Volkswagen har fået fart på, når det gælder præsentation af nye elektriske biler – og det betyder, at også det danske marked får glæde af denne udvikling.

For nylig blev den første serieproducerede el-bil, som fabrikken har bygget op fra grunden som elbil på den nye elektriske MEB-platform, ID.3, kåret af Danske Motorjournalister til Årets Bil i Danmark 2021.

Allerede nu er 1.800 udgaver af ID.3 leveret til kunder – og nu er den danske importør, SMC, klar til at markedsføre storebroderen til ID.3 – nemlig ID.4, som er den første elektriske SUV model fra Volkswagen herhjemme.

1.200 kg. trailervægt

Den nye VW ID.4 kommer til marts – og hvad som er interessant for erhvervslivet er, at den som ID.3 tilbydes på gule plader samt at den har en trailervægt på 1.200 kg.

ID.4 har samme akselafstand på 2.766 mm, men er med sine tre meter og 58 centimeter hele 32 centimeter længere end ID.3. Som SUV er frihøjden højere – faktisk 163 mm – som giver en høj siddeposition (30 mm højere end ID.3) og lettere ind- og udstigning.

ID.4 holder stort set målene fra bestselleren Tiguan, men akselafstanden er 90 mm længere – så der er god plads inden døre. Mens Tiguan har forhjulstræk, har ID.4 som lillebror ID.3 baghjulstræk grundet elmotorens placering mellem baghjulene.

Senere som 4×4

Det giver måske en mere urolig bagende med vådt eller løst underlag – men så er der jo assistentsystemer som esc og adaptiv fartpilot. Vægtfordelingen på 50:50 er også positiv.

Senere kommer ID.4 med firehjulstræk.

Baghjulstrækket kombineret med teknikken bagi betyder, at der kun er få tekniske detaljer placeret fortil – og dermed en lille vendediameter på 10,2 meter.

Lang rækkevidde

Som ID.3 har den større ID.4 lang rækkevidde og kort opladning. Med det store batteri på 77 kWh og 204 hk når den op til 522 km. Senere følger en udgave med 52 kWh og 148 eller 170 hk – og med 348 km rækkevidde (WLTP). Med 77 kWh får man et batteri, der vejer 493 kg. mod 344 kg.

Garantien er otte år på batteriet – eller 160.000 km. Garantien på bilen i øvrigt er to år.

Som de fleste elbiler er ID.4 meget kvik – og når 100 km/t på 8,5 sekunder. Køreprofilen kan sættes til eco, comfort eller individuel.

270.000 kr. plus moms som Van

400.000 kroner eller 470.000 kroner ventes priserne at blive for de første udgaver med First Edition udstyr på hvide plader. Som Van må man forvente priser fra cirka 270.000 kr. plus moms. Bilen kommer i otte udstyrsversioner fra fabrikken: pure, city, pro. Life, business, family, tech og max.

Som ID.3 er den større ID.4 spækket med udstyr – som man jo let kan gør, når der ikke er afgifter på i hvert fald de billigste udgaver.

Vi kan nævne Travel Assist med adaptiv fartpilot og linjevogter, pre-crash assistent, matrix LED lygter, bakkamera og head up display.

Varmepumpe standard

Dertil kommer op til 12 tommer skærm med navigation, 2-zone klimaanlæg, 20 tommer alufælge, nøglefri betjening og varme i rattet.

Hvad man er glad for især om vinteren er bilens en varmepumpe, så man ikke tærer på den opsparede strøm i forbindelse med bl.a. opvarmning. Dyrere modeller har endnu mere udstyr.


Fakta Volkswagen ID.4:

Elmotor ydelse: 148, 170 eller 204 hk.
Moment: 310 Nm.
0-100 km/t: 8,5 sek.
Topfart: 160 km/t.
Batteri: 52/77 kWh.
Træk: Baghjulstræk.
Vægtfordeling: 50:50.
Vendediameter: 10,2 m.
Hurtigopladning: 125 kW.
Rækkevidde WLTP: 348- og 522 km.
Forbrug: 16,7-19,2 kWh/100 km (148/170 hk), 17,7-18,9 kWh/100 km (204 hk).
Trailervægt: 1200 kg.
Frihøjde: 163 mm.
Akselafstand: 2.766 mm.
Vendediameter: 10,2 meter.
Garanti el-system/batteri: 8 år/160.000 km.
Pris gule plader fra ca. 270.000 kr. plus moms.
Pris hvide plader fra ca. 400.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk