Daimler Trucks har netop gennemført testen “HydrogenRecordRun” med en brintlastbil.
1.047 km. kørte deres GenH2 prototype fra Europas største lastbilsfabrik ved Wörth am Rhein og den tyske hovedstad Berlin.

En prototype af Mercedes-Benz GenH2 lastbilen tilbagelagde de 1.047 km.

“Det perfekte sted for brændselscelle-lastbiler ligger i fleksible og krævende langtur-stransportopgaver. Brint i lastbilkørsel er alt andet end varm luft: Det beviste vi ved at køre de 1.000 kilometer med én påfyldning,” siger Andreas Gorbach, medlem af direktionen hos Daimler Truck AG, Head of Truck Technology:

Fuldt lastet

Lastbilen gennemførte kørslen fuldt lastet og med en samlet totalvægt på 40 tons – uden at udlede CO2 under hele kørslen.

Rekordkørslen med forseglede tanke og kontrolleret kilometertal blev uafhængigt bekræftet af et dokument fra TÜV Rheinland.

“For at dekarbonisere transporten har man brug for både batterielektriske og brint-teknologier. Det perfekte sted for brændselscellelastbiler ligger i fleksible og krævende langturs-transporter.

Mod en serieproduktion

“Vi gør meget gode fremskridt på vejen mod serieproduktion,” siger Gorbach.

Samtidig er fabrikkens test en påmindelse om, at dekarbonisering af transport kræver to andre faktorer ud over de rigtige teknologier – nemlig en grøn energiinfrastruktur og konkurrencedygtige omkostninger – sammenlignet med konventionelle køretøjer, er meldingen fra Daimler Trucks..

Minus 253 grader

Under tankningsprocessen blev flydende brint fra virksomheden Air Liquide ved minus 253 grader Celsius påfyldt i to 40 kg tanke monteret på hver side af lastbilchassiset.

Takket være den særligt gode isolering af køretøjets tanke kan brinten holdes ved den lave temperatur i tilstrækkelig lang tid uden aktiv køling. Begge tanke blev forseglet før starten på HydrogenRecordRun af TÜV Rheinland.

Daimler Truck foretrækker flydende brint i udviklingen af en brintbaseret drivline. I denne  tilstand har systemet en signifikant højere energitæthed i forhold til volumen sammenlignet med gasformigt brint.

Øger rækkevidden

Som følge heraf kan der transporteres mere brint, hvilket øger rækkevidden betydeligt og muliggør sammenlignelig ydeevne for køretøjet med en konventionel diesellastbil.

Som en af verdens største producenter af erhvervskøretøjer har Daimler Truck forpligtet sig til Parisaftalen om klimaændringer.

Målet er at tilbyde nye køretøjer, der er CO2-neutrale i driften på koncernens globale kernemarkeder (Europa, USA, Japan) inden 2039.

Det ideelle valg

Batterielektriske lastbiler er det ideelle valg til distributionskørsel såvel som til langturstransport med regelmæssig indsættelse på planlagte ruter med passende afstande og opladningsmuligheder.

Brintbaserede frekvensomformere kunne dog være en bedre løsning, især til meget fleksible og særligt krævende anvendelser inden for tung transport og langdistancetransport.

Desuden er tilgængeligheden af passende infrastruktur og tilstrækkelig grøn elektricitet afgørende for en vellykket overgang til emissionsfrie teknologier. Daimler Truck er overbevist om, at hurtig og omkostningsoptimeret dækning af dette energibehov kun kan opnås med begge teknologier.

Sammen med Volvo Trucks

For tre år siden, den 16. september 2020, annoncerede Daimler Truck i Berlin forpligtelsen til at investere i brintteknologi i stor skala.

CEO Martin Daum præsenterede for første gang Mercedes-Benz GenH2 Truck Concept for offentligheden for at understrege virksomhedens teknologistrategi.

Dette blev fulgt op af etableringen af Cellcentric, et joint venture med Volvo Group, som vil sætte et af Europas største produktionsanlæg for brændselsceller i drift.

Tre år med tests

Siden 2021 har de første prototyper af Mercedes-Benz GenH2 Truck gennemgået strenge tests og har senest demonstreret deres evner på Brennerpasset, en af Europas travleste og mest udfordrende transitruter.

Den vellykkede HydrogenRecordRun markerer nu endnu en milepæl på vejen mod bæredygtig transport.

De første brændselscelle-lastbiler forventes at blive testet i kundernes flåder i de kommende år, mens målet fortsat er at introducere serieversionen af Mercedes-Benz GenH2 Truck i anden halvdel af dette årti.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk