Vi har til gode at se helt ny-designede DAF lastbiler, men til gengæld er de gode ingeniører i Holland kendt for at være små troldmænd, når det kommer til robusthed og teknik.

Og selv om eksempelvis CF-modellen, som vi har prøvet her, har en del år på bagen – så har DAF gennem årene løbende opdateret den. Her kan vi nævne sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot, LED lygter og linjevogter.

Faktisk møder man CF betegnelsen (Compact Forte) første gang i 1998 som arvtager fra DAF 65/85 udgaverne fra 1992.

Skiftende motorer

CF i den 6-cylindrede udgave var oprindeligt én motor på 12,6 liter og senere 12,9 liter. Da euro 6 kom til i 2013 kom skiftet på MX-11 og 10,8 liter. Først i 2017 kom der fire MX-11 motorer mellem 300- og 410 hk.

MX motorerne er i øvrigt udviklet i samarbejde med DAF’s amerikanske moderselskab PACCAR, som også anvender dem i de amerikanske Kenworth og Peterbilt lastbiler.

ZF Traxon gearkasse

12-trins automatgearet fra ZF blev i 2014 til ZF Traxon gearkasse, som også sidder i vores testkøretøj.

I dag tilbydes bilerne med en lang række pakkeløsninger, som også betyder gode rabatter på det enkelte udstyr i forhold til at købe det enkeltvis.

Dertil kommer service- og reparationsaftaler – f.eks. Care og FlexCare, som DAF betegner dem.

FAN – én af mange udgaver

DAF er kendt for at være særdeles konkurrencedygtige – både i basisudgaver som i specialudgaver, hvor DAF har et helt arsenal af betegnelser for deres udgaver.

Således har den CF-model, som vi her har prøvekørt, betegnelsen FAN – som står for en tre-akslet forvogn med ni tons foraksel og styrbar bageste aksel, som sikrer øget manøvredygtighed – og f.eks. mindre opkørte byggepladser.

Selv hos Nyscan i Køge, som har fået bilen opbygget, kalder man den for tømmerbil, som er typisk for denne type bil, som er populær i bl.a. trælasthandler.

Øst og vest for Storebælt
Lastbiler på Sjælland er oftest meget anderledes specificeret, da der for CF seriens vedkommende i udpræget grad er tale om forvogn og forvogn/hænger kombinationer – og ikke i samme grad trækkere (som XF-serien.)

Det er nærmest alle indenrigs-transporter, CF bilerne udfører på Sjælland – og vognmænd gør meget for at holde på gode chauffører. Derfor er udstyrsniveauet på de sjællandske biler i reglen højere end på CF-biler vest for Storebælt, er meldingen hos Nyscan.

Fra Lavmands og HMF

Det var også hos forhandleren i Køge, at vi fik lov at låne bilen en eftermiddag. Vi prøvede den ikke med læs, men selve ladopbygningen fra virksomheden Lavmands og den 26 tons HMF-kran vejer jo også godt til.

I øvrigt har vi tidligere prøvet CF med 11-liters MX-teknik ved test i udlandet med fuld last.

Lille vendediameter

I hvert fald er bilen ganske smidig – og med en lille vendediameter, som DAF er kendt for, let at komme rundt med. 49 grader er styreudslaget, som giver en vendediameter på 8,7 meter for vores ”FAN” udgave, hvor normal i klassen ifølge DAF er en meter mere.

Vi tog billeder i Køge havn og havde ikke problemer med at vende bilen på et smalt og blødt område, vi fik bevæget os ind på.

Her var vi glade for antispin-systemet, men vi kunne også tilkoble differentialespær på bagakslen. Dertil kommer krybegearene både frem og bak. Gearene vælges på en drejeknap på instrumentbrættet.

Sparer på brændstoffet

Teknisk var bilen udstyret med en seks-cylindret 341 hk MX-11 motor med et drejningsmoment på 1.500 omdrejninger mellem 900- og 1.400 omdrejninger.

Så på vores landevejs- og motorvejstur syd for Køge var vi glade for trækkraften. Ekstraordinært var vores testkøretøj som nævnt udstyret med en ret stor 26 meter HMF kran, så den kan noget ekstra, men stjæler også noget af nyttelasten og økonomien.

Men i seneste udgave af MX 11 teknikken, sparer man yderligere en del af brændstoffet – bl.a. gennem et bedre drejningsmoment. Samtidig er der op mod 200.000 km. serviceintervaller. Dertil kommer øget brug af letvægtsmaterialer – og så bruger man bl.a. hule knastaksler.

Bevola udstyr

I rundkørslerne og svingene var vi også glade for motorbremsen, så vi sparede på bremserne. Der er i øvrigt ventilerede skivebremser hele vejen rundt.

Bilen havde parabelfjedre fortil og luftaffjedring bag. I lad-opbygningen var der desuden monteret to aflåselige Bevola bokse plus strøkasser fra samme firma.

Bag det multijusterbare plast-rat sidder vi i en luftaffjedret sæde med fin komfort – således med armlæn og varme samt med justerbar skulderstøtte.

Dagførerhus

Bilen har også fem tommer TFT farvedisplay med informationer til chaufføren – bl.a. hvor økonomisk, der bliver kørt, som vises med grønne farvefelter.

Vi kører i en bil med dagførerhus, så ingen muligheder for køje her. Men der er flere aflæggepladser – bl.a. en lille box på motortunnelen. Dertil kommer taglem.

CF på det danske marked

Det kan umiddelbart undre, at DAF ikke sælger flere DAF CF lastbiler i Danmark – den har nøjagtig de samme fine egenskaber som storebror DAF XF. Udover at den naturligvis findes som to- og tre 3-akslet trækker, findes den også som forvogn med to-, tre- eller fire aksler.

”Dette betyder, at den er særdeles velegnet både til regional, national og international transport – på lige landevej eller i off-road terræn. Umiddelbart ser det ud til, at flere vognmænd og også kommuner nu har fået øjnene op for denne alsidige lastbil, og vi forventer os meget af denne serie i alle egne af Danmark.” siger Rita M. Hansen, Marketing & Office Manager, DAF Trucks Danmark A/S

Fås også i eludgave

Hun fortæller, at sælgerstaben hos begge de danske forhandlere har fået specialtræning i at konfigurere disse ofte komplekse lastbiler, så de på alle måder matcher den enkelte kundes behov.

”Når vi ser på den grønne omstilling, er DAF CF også en vigtig brik. Den kan som de andre i DAF familien køre på HVO, som man heldigvis kan tanke på flere og flere stationer i Danmark – og dette uden at det kræver noget som helst ekstra. Men DAF har også for nyligt lanceret DAF CF Electric, som går i produktion om få måneder – og inden længe vil den første af denne fuld-elektriske bil også kunne ses i Danmark,” siger Rita Hansen.

Faktaboks DAF CF 340 MX-11 FAN 6×2:
Motor: 6-cyl. turbodiesel.
Type: PACCAR MX-11.
Slagvolumen: 10,8 liter.
Ydelse: 341 hk v. 1.675 omdr.
Moment: 1.500 Nm v. 900-1.400 omdr.
Miljø: Euro VI Trin d. SCR. AdBlue.
Gearkasse: 12 trins ZF Traxon aut.
Bagakseludveksling: 4:11 – differentialespær.
Totalvægt: 26 tons.
Førerhus: kort.
Aksler: For: 9 tons. Bag 11,5 og 7,5 tons.
Akselafstand: 4,80 m.
Overhæng bag: 2,90 m.
Styreudslag: 49 grader.
Vendediameter: 8,7 m.
Fabriksgaranti: Warranty Plus 3 år. 200.000 km.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Dæk: Good-Year MKA XS2 385/55R22,5 og 315/70R22,5.
Kran: HMF 2620-K-RC.
Opbygning: Lavmands med pneumatisk udtræksbagende: 7.500 x 2.485 x 2.550 mm.
Pris rent chassis: ca. 600.000 kr.
Pris med opbygning: ca. 1,225 mio. kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk