Alle Crossover bilers moder er nu lanceret i tredje generation – sløret for Nissan Qashqai 2021 blev løftet på udviklingscentret Cranfield nær London – for her er alle Qashqai generationer født. I 2006, i 2013 og så i 2021.

Den første Qashqai kom til Danmark i 2007.

Alle tilskuerne ved verdenspremieren på bilsalonen i Paris i 2006 gav den ikke mange chancer – for den var så anderledes end datidens jobbiler, hvor Nissan havde sin Primera.

Tre million enheder

Men Qashqai er blevet Nissans største succes i Europa nogensinde – med tre millioner solgte biler – og det er få områder på jordkloden, hvor den ikke sælger. Dog som Dualis i Japan og Roque Sport i USA.

Faktisk var den på podiet allerede på bil-udstillingen i Genève i 2004 som konceptbil, men de færreste forventede, at der ville komme en rigtig bil ud af den – og japanerne er kendt for sine mange prototyper – selv om den var designet hos Nissans designafdeling i London.

Brexit-aftale redder nok Qashqai

Til os centraleuropæere bygges bilen på Sunderland fabrikken ved britiske Newcastle, og med en toldaftale med EU, er der forhåbentlig ikke fare for beskatning, når bilen lander i Danmark til sommer.

Der er ingen priser offentliggjort endnu.

Fortsat på gule plader

Som gulpladebil har den nydt stor succes herhjemme, og pressechef Ann Strøby fra den danske importør tror helt sikkert på en fortsat succes som Van.

Teknik er der rigtig meget – dieselmaskinen er væk, og bilen er opbygget med e-drivline. I første omgang kommer den med en 1,3 liters 48V-mild hybrid benzinmotor fra Renault-Nissan alliancen.

Ydelserne er 140- og 160 hk – sidstnævnte med firehjulstræk.

e-Power udgave lidt senere

Senere – efter seks måneder – kommer bilen i en e-power udgave som 1,5-liter benzinmotor med en form for rækkeviddeforlænger, hvor benzinmotoren lader batterierne, som sikrer strøm til elmotoren, som driver hjulene – med en ydelse på 190 hk.

Her indgår et lille formentlig 1,5 kWh batteri til acceleration og start/stop funktion, som man opnår et konstant drejningsmoment/trækkraft.

Til gengæld er der ikke planlagt en plug-in hybridudgave, som jo er ærgerligt med de nye danske afgiftsregler. For Nissans nye system sikrer lavt forbrug, forsikrer Nissan.

Skarpere design

De første to generationer Qashqai deler platform med SUV-modellen X-Trail – den nye har fået ny og større platform, som betyder bedre plads i varerummet.

Designet er lagt op ad forgængeren – men med smallere lygter (LED) og længere signatur-kørelys.

Dertil mere strømlinet karosseri og helt nyt hækdesign. Dørene åbner nu 90 grader og letter adgangen.

Helt ny indretning

Kabinen i den nye Nissan Qashqai er helt nydesignet og er stadig meget førervenlig med mange kontakter placeret i rattet i stedet for via bilens touchscreen. Samtidig er kvaliteten løftet.

En ny 12,3 tommer komplet elektronisk TFT-multi-informationsskærm foran chaufføren kan konfigureres til at vise navigation, underholdning, trafik- eller bilinformationer, og det hele styres via en ny berøringsfølsom drejekontakt på rattet.

Den større ni tommer NissanConnect touchscreen i højere opløsning gemmer navigation, underholdning og indstillinger.

Head-up display

Et nyt 10,8 tommer head-up-display sikrer, at navigations-, førerassistent- og vejinformationer projiceres op på forruden i chaufførens synsfelt.

En bilstatusrapport, som kan ses via appen, er blevet introduceret til den nye Qashqai, og den informerer brugerne om påkrævet service på bilen, og den leverer liveinformationer om bilens præstationer og eventuelle fejlmeddelelser.

Større varerum

Den nye Qashqais længere akselafstand og en ændret indretning af kabinen giver brugerne mere plads.

Varerummet er blevet 74 liter større i forhold til den tidligere generation af modellen, hvilket til dels skyldes, at bagagerumsbunden er sænket med 20 mm takket være baghjulsophængets nye konstruktion.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk