Kia Rio har gennem årene været populær som Van til både servicebil og pizzabud især i byerne – nu er den blevet facelifted, som det hedder – med mulighed for mild hybrid teknik og en ny form for manuel gearkasse, kaldet intelligent gearkasse (IMT).

Man kan i mindste udgave få Rio Van til under 100.000 kroner plus moms for en 84 hk version, hvor vi så har prøvet mild hybrid udgaven med 120 hk, som med den nye teknik sikrer bedre præstationer og bedre økonomi.

Testbilen kostede så 183.307 kroner med en masse udstyr, som vi vender tilbage til.

Hurtigere afsæt

Det 48 volt store batteri, der ligger under gulvet i bagagerummet, leverer strøm til en elmotor, som hjælper til lidt hurtigere afsæt. Men der samles også strøm op ved de-acceleration.

Noget nyt er også den særlige manuelle, men intelligente 6 trins gearkasse, der er elektronisk styret via ”Clutch by wire,” som sikrer en mere præcis og letgående betjening af gearskiftet – hvor man faktisk kan skifte gear uden at benytte koblingen.

Men man skal bare lige lære gearskiftet at kende, for det lykkedes os da at gå i stå nogle gange.

Billigere med manuelt gear

Manuelt gear er normalt også billigere at producere – og det er vigtigt i en lille og billig bil som denne.

Bilen er en altså hybridbil, men ikke en plug-in hybridbil, så man skal ikke tænke på andet end at tanke benzin på bilen, og det er jo god fornuft i en budbil.

Basis er en 1-liter og 3-cylindret motor, som stadig er knap så støjfri og harmonisk at høre på som en 4-cylindret motor – men til gengæld er økonomisk med sine 18,2 km/l.

Ret smidig

Og så er den rimelig smidig – med et godt drejningsmoment på 172 Nm mellem 1.500- og 4.000 omdrejninger. I femte gear trækker den fra 50 km/t.

Udvendigt kendes den nyeste Rio på en let ændret front med smallere kølergrill (hos Kia kaldet tiger-næse) og lidt bredere kofangere samt i testbilen også 15 tommer alufælge og LED forlygter.

Skruet op for udstyret

LED og fælgene følger med Prestige/Plus-pakken, hvor der er skruet op for udstyret – med bl.a. sort/rødt kunstlæder-indtræk.

Der er varme i rat(læder) og sæder, otte tommer touchscreen, Apple Car Play, foldbare el-sidespejle, tonede ruder, bakkamera, regnsensor, automatisk klimaanlæg, usb-stik og højdejusterbart førersæde – men ikke trinløs indstilling af sæderyg (med rulle).

1.100 liter varerum

Som Van har man over 1.100 liter varerum, og der må køres med en 900 kg trailer med bremser. Der var dog ikke handskerumslås – og læssekanten var 72 cm udvendigt og 16 cm indvendigt. Der var dog både flaskeholdere i dørene og to kopholdere.

Connectivity systemet UVO sikrer bl.a. trafikinformation – og man kan være koblet op på bilen.

Bag rattet har man en god kørestilling – og bilen er en letkørt og kvik sag. Dens styretøj er præcist og den kan godt lige et hurtigt sving.

Ikke adaptiv fartpilot

Bilen har uafhængig affjedring fortil og semiuafhængig affjedring bag.

Sikkerhedsmæssigt er der både nødbremse, esc og fartpilot – men ikke adaptiv fartpilot i den testede udgave. Der var også navigation, skiltegenkendelse, BLIS-blindvinkel assistent og parkeringssensor bag.

Vi skal også fremhæve bilens 7 års garanti (max. 150.000 km).

Fakta Kia Rio 1,0 T-GDI Mild Hybrid VAN:
Motor: 3 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 998 ccm.
Ydelse: 120 hk. v. 6.000 omdr.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Moment: 172 Nm v. 1.500-4.000 omdr.
Forbrug WLTP snit: 18,2 km/l.
CO2 udslip: 125 g/km.
Gear: 6 trins IMT manuel.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Læssehøjde indv/udv.: 16/72 cm.
Dæk: Michelin Energy Saver 185/65 R 15.
Træk: Forhjulstræk.
Bremser: Ventilerede skiver for/skiver bag – esc, ABS
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Trailervægt: 900 kg. m. bremser.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.650/1.205 kg.
Egenvægt: 1.092 kg.
Kia Rio Van ekskl. moms: 98.313 kr.
Pris testbil Van ekskl. moms: 183.307 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk