(HANNOVER)

Daimler Trucks japansk udviklede og elektriske let-laster Fuso eCanter kommer nu i en helt ”Next Generation” udgave, der havde premiere på IAA transportmassen.

Den nye eCanter, der produceres til det europæiske marked i Portugal, fås i 42 udgaver.

El-lastbilen, der efter EU-bestemmelserne, kan i mindste udgaver køres med almindeligt B-kørekort – og de er især beregnet til ”Last Mile” distributionskørsel i byer og nærområder.

Op til 8,55 tons

Den nye eCanter har været fem år undervejs – siden lanceringen af den første eCanter i 2017, ved et pressearrangement i Berlin, hvor en række større pakke-distributører fik bilerne til flåde-test.

Mens den nuværende el-lastbil tidligere kun kunne fås som en 7,49 tons bil med en akselafstand på 3.400 millimeter, har man nu et valg mellem seks akselafstande mellem 2.500 og 4.750 millimeter og en tilladt totalvægt på 4,25 til 8,55 tons.

Chassisets belastningskapacitet er op til fem tons. Next Generation eCanter drives enten af en elmotor på 110 kW – varianter med bruttovægte på 4,25 og 6 tons) eller 129 kW (varianter med bruttovægte på 7,49 og 8,55 tons. Der er et drejningsmoment på 430 Nm – den maksimale hastighed er 89 km/h.

Tre batteripakker

Afhængigt af akselafstanden fås tre forskellige batteripakker: S, M og L. Batterierne bruger lithium-jernfosfat (LFP) celleteknologi.

Batteripakken i S-varianten har en nominel kapacitet på 41 kWh og muliggør en rækkevidde på op til 70 kilometer.

I M-varianten er den nominelle kapacitet 83 kWh, og rækkevidden er op til 140 kilometer. L-varianten, som den mest kraftfulde, fås i en nominel kapacitet på 124 kWh og en rækkevidde på op til 200 kilometer.

Rekuperation kan øge rækkevidden yderligere, hvilket samtidig minimerer opladningspauser.

Fordoblet rækkevidde

Indtil nu havde eCanter kun en batterimulighed med en kapacitet på 81 kWh og en rækkevidde på op til 100 kilometer.

Det kombinerede opladningssystem CCS er opladningsstandarden, og opladning er mulig med op til 104 kW.

DC-hurtigopladning (jævnstrøm) til 90 procent af kapaciteten er mulig på cirka 36 (S), 44 (M) og 75 minutter (L), afhængigt af batteripakken. AC-opladning (vekselstrøm) på 11 og 22 kW tager mellem fire og seks timer, afhængigt af batteriet.

To førerhus-varianter

eCanter fås i to førerhusvarianter – standard er 1,7 meter bred og Comfort to meter bred.  Standardudstyret omfatter bl.a. kontakter til styring af det digitale kombi-instrument, LED-forlygter og fjernlysassistent.

Batterierne monteret under køretøjets chassisramme med et meget stift stålbeslag, der bl.a. også ses i den nye Mercedes-Benz eActros.

Beslaget fungerer som beskyttelse for batteriet i tilfælde af frontal- eller sidekollision. I tilfælde af en ulykke deaktiverer en kollisionssensor automatisk højspændingssystemet.

Høj standard af sikkerhed

For større sikkerhed ved højresving er Active Side Guard Assist også standard. Derudover kan femte generation af Active Brake Assist med fodgængerregistrering, som også er standard, reducere risikoen for kollision.

Altsammen udstyr, som også kendes fra Mercedes-Benz lastbilsmodellerne.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk