Lastbiler, der kører på komprimeret eller flydende biogas, er populære og meget miljørigtige i det meste af Europa – men bare ikke herhjemme.

For afgifterne er alt for høje, og det tvinger vognmænd til at vælge det fossile brændstof diesel, som er op mod 25 pct. billigere i indkøb.

For at følge op på problemstillingen holdt DTL-Danske Vognmænd forleden et meget succesfuldt web-seminar om gas-lastbiler. Det kommer efter et tidligere web-seminar om el-lastbiler. foregik i samarbejde med Biogas Danmark.

Afgiften skal ned, siger DTL

Konklusionen var klar hele vejen rundt fra producenter til vognmænd. Afgiften skal ned.

På webinaret var der indlæg om biogasproduktionen i Danmark, om markedsforhold,
tankningsinfrastruktur og konkurrencen i fremtiden, og igen var interessen for webinaret stor.

Gennemgående berørte samtlige indlægsholdere den stopklods for udvikling, der ligger i de høje afgifter på biogas, som ligger 20 – 25 procent over dieselafgifterne.

Rigeligt med biogas

Der er rigeligt med biogas, men afgifterne bremser udviklingen, og det gælder i forhold til mange andre lande i Europa.

DTL’s adm. direktør Erik Østergaard er ikke overrasket.

”Det er meldingen, vi får fra alle sider. De danske afgifter er første hurdle på vejen til at lave en grøn omstilling med brændstoffer, der er realistiske til de tunge køretøjer. Vi savner en politisk ledetråd i forhold til de mange ambitioner, man lukker ud,” siger Østergaard.

Ikke noget klart svar

Danmark har således høje ambitioner om grøn omstilling, og transportbranchen er i skudlinjen.

Men vognmændene er udfordret af, at der ikke er noget klart svar på, hvad der er den rette vej for transportbranchens omstilling til mere grøn transport og mindre brug af det fossile dieselbrændstof.

En af konklusionerne er, at biogas er en af de billigste og mest effektive måder at gøre noget for klimaet.

Brint har lange udsigter

Tilmed var biogasbranchen stålsatte på, at der vil være rigeligt af biogassen, så forsyningssikkerheden kan opfyldes.

Brintlastbiler, der er et godt alternativ til el og gas, har noget længere udsigt og kan tidligst forventes i 2023 eller senere, lyder det fra lastbilproducenterne.

Svækker konkurrenceevnen

Branchen er præget af intens konkurrence, og alternativerne til diesel er markant dyrere, og vognmændene meget opmærksomme på, om omstilling til mere grøn transport vil svække konkurrenceevnen i forhold til diesel og konkurrenterne i udlandet.

Afgiftsforholdene er derfor særdeles vigtige, var en af konklusionerne på webinaret.

”I dag findes der 17 stationer i Danmark, hvor man kan tanke biogas. Hvis forholdene i Danmark skulle være som i Tyskland, skulle vi her i landet allerede i dag have 90 stationer,” lød det fra en indlægsholder på mødet.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk