Spanske Seat Leon er i princippet en VW Golf i forklædning, men Leon tilbydes til en noget lavere pris. Al teknik er i princippet den samme, men der er lidt mere varmblod over den spanske kopi.

Den har en lidt frækkere udstråling, byder på lidt mere plads og er sat lidt mere sporty op – til at passe til det spanske temperament.

Let at køre

Vi ser det samme elektroniske lys-panel, men generelt er der flere gammeldags betjeningsknapper, så ikke man skal bladre så meget på den eller store 10 tommer touchscreen, hvor der i testbilen også var navigation. Altså mere let at arbejde med for de knap så it-nørdede chauffører.

Leon har altid været blandt de mest populære Van-udgaver i klassen, og selv om mange virksomhedsejere måske vil ty til dieselmotorer, så får de i denne 150 hestes 48V-mild-hybrid model er ganske smidig og også hurtig bil.

Ikke som FR tidligere

Den klarer 8,7 sekunder til 100 km/t og topfart opgivet til 221 km/t. Her hjælper hybridteknikken til et lidt hurtigere afsæt.

Før var FR betegnelsen på en Leon tegn på en sportsudgave – det skal man til søstermærker Cupra for at opnå i dag.

Men man savner altså ingen kræfter her. Tilmed klarer den 16,9 km/l – og det er rimeligt for genren.

1.600 liter plads i varerummet

Dertil med 1.600 liter god plads i varerummet mod 1.237 liter i en Golf. Trailervægten ligger mellem 1.500- og 1.700 liter i Leon, hvor Golf klarer 1.700 kg.

Seat oplyser en Van-pris for modellen, som vi prøver, på 194.191 kroner plus moms – 106.000 kr. under hvidpladeprisen. Der er i den forbindelse fire fastgørelses-kroge i varerummet – hvor man også finder et ekstra rum under gulvet.

Der er 12-volt stik i både kabine og i varerum (ekstra). Men bilen har ikke handskerumslås – men ekstra havde bilen også elektrisk betjent bagklap. Ellers er der ok aflæggeplads med bl.a. midterboks. Men holderne til flasker i dørene er for smalle.

Standard adaptiv fartpilot

Sikkerhedsudstyret er righoldigt – og her skal vi fremhæve adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, frontassist, linjevogter, multikollisionsbremse, Blind Spot information, træthedsregistrering og skiltegenkendelse.

Udstyret omfatter også p-sensorer bag, nøglefri start, varme i rat og sæder, 2-zone klimaanlæg, læderrat, Apple Car Play, tagræling, hæk- og frontspoiler, elektronisk håndbremse og usb-stik.

God kørestilling

Man sidder godt bag rattet – om end man sidder ret lavt. Bilen har fine sportssæder med trinløs indstilling af sæderyggen. Dertil fodhviler, så man opnår en fornem og lige kørestilling.

Bilen kører virkelig godt – og forcerer selv skarpe kurver på landevejen med god fart – men bilen har uafhængig affjedring med tværsvingarme bag, og der var ekstra også 18 tommer aluminiumsfælge med 224/40 dæk.

Bilen havde 7-trins DSG automatgear, det skifter meget blødt og hurtigt – og man kan skifte manuelt via skifteplader bag rattet.

Meget ekstraudstyr

Det var ikke kun de 18 tommer fælge, der koster ekstra. Testbilen havde også en masse ekstraudstyr – bl.a. LED forlygter, bakkamera og parkerings-assistent fortil.

Generelt får man i Seat Leon eTSI en velkørende bil, der både er komfortabel, rummelig bil med sporty køreegenskaber og tilmed en pæn økonomi. Ikke mindst gennem en gunstig pris.

Teknik Seat Leon 1,5 FR Sportstourer 150 eTSI Van:
Motor: 4 cyl.
Grøn profil: 48V mild hybrid.
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.000-6.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500-3.500 omdr.
Topfart: 221 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,7 sek.
Forbrug snit WLTP: 16,9 km/l.
CO2 udslip: 133 g/km.
Gear: 7 trins DSG dobb.-koblingsgearkasse.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Trailervægt: 1.500 kg.
Køreklar vægt: 1.366 kg.
Nyttelast: 798 kg.
Totalvægt: 1.940 kg.
Vendediameter: 10,5 m.
Læssehøjde udvend./indvend: 640/40 mm.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Dæk: Good-Year Ultra Grip 225/40 R18.
Hvidpladepris: Ca. 300.000 kr.
Pris eksl. moms: 194.191 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk