Vi har prøvet den nyeste udgave af Iveco Daily i gasudgave – en varebil, der har stor succes i hele Europa, men herhjemme er den fortsat ramt af hårde beskatningsregler, der hæmmer salget af den grønne bil.

De fleste lande i Europa har set fordelen ved at vælge transport med vare- og lastbiler på biogas – for det har store miljømæssige fordele.

95 pct. CO2 besparelse

Der er faktisk mindst 95 pct. CO2-besparelse i forhold til diesel. 80 procent af gassen i det danske gasnet er fortsat naturgas, men 20 pct. biogas er en høj andel.

For tre år siden var det kun 11 pct. Men dels er naturgas også mindre forurenende end diesel, dels betaler firmaer med biogas-beviser for den grønne gas. Det forbedrer CO2 regnskabet.

Danmark ikke på gas-vognen

Salget af gas-udgaven af Iveco Daily NP (Natural Power) går strygende – bare ikke i Danmark. Danmark er slet ikke med på ”gas-vognen” – for beskatningen gør gasbiler for dyre.

”I Danmark sælger vi kun et begrænset antal Daily NP på gas – i fjor var det omkring 10 enheder, der primært sælges til kommuner og firmaer med en grøn profil,” siger Jeppe Heidemann, salgschef for Iveco Business Light hos den danske importør.

Diesel motorblok

Teknisk er NP-udgaven en diesel motorblok med et topstykke med tændrør som i en benzindrevet bil. Det er således stadig Ivecos kendte tre-liter motor.

Ydelsen er 136 hk. Der er ekstra en 14-liter reserve benzintank, hvis man kommer ud i et område uden mulighed for at tanke gas. Man vil derfor altid kunne komme hjem, selvom man løber tør for gas.

Løsning: Hjemme-tankning

En løsning er at investere i en mini fylde-station – tilknyttet gasnettet – der placeres på virksomhedens grund. Det er en løsning, som virksomheden Nærenergi i København tilbyder.

Ofte er der nemlig meget langt til en fyldestation i Danmark. P.t. er der 17 tanknings-steder herhjemme.

Nærenergis ”Nordkap Micro” anlæg på 2,2 kvadratmeter kan tilpasses tre-syv biler, der tankes langsomt over fire-syv timer – i reglen natten over. Det betyder billigere tankning end ved hurtig tankning, der tager få minutter.

Spar en krone pr. kg.

Prisen for en mikrostation er 6.500-8.500 kroner pr. måned plus gas over en fem-årig periode. Hertil kommer gassen, der i dette tilfælde koster måske ni kroner pr. kg – mod ca. 10 kroner pr kilo ved en normal fyldestation.

Det er så knapt en krone mere end en liter diesel (som kan sammenlignes kilo versus liter.) Ude i Europa er gasprisen ned til fem kroner pr. kg.

Rækkevidde som dieselbil

En gasbil er også dyrere i indkøb på grund af de store gastanke, der er monteret under bilen. Samtidig er vægtafgiften meget større end for dieselbiler.

Nyttelasten i Daily-NP opgives til cirka 750 kg. – det er mindre end i en dieseludgave. Gastankene vejer ekstra, mens motoren i gas-udgave omvendt er lidt lettere. Trailervægten er 3,5 tons.

Rækkevidden pr. enhed i en gas- og dieselbil er tæt på den samme – fordi 1 kg. biogas giver cirka samme rækkevidde som 1 liter diesel.

Mildere kørekortregler

En EU forordning for kørekortregler (fra 2018) er netop iværksat som en hjælp til at øge salget af grønne varebiler. Forordningen blev indført herhjemme af Færdselsstyrelsen i sommeren 2020.

”Der er tale om en regel, der skal hjælpe til øget anvendelse af de tungere elvarebiler (tunge batterier) og gasbiler (tunge gasflasker). Reglerne giver en ændring af kørekortregler, som betyder, at man ved kørsel i en el- eller gasvarebil vil kunne benytte almindeligt B-kørekort op til 4.250 kg totalvægt,” fortæller Morten Bandier, Key Account Manager og miljø-ekspert hos Iveco Danmark.

Se på bilens homologering

Der skal dog også tages hensyn til bilens homologering, der for en Daily er maksimalt 3.800 kg. – og (lastbil) topfart på 90 km/t. Der skal derfor anvendes tachograf på grund af bilens vægt. Hvert enkelt medlemsland skal implementere de nye regler.

Vi har tidligere kørt den nye Iveco Daily i gasudgaver – både i alle udgaver i Italien og herhjemme for et par år siden. Nu har vi prøvet 2021-udgaven – venligt udlånt af REA Erhvervsbiler i Roskilde.

Smidig i trafikken

Teknisk er der ikke sket så meget – og bilen har fortsat samme otte-trins Hi-Matic automatgear, som kan fås i diesel-udgaven.

Vi har prøvet Daily NP både tom og med en nyttelast på 500 kg. – og under alle forhold er den hurtig og smidig i trafikken. Bilen har ikke samme trækkraft som dieseludgaven, men den er lidt hurtigere i afsæt trods sin større egenvægt.

Meget støjsvag

Man skal vænne sig til en let summende lys ved acceleration. I øvrigt kan chaufføren vælge imellem ”power” og ”eco” gearskift alt efter sit temperament.

Bilen er både støjsvag og smidig, og det er en stor behagelig i det daglige, hvor de meget bløde gearskifte-bevægelser betyder komfortabel kørsel. Gasmotoren har fine præstationer og særdeles lavt støjniveau.
Og ifølge motorproducenten FPT, Fiat Power Train, er Daily NP totaløkonomisk 35 pct. bedre end dieselmotorerne.

Den otte trins Hi-Matic automatgearkasse alene sikrer 2,5 pct. mindre forbrug. Gasudgaverne udleder desuden 76 pct. færre partikler og 12 pct. mindre NOx end Daily med 3-liter dieselmotor.

God aflæggeplads

Varerummet i testbilen var fuldt beklædt fra fabrikken (en prisgunstig løsning ifølge importøren) og det havde 10 fastgørelseskroge plus LED belysning.

Der er store håndtag ved skydedørene (testbilen havde ekstra skydedør i begge sider) og ét håndtag ved bagdøren. Bagdørene åbner 265 grader (standard herhjemme).

Der er også god aflæggeplads under passager-bænken og i det hele taget masser af aflæggeplads i kabinen, over forruden og i dørene. Man sidder godt bag rattet – og førersædet er højdejusterbart og med varme.

To gange Van of the Year

Kabinen byder også på tre kopholdere, to USB stik, pop-op papirholder over instrumentbrættet, skriveplade med papirklemme på bagsiden af det vipbare midterryglæn, læderrat og blinklys i sidespejle (med varme).
Van of the Year i 2015 og 2018.

Iveco Daily har vundet International Van of the Year prisen tre gange – første gang i år 2000. Den nuværende version vandt første gang i 2015. Senest har den vundet for Blue Power modellerne i Daily serien i 2018 – som også omfattede den testede gas-udgave.

I dag er det iøvrigt kun el- og gasudgaver, der kaldes Blue Power og har blå designdetaljer foran og i kabinen.

Iøvrigt ventes en ny elektrisk udgave af Daily at blive præsenteret i løbet af i år.


Fakta Iveco Daily 35S14N A8 Blue Power:
Motor: 4 cyl. Gas. Euro 6d.
Slagvolumen: 2.998 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 2.730-3.500 omdr.
Moment: 350 Nm. v. 1.500-2.730 omdr.
Gear: 8 trins Hi Matic aut.
Chassis: rammekonstruktion.
Rækkevidde: ca. 250-325 km. – afhængig af kørestil og last.
Ekstratank 15 liter benzin: Rækkevidde plus 80 km.
Varerum: 12 kubikmeter.
Totalvægt normalt: 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.749 kr.
Nyttelast: 751 kg.
Ballast i testbiler: Op til 500 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Dæk: Michelin Agilis Alpin 235/65 R 16c
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Pris testbil kampagne Biogas2Go: 399.990 kr. ekskl. moms.

Kørekort og gas-varebil:

En EU forordning for kørekortregler fra 2018 er iværksat som en hjælp til at øge salget af grønne varebiler.

Forordningen blev indført herhjemme i sommeren 2020 af Færdselsstyrelsen.
Den skal implementeres af alle medlemslandene.

Der er tale om en regel, der skal hjælpe til øget anvendelse af de tungere elvarebiler (batterier) og gasbiler (Gasflasker).

Reglerne betyder en ændring af kørekortregler, som betyder, at man ved kørsel i en el- eller gasvarebil vil kunne benytte almindeligt B-kørekort op til 4.250 kg totalvægt i stedet for 3.500 kg.

Der skal dog også tages hensyn til bilens homologering, der for en gas-Daily er maksimalt 3.800 kg.
Der skal anvendes tachograf på grund af bilens vægt.
Max topfart i bilen (over 3,5 tons) er 90 km/t.

(Kilde: Iveco)

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk