Ifølge det tyske bilmagasin Automobilwoche har den franske Renault koncern ændret sikkerhedspolitik på deres meget populære Zoe elbil – så aktiv nødbremse med det samme gøres standard. Det har ellers være ekstraudstyr.

Det sker efter at testorganisationen EuroNCAP gav den lille elbil 0 stjerner i seneste crashtest af den seneste, opdaterede udgave fra 2019, som sikkerhedsmæssigt ikke er tilstrækkeligt forbedret siden første udgave kom i 2013 og dengang fik fem stjerner.

Organisationen har dog øget kravene løbende – men ifølge det tyske medie vil en ny test komme på tale med en ny og forbedret Zoe – så man kan få fjernet det ringe skudsmål.

Rystede kunder og forhandlere

Zoe anvendes herhjemme i stor stil som privatbil, delebil og bil til mange kommuners hjemmeplejeafdelinger. Også ombygget som Van.

Både ejere af Zoe og vel alle Europas Renault-forhandlere er blevet rystede over det runde 0. Ikke nok med det – den nye Dacia Spring, som kommer fra Renaults datterselskab Dacia, fik kun ét stjerne i samme EuroNCAP omgang.

Og ikke nok med at EuroNCAP har givet et 0 – nu følger den tyske bilorganisation ADAC efter ved at sætte et salgs-samarbejde omkring Renault Zoe på pause.

Pivringe siger FDM

–og herhjemme følger også FDM trop, som har bilteknisk redaktør Søren W. Rasmusen som medlem af testorganisationen.

”Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Derudover mangler den stort set alle de sikkerhedssystemer, der for længst er blevet standard i nye biler, men som til Zoe skal tilkøbes. Eksempelvis automatisk nødbremse. Selvom Renault Zoe ikke er mere usikker i dag, end den var i går, er det stadig et pinligt ringe resultat. Særligt når Renault i andre modeller har vist, at de godt kan lave sikre biler. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Kritik af nye lille elbil

Om bedømmelsen af den lille by-elbil Dacia Spring er FDM heller ikke bleg for at kritisere.

”Ideen om at lave en billig elbil er tiltalende, men hvis det betyder, at man ser stort på sikkerheden, som tilfældet er her, er det uholdbart. Dacia Spring klarer sig kun marginalt bedre end Renault Zoe, men stadig markant dårligere end andre nye biler. Det er beskæmmende, at Renault-koncernen, som ejer Dacia, lancerer en ny bil med så lavt et sikkerhedsniveau i 2021. Igen kan FDM kun fraråde køb af bilen,” siger Søren W. Rasmussen.

Varebil med fem stjerner

Der blev også testet andre små elbiler – bl.a. Fiat 500e – som opnåede fire stjerner ved den nye EuroNCAP test. Også kinesiske Marvel R fik fire stjerner – mens de store elbiler fra BMW og Mercedes-Benz – iX samt EQB og EQS – fik fem stjerner.

Renaults nye udgave af varebilen Kangoo samt søstermodellen fra Nissan kaldet Townstar fik fire stjerner i testen. Den tyske søstermodel Mercedes-Benz Citan deltog ikke i testen.

Blandt varebiler scorede den nye model fra Volkswagen – Caddy – de maksimale fem stjerner.

Fem stjerner til Qashqai

En anden deltager i testen, som også er populær som Van herhjemme, er Nissan Qashqai, som VOTY.dk prøvekørte for nylig. Den opnåede også de maksimale fem stjerner.

Det gjaldt også Range Rover Evoque plug-in hybrid, som ligeledes sælges som Van – og de nye udgaver af Skoda Fabia og Audi A6. Begge sælges dog sjældent som Van.

Hyundais luksusmærke Genesis havde to biler med i testen – begge opnåede fem stjerner. De sælges ikke herhjemme.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk