Mercedes-Benz har længe haft elvarebiler på hylderne – eSprinter og eVito – men med relativt kort rækkevidde på 143 kilometer (WLTP).

Nu bliver situationen stærkt forbedret, når den danske importør kan præsentere en helt ny eVito med mere end 100 kilometer længere rækkevidde – faktisk 265 kilometer efter WLTP målemetoden.

Og nu med mulighed for lynopladning gennem CCS stik.

Pris fra 357.000 kr.

Priserne begynder ved 357.332 kr. plus moms eller ved 2.375 kr. pr. måned plus moms med ServiceLeasing – med 35.000 kr. i førstegangsydelse.

Indtil for få år siden var svaret om elektriske varebiler fra de europæiske bilfabrikker, at kunderne ikke efterspurgte dem – men det gør de nu.

For flere og flere koncerner, offentlige myndigheder og kommuner kræver, at deres kunder og underleverandører løser kørselsopgaver for dem i grønne køretøjer.

Mere interessant

Dertil kommer, at høj komfort og lave driftsomkostninger er blandt vigtige årsager til interessen – samt mulighed for gratis parkering i flere større byer.

Mange virksomheder og håndværkere har holdt sig tilbage på grund af kort rækkevidde i elvarebiler – men nu begynder bilerne at dukke op med længere rækkevidde – i stil med el-personbiler.

Med lanceringen af den opdaterede Mercedes-Benz eVito bliver det elektriske valg for mange mere interessant.

70 pct. længere rækkevidde

Den nye elvarebil opnår de 265 kilometer på en fuld opladning takket være en ny batteripakke med en nettokapacitet på 60 kWh, hvilket svarer til øgning på 70 procent sammenlignet med den tidligere model.

Med den valgfrie fartbegrænser til 80 kilometer i timen er rækkevidden endda op til 310 kilometer.
Blandt andet autoriseret Mercedes-Benz forhandler Ejner Hessel har – i lighed med forhandlere i Norge – i mellemtiden tilbud Vito eTourer og EQV ombyggede som varebiler på gule plader – med stor succes. Men nu kan fabrikken så selv levere varebiler med lang rækkevidde.

10- til 80 pct. på 35 min.

Den elektriske drivline leverer fortsat op til 85 kW, svarende til 116 hestekræfter. Samtidig kan man som nævnt også lade eVito igennem et CCS-stik med en effekt på op til 80 kW.

Med maksimal effekt kan batteriet lades fra 10 til 80 procent på 35 minutter – og en opladning fra 0 til 100 procent ved en wallbox i firmaet på omkring seks timer og 30 minutter, når der lades med 11 kW.

Bedre til at opsamle strøm

Rekuperationsfunktionen, som opsamler bremseenergi og forlænger bilens rækkevidde, når der bremses, er blevet opdateret.

Funktionen kontrolleres fortsat via skiftepaler bag rattet, men den nye funktion DAUTO sikrer nu endnu en mere effektiv kørsel.

Køreprogrammet justerer nemlig automatisk kraften af rekupereringen på baggrund af data fra bilens aktive sikkerhedssystemer.

Varerum som dieseludgave

Batteripakken er placeret under gulvet og optager således ikke plads i varerummet, der rummer op til 6,6 kubikmeter i den ekstralange version. Den måler 5.370 mm og må laste op til 858 kg.

Mercedes eVito fås også en version, som måler 5.140 mm og må laste op til 888 kg. Totalvægten for begge modeller er 3.200 kg.

Med nødbremse

Standardudstyret omfatter detaljer som nødbremse-systemet Active Breake Assist samt ATTENTION ASSIST og lyssensor.

Der meldes ikke ud om adaptiv fartpilot bliver standardudstyr.

Dertil kommer 17 tommer fælge, varme i førersædet, multifunktionsrat og CSS-laderen op til 50 kW. 80 kW-ladefunktionen er ekstraudstyr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk