I takt med tiden tilbyder den danske Peugeot importør også deres elektriske e-208 model på gule plader – bilen, som fra i øvrigt vandt titlen Car of the Year for 2020.

Peugeot har med sin elektriske e-208 ligesom den større e-2008 model præsenteret en ny opfattelse af pakketrans til mere end blot lokal ”Last Mile” distribution – de klarer også de regionale løsninger.

Bedre komfort end en kassevogn

Mange vil pege på Peugeots varebil e-Expert som den rigtige varetransport, og snart også den mindre e-Partner – som har samme teknik, men kører man med e-post og e-distribution – altså med pakker fra nethandel – så er e-208 som Van et godt bud. Og komforten er jo bedre.

Flere og flere byer i Europa vil jo kun se emissionsfri transport i fremtiden. Og så er det jo lige meget, om det ikke kan betale sig i forhold til bilens med hvide plader.

Ingen afgift og ingen moms

En elbil i denne størrelse betaler man ikke afgift på, så som e-varebil er prisen stort set den samme som e-208 personbilen– hvortil kommer ombygningen.

Men vi taler også om gulpladeudgaven uden moms – uden moms koster testbilen cirka 203.000 kroner i stedet for knap 254.000 kr.

Op mod 340 km rækkevidde

Peugeot har et gennemsnits-rækkevidde efter WLTP-reglen på 340 km. Forvent dog lidt kortere om vinteren. Men da vi havde ladet op, stod der 304 km. Og næste morgen kun 292 km. Men det var jo vinter.

Man kan også vælge opladnings-tidspunktet. Bilens varmepumpe kan så sikre, at bilens kabine køles eller opvarmes – så får man længere rækkevidde.

Man kan endda styre det hele på en app på mobiltelefonen.

Batteristyring

Det tog os iøvrigt tre en halv time at lade bilen fra 17- til 100 procent. Nogenlunde som Peugeot lover – men bilen har også tre faser.

Finder man en hurtiglader, går det meget hurtigere – man kan lade med op til 100 kW. Vi har tidligere prøvet med en 50 kW hurtiglader i en Peugeot Expert varebil med samme teknik.

Men bilens batteri-styringssystem (BMS) kan betyde, at man ikke kan fylde på med 100 kW så længe (for at spare batteriet i bilen). Så hvis bilen siger klar om en halv time – så er det ikke sikkert, at bilen er klar, når man vender tilbage.

Undgå motorveje

Vi prøvede den så i en by- og regional test på alle vejtyper – undgår man motorvejene er rækkevidden længere.

Men rækkevidde-opgivelsen kan snyde – man skal hellere tro på el-måleren. Bilens touchsceen og instrumenter viser også batteripakkens placering i gulvet af bilen.

Man skal huske at bruge B-funktionen i gearvælgeren (bilen har 1-trins automatgear) – så bremser den selv op, når speederen slippes – og samler strøm op samtidig.

Tre køremetoder

I øvrigt kan man vælge imellem køremetoderne sport, eco og normal – og det er kun i sport, at man henter alle bilens 136 hk.

Gennem skift ændres også gearskiftet, styringen kan varieres og blive mere direkte, man kan få fastere affjedring – og bilen kan få lidt mere sporty appel.

Husk at få en ladeboks

Uanset hvad, så skal man huske at få en ladeboks hjemme eller i firmaet. Det giver ingen mening at skulle på jagt efter en ledig ladestander hver dag – måske langt fra hjemmet/firmaet.

Bruger man ikke bilen til andet end til/fra job kørsel, så behøver man måske heller ikke at lade hver dag.

Vægten øget med 200 kg.

e-208 er bygget på basis af benzin- og dieselmodellen – altså med elmotoren placeret fortil og med forhjulstræk. Ydelse af batteriet er 50 kW – elmotoren yder 136 hk og præsterer 260 Nm.

Uanset hvilken e-208 model, som man vælger, får man en meget komfortabel bil. Og den klarer også et hurtigt sving – om end de færreste vælger en elbil til sportskørsel. Elbilens mer-vægt er cirka 200 kg.Det spiller jo ind.

E-208 er støjsvag og har lynhurtig acceleration via et moment fra 0 km/t – samt nul lokal forurening.

Indrettet som alle 208-modeller

e-208 er indrettet præcis som andre 208-modeller i samme udstyrsniveau, som i dette tilfælde er Allure, som er næstlaveste trin.

Det betyder bl.a., at man får Peugeots i-cockpit, hvor man ser på instrumenterne hen over ratkransen. Dertil Peugeots piano-kontakter, som man hurtigt bliver dus med. Rattet af læder med flad bund er rart at holde om.

Se rundt om bilen

Bilen har en pæn stor touch skærm, men ikke udstyret med navigation. Her skal man så spejle sin telefon via Apple Car Play for at få telefonens navigation. Til gengæld er der bakkamera og Bird-View monitor, så man kan se rundt om bilen.

Man sidder godt i de højdejusterbare sæder (med varme), der byder på fin støtte – i testbilen stofsæder med læderkant og varme.

Cirka 1.000 liter varerum

Vi skal også nævne midterboks og tilhørende armlæn. Der er dog ikke handskerumslås. Men der er ganske meget aflæggeplads. Vi skal også nævne flaskeholdere i dørene plus to kopholdere.

Varerummet er på mere end 1.000 liter og læssehøjden er 690 mm. Varerummet har fire fastgørelses-kroge.

Bilen vender på 10 meter. Men man skal huske, at e-208 ikke må trække en trailer. En PureTech 130 hk benzinudgave af 208 må til sammenligning trække en trailer på 1.200 kg.

Masser af udstyr

Bilen har esc stabilitetssystem, fartpilot og fartbegrænser, seks airbags, indklappelige el-sidespejle med varme, linjevogter, automatisk klimaanlæg, p-sensor bag, regn- og lyssensor, træthedsalarm, hill start assist og skiltegenkendelse.

Der er nøglefri start og elektronisk håndbremse plus varme i for- og bagrude. Instrumentpanel og dørsider havde også blankt kulfiber-design. Der er også LED signatur-kørelys og LED baglygter. Dertil 16 tommer alu-fælge.

Den nye Peugeot 208 er generelt lavere, bredere og længere end dens forgænger. Bagenden er karakteriseret af et sort tværgående bånd med baglygterne integreret i hver side. Dertil hækspoiler.

Peugeot e-208 Allure Van:
Max. effect elmotor: 136 hk (100 kW)
Max. drejningsmoment: 260 Nm.
Batterikapacitet: 50 kWh.
Energiforbrug: 165 Wh/km.
Ladetid AC 11 kW 0-100 pct: ca. 5 timer.
Ladetid DC 100 kW 0-80 pct: 30 minutter.
Rækkevidde WLTP: 340 km.
Gear:1-trins aut.
Topfart: 150 km/t.
Accell. 0-100 km/t: 8,1 sek.
Køreklar vægt: 1.558 kg.
Totalvægt: 1.910 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Varerum: ca 1.000 liter.
Læssehøjde udv./indv.: 690/180 mm.
Garanti fabrik: 2 år.
Dæk: Michelin Alpin S 195/55 R16
Garanti: Batteri 8 år. Bil: 5 år/150.000 km.
e-208 Allure 253.752 kr. på hvide plader.
e-208 Allure Van fra ca. 203.000 kr. ex. moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk