Den nye Isuzu D-Max er nu ude hos de danske forhandlere – og de gode japanere har virkelig ændret bilen, som dog fortsat er blandt de bedste i terrænet.

Først og fremmest er designet ude og inde helt ændret siden første udgave fra 2012.

D-Max har fået helt nyt karosseri med en meget markant front og hæk – samt skærmforøgede og trinbræt på hver side af bilen. Vi skal også nævne de sorte alufælge.

Flot sikkerhedsniveau

Vi skal dog især fremhæve det tårnhøje sikkerhedsniveau – og det har EuroNCAP organisationen efter crashtest i fjor belønnet med fem stjerner, som på niveau med de bedste personbiler.

D-Max har bl.a. airbags mellem sæderne, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, kamera-løsninger, LED signatur-kørelys, LED baglygter, otte airbags, bakalarm, Blind Spot blindvinkel assistent, skiltegenkendelse, linjevogter, tågelygter, otte airbags og parkeringssensorer for og bag.

Komfortmæssigt skal vi nævne el-førersæde, læderbetrukne sæder med varme, to-vejs justerbart rat, usb-stik, og fire fartgreb i kabinen.

9-tommer touchscreen

Interiøret er i øvrigt opdateret med 9-tommer touchscreen, 2-zone klimaanlæg, læderrat samt digital instrumentering og informationssystem, hvor man kan hente flere forskellige informationer om kørslen.

Meget information og navigation skal ske via Apple Car Play eller Android Auto – koblet op på Bluetooth.

Lang udstyrsliste

I det hele taget var der er ganske stor udstyrsliste og ligeledes ekstraudstyrs-liste. Man var ikke i tvivl om, at bilen blev brugt til demonstration til kunder. Faktisk var der for næsten 55.000 kroner ekstraudstyr i bilen.

Vi kan kort nævne vindafvisere ved sideruder, rødt Isuzu emblem, diverse stafferinger, sorte tagrælinger og motorhjælms-visir til at forhindre stenslag.

Mountain Top rullegardin

Vi skal også nævne det særlige, danskproducerede Mountain Top rullegardin over ladet – til 16.792 kr. – så man kan have sit grej i fred. Men det kræver tilvænning og mange kræfter at åbne låsen til gardinet – der sker ved at hive en rem hårdt til højre.

Gardinet var monteret på en ladindsats, der i øvrigt koster 4.236 kr. Indsatsen fjerner så muligheden for at bruge flere af ladets fastspændingskroge i ladkanten, men der er to kroge i bunden af ladet plus styrtbøjle på ladet.

Der er gasdæmpet (og aflåselig) bagklap, så man ikke bruge så mange kræfter – til gengæld er der ikke gasdæmpet frontklap – og den er ganske tung.

Test med tung trailer

Bakkameraet virker i øvrigt strålende, når man skal bakke til trailer – for i billedet er også trækkrogen. Et 13-polet anhængertræk koster 7.596 kr. hos Isuzu. Bilen har også trailerstabiliserings-kontrol.

Men den er ikke så urolig og steppende i bagvognen, når man kører på ujævn vej, men dog ret hårdt affjedret.

Den blev dog lidt mere komfortabel, da vi læssede 350 kg. ballast på ladet i form af sandsække. Men bilens nye affjedringssystem optager generelt ujævnheder bedre. Nyttelasten er cirka et tons.

Med trailer og gravemaskine

Testen gennemførte vi sammen med entreprenør Vagn Nielsen fra Osted, som er vant til at køre med tunge trailere – og han lagde da også både trailer og gravemaskine til opgaven.

Vi testede den også med en 800 kg. Ifor Williams maskintrailer inklusive en JCB-gravemaskine på 1,2 tons – så samlet nåede vi op på en vægt på 2,5 tons last plus passagerer.

På lige landevej klarede bilen opgaven rimeligt godt – og automatgearet kompenserede for de mindre bakker. Men den havde det med at skifte en del op og ned.

Ramte “Osted bakken”

Her kan man vælge at køre bilen i manuel mode. Det gælder også de stejlere bakker, som vi forcerede ved Lejre og Osted på Sjælland.

For her ramte bilen hurtigt ”muren,” da vi begyndte opstigningen af ”Osted bakken” lige efter et vejkryds – og det hjalp ikke at træde speederen i bund. Automatgearet skiftede helt ned, men trækkraften var begrænset.

Her savnede vi den gamle og momentstærke 2,5-liters dieselmotor, som bilen blev født med oprindeligt.

Udfordret med tung trailer

Udenfor Europa kan man få den nye D-Max med 3-liters maskine og 250 hk. – men EU’s miljøkrav betyder, at der nu ligger en 1,9-liters motor under hjelmen for at få lav CO2 udledning.

Men selv om momentet nu er øget med 10 Nm til 360 Nm, så er den ikke så momentstærk med tung trailer med gravemaskine – også selv om vi ikke kørte med fuld last. Op ad bakken kom den, men det tog lidt tid.

Motoren, der fortsat yder 163 hk, skulle dog være ganske ny og efter seneste Euro 6 Temp d norm. Der er valg imellem 6-trins automatgear og 6-trins manuel gearkasse.

Reduktionsgear

I terrænet kørte vi naturligvis uden trailer – og her er bilen i sit es. Vi skal også nævne differentialespær på bagakslen samt reduktionsgear, der sørger for, at bilen let kommer rundt på selv vanskeligt underlag.

Bilen har fortsat down-hill funktion til at lette nedkørslen fra bakker samt Hill Start assist – men det hjalp også på off road kørslen, at bilen var forsynet med grove terrændæk – til ca. 8.000 kr.

Den er meget god i det off road område, hvor vi prøvede den – her passede motor og automatgear godt sammen. Igen kan man vælge manuelt skift. I øvrigt kan man skifte fra tohjulstræk (ved daglig kørsel) til firehjulstræk, mens bilen er i fart.

Bedst i terrænet i test

Men D-Max har altid været blandt de bedste pick-up biler til terrænkørsel – senest bevist under det mere end 400 km lange Arctic Winter Test i Finland i begyndelsen af året – med ned til 20 graders frost – hvor bilen klarede off road-delen af testen bedre end de andre pick-up deltagere (Ford, Mitsubishi, Nissan og Toyota).

Den lå i den finske test også godt i forhold til vedligeholdelse og betjening – men fik kritik for støjniveau, brændstofforbrug og for en for kraftig linjevogter-funktion (lane keeping).

Præcis styring

Selv finder vi styringen meget præcis – og gearskiftet er letgående. Men støjniveauet er (som nævnt fra Finland) dog vel højt – med høje omdrejninger så som på motorvej.

Man sidder godt bag rattet, som sammen med sædet kan multi-indstilles – kun er fodpladen i gulvet for smal.

Endelig skal vi fremhæve den fem års fabriksgaranti (eller 100.000 km).

Faktaboks Isuzu D-Max Crewcab Exclusive:
Motor: 4-cyl turbodiesel. 16V.
Slagvolumen: 1,9 liter.
Ydelse: 163 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 360 Nm v. 2.000-2.500 omdr.
Forbrug: 11,9 km/l.
CO2 udslip: 219 g/km.
Miljø: Euro 6d.
Gear: 6 trins aut. gear – reduktionsgear.
Styretøj: Elektrisk.
Træk: 4×4 med spær på bagaksel.
Til- og frakørselsvinkler for/bag: 30,5/24,2 grader.
Vadedybde: 800 mm.
Rampevinkel: Ikke oplyst.
Frihøjde: 240mm.
Akselafstand: 3.125 mm.
Udhæng for og bag: 890/1.250 mm.
Ladmål: 1.495 x 1.530 x 490 mm.
Hjulkasser (testbil): 1.150 mm.
Last testbil: 350 kg.
Læssehøjde: 770 mm.
Varerum (bag adskillelse): 740 x 1.400 x 840 mm.
Køreklar vægt: 2.085 kg.
Lasteevne: 1.015 kg.
Totalvægt: 3.100 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Max. vogntogsvægt: 6 tons.
Vægt trailer: Ca. 2 tons (inkl. gravemaskine).
Dæk på testbil: General Grabber A/T 266/60 R18.
Garanti fabrik: 5 år/100.000 km.
Pris testbil uden ekstraudstyr: 299.900 kr. plus moms.
Ekstraudstyr: Ca. 55.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk