Samarbejde mellem bilfabrikker er stigende, men blandt de gamle aftaler er den mellem Renault og Nissan – kaldet alliancen til daglig.

Således bygger Renault varebilen NV400 for Nissan sideløbende med Renault Master på Renaults fabrik i Batilly nær Strasbourg i det nordøstlige Frankrig. Bilerne er teknisk identiske.

Samt i øvrigt Opel Movano – endnu, for Opel er i dag en del af PSA Peugeot Citroën – og PSA og Renault er ikke perlevenner. Men en kontrakt er jo en kontrakt.

Mange salgs-detaljer

Forskellen på Nissan og de øvrige af disse varebiler er, at Nissan byder på fem års fabriksgaranti eller 160.000 km.

Salgsmæssigt spiller mange detaljer ind – i hvert fald er Master én af de mest solgte i sit segment. NV400 har p.t. ikke blandet sig i den kamp. Generelt er serviceaftaler populære.

Vi har venligst fået en Nissan NV400 i udstyrsudgaven Working Star stillet til rådighed af autoriseret forhandler Autonorden på Amager.

Typisk Nissan DNA

Modellen er en såkaldt L2H2 model med 10,8 kubikmeter varerum – og i dette tilfælde med forhjulstræk og med en 150 hk turbodiesel maskine.

Mens Renault i seneste udgave helt har ændret frontdesign, så har Nissan stort set bibeholdt den typiske Nissan-grill fra forgængeren.

Den seneste NV400 har stort set uforandret teknik – tillempet nye Euro 6d-Temp bestemmelser – nemlig 2,3 liter motor med dobbelt turbo.

Med og uden læs

Til 100 km/t klarer bilen på 12,1 sekunder og topfart opgives til 155 km/t. Ved kraftig acceleration høres en vis turbostøj, men det er ikke så højt.

Vi har prøvet bilen med (640 kg.) og uden læs – og selv om den ikke er så hurtig som topmodellen med 180 hk, så er der god trækkraft i udgaven med 150 hk.

NV400 er letkørt og ligger stabilt på vejen. Testbilen var udstyret med 6-trins manuel gearkasse, men den kan også fås med et semiautomatisk gearskift.

Forbedret kvalitet

Den nye model er først og fremmest blevet mere støjsvag og er bedre skruet sammen end tidligere – og dermed med forbedret komfort. Men der er del støj i kabinen ved motorvejskørsel.

Vi målte acceleration i femte gear fra 1.500 omdrejninger eller 65 km/t. I sjette gear 1.500 omdrejninger eller fra 85 km/t. Bykørsel kræver flittigt brug af fjerde gear. Vil man have øget smidighed, må man op i 180 hk udgaven.

Den nye udgave er generelt mere økonomisk end tidligere. Gennemsnitsforbruget (WLTP-mål) er oplyst til 10,8 km/l eller 244 g/km.

Lager-tilbud

Der er diesel-påfyldning bag en klap bag døren til venstre på bilen og AdBlue påfyldning til højre.

150 hk kassevognen den model, der er bestseller herhjemme. Pris for testbil er 210.628 kr. som lagertilbud – ellers 251.000 kroner inklusive 30 pct. afgift, men eksklusive moms.

Priserne efter den 18. december kender vi ikke.

Magneter holder fast i bagdøre

Testbilen var udstyret med 10 fastgørelses-kroge i varerummet, hvor gulvet ikke var beklædt, men der var delvis beklædning af varerummets sider.

Nyt er to store håndtag i varerummet til at lette indstigning – men der er ingen trinbrætter ved bagdøre eller sidedør. Læssehøjden er 562 mm.

Bagdørene åbner 180 grader – og magneter på siden sikrer at holde dørene på plads i blæsevejr.

Kun 1-vejs justerbart rat

Man sidder godt bag (plast)-rattet – der dog kun kan indstilles lodret. Et lille bevis på, at der kun er tale om et stort facelift – ikke en ny model. NV400 har ikke en stor touchscreen med mulighed for opkoblings til navigation – og det kan jo undre lidt i vore dage.

Man sidder dog lige for rattet – takket været en stor fodplade i gulvet. Vi skal fremhæve bakkameraet, der es i en lille felt i venstre side af bakspejlet  – som ellers ikke er i brug, da bagdørene var blændet.

Der var dog en lille rude i adskillelsen fra kabinen ind i varerummet.

Lodret siddestilling for passagerer

Der er god støtte i sædet, mens støtten i passagersædet til gengæld kunne være bedre. Førersædet kan ikke indstilles trinløst med rulle. Til gengæld er der armlæn.

Vi skal nævne tre kopholdere og store flaskeholdere i dørene. I det hele taget god aflæggeplads overalt. Der er faktisk cirka 20 aflæggerum i bilen – bl.a. under forruden og over forruden. Handskerummet er ganske stort.

Fint med drejelig skriveplade på bagsiden af midtersædet. Bilen har to airbags. Så får tillige man p-sensor bag, bakkamera, tågeforlygter, fartpilot og kraftige sidelister.

Ikke adaptiv fartpilot

Ellers får man oliefyr, air condition, el-sidespejle, hill holder, sidevindsassistent samt mulighed for trailer-sway assist (trailer-stabilisator). Dertil  DAB+ radio og regnsensor.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne nødbremsesystem.

Men derimod kommer der tidligst adaptiv fartpilot – ACC – til næste år ifølge producenten Renault.

Faktaboks Nissan NV400 Workling Star H2L2 150 hk:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.299 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 2.500 omdr.
Moment: 385 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Miljø: Euro 6d-Temp.
Forbrugs-gennemsnit (WLTP): 10,8 km/l.
CO2 udslip: 244 g/km.
Topfart: 155 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,1 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Totalvægt: 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.211 kg.
Lasteevne: 1.454 kg.
Vogntogsvægt: 6.000 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.500 kg.
Akselafstand: 3.682 mm.
Mål sidedøre: 1.270 x 1.780 mm.
Mål bagdøre: 1.580 x 1.820 mm.
Varerum: 3.083 x 1.765 x 1.894 mm.
Varerum: 10,8 kubikmeter.
Læssehøjde ubelastet: 562 mm.
Bagdørsåbning standard: 180 grader.
Dæk: Bridgestone Duralis R660- 225/65 R16c.
Garanti fabriks: 5 år/160.000 km.
Serviceinterval: 2 år/40.000 km.
Pris testbil ekskl. moms: 210.628 kr. (Før 18/12 2020).

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk