Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Elvarebil i flere udgaver

MAN Truck & Bus tilbyder i samarbejde med flere opbyggere nu den elektriske varebil eTGM i flere nye udgaver – bl.a. som chassisudgave med lad og 3-vejs tip eller med alukasse.

Det betyder flere udgaver, ligesom det er tilfældet med dieseludgaver af TGE. Med alukasse er der også mulighed for eget nyttelast og et fladt gulv.

Det betyder kundegrupper så som møbeltransportører, anlægsgartnere, entreprenører og kommuner.

Testet i Holland

Udgaven med alukasse har allerede være testet af en møbelforretning i Holland – med stor succes. For firmaet har kunne levere møbler i f.eks. Amsterdam centrum med emissionsfri transport og støjfri transport i ydertimer.

Det har ikke mindst været aktuelt under Corona-krisen, hvor salg af møbler på nettet er steget betragteligt.

Ser man på indregistrering-statistikkerne i Europa, afspejler det også denne tendens – for salget af elektriske varebiler mellem tre- og seks tons er øget med 135 procent fra januar til maj i år – en fordobling i forhold til samme periode i 2020 til 2.200 enheder.

Før kun minibus og kassevogn

Tidligere var MAN eTGE kun tilgængelig som kassevogn inden for godstransport og som minibus i passagertransport-sektoren.

Med alukasse har MAN eTGE et lastrum på 3.280 mm i længden, 2.060 mm i bredden og 2.000 mm i højden (eventuelt 2.200 mm). Dette svarer til et lastvolumen på 13,5 kubikmeter. Læssehøjden er 1.050 mm.

Den anden nyhed i MAN eTGE serien tjener et andet formål – som kommunalkøretøj, til byggebranchen og til amlægsgartnere. Her er et chassis med f.eks. trevejs tippelad ofte den mest eftertragtede udgave. Det giver en nyttelast på op mod 820 kg, mens der med trevejs tip er 750 kg.

Teknisk kunnen

MAN eTGE har en batterikapacitet på 35,8 kWh og en elektrisk effekt på 100 kW.

MAN eTGE’s tekniske data forbliver uændrede med de nye opbygningsmuligheder. Varebilen har en batterikapacitet på 35,8 kWh og en elektrisk motor på 100 kW. Dertil et drejningsmoment på 290 Nm.

Ifølge WLTP-målinger  er rækkevidden 115 km, men op til 120-130 km i bytrafik afhængigt af transportforholdene.