto Share:
Basic 0-24 timer:
0-50 km til 7,50 kr. pr. km.
50 km+ til 2,50 kr. pr. km.
Mindske beløb er 100 kr.

Basic 24 timer+:
400 kr. pr. døgn.
(inkl. 50 km. kørsel.)
2,50 kr. pr. km. derefter.

Abonnement Silver:
200 kr. månedlig udgift.
5 kr. pr. km.

Abonnement Gold:
500 kr. pr. måned.
4 kr. pr. km.

Kinto Flex:

Leje af personbiler: 4 md.
Leje af varebiler: 2 md til 2 år.
Inkl. forsikring, grøn ejerafgift og service.
Efter hver periode kan man skifte køretøj.

Ved personbil: 3.500-6.900 kr. pr. md
Førstegangsydelse: 0 kr.
Kørsel pr. md.: 2.000 km.

Ved varebil: 5.500 kr. pr. md ekskl. moms.
Løbetid: 24 md.
Opsigelse: løbende md. Plus 1 md.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk