Topmodellen “L” i Actros diesel lastbilserien fra Mercedes-Benz har i 2025 udgaven arvet ”ProCabin” førerhuset fra den elektriske udgave – eActros 600.

ProCabin fås i tre varianter – Stream, Big eller Giga Space.

Actros L kan bestilles nu – men da produktionen først sættes i gang i december i år, kommer de første biler nok ikke på landevejene før i 2025.

Man vil dog fortsat – ud over den nye Actros L ProCabin-version – kunne få Actros i den nuværende udgave kaldet MP5.

Det skriver fagbladet ”Lastbil Magasinet.”

Længere førerhus

Da ProCabin også er mere aerodynamisk, opnås brændstofbesparelse på tre pct. Der er dog tale om den gennemprøvede OM 471 dieselmotor.

Med det nye førerhus benytter Mercedes muligheden for at tillempe de seneste EU-bestemmelser, som gør det muligt at forlænge førerhuset – i dette tilfælde med 80 mm – og dermed sikre bedre plads i førerhuset – uden at det går ud over godsfladen.

Forbedret sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt har den nye Actros L også fået systemer som Active Brake Assist 6 (ABA6) og Active Sideguard Assist 2.

Der skal også nævnes komplet LED teknologi med mulighed for Matrix LED forlygter.

Fra april 2025 vil Multimedia Cockpit Interactive 2 også være tilgængelig med et nydesignet menudesign, stemmestyring, yderligere forbedrede tilslutningsmuligheder og nye applikationer såsom Connected Traffic Warnings.

Forbedret udsyn

For at yde et bedre bidrag til forebyggelse af ulykker har Daimler Truck nu udviklet en ny elektronikplatform, der muliggør et større udsyn fremad og til siden gennem såkaldt sensorfusion til sammensmeltning af radar- og kameradata.

Ved hastigheder på op til 60 km/t kan Daimler Trucks nyeste nødbremseassistent nu også udføre automatisk nødbremsning til stilstand foran krydsende, modkørende eller vognbanetrafikanter.

ADA og PPC systemer

Ud over de assistentsystemer, der er skræddersyet til trafiksikkerheden, har den ny Actros L også et koordineret samspil mellem funktioner som Active Drive Assist 3 (ADA3) og det intelligente gearkasse- og fartpilotsystem Predictive Powertrain Control (PPC).

Siden 2018 har ADA tilladt semi-automatiseret kørsel (SAE Level 2) i en produktionslastbil for første gang og kommer nu på markedet i sin tredje generation.

Bedre styring af lastbilen

ADA3 giver nu også chaufførerne endnu bedre langsgående og lateral styring af lastbilen.

For sin del bidrager prædiktiv PPC til afslappet kørsel ved automatisk at tage højde for topografi, vejlayout og trafikskilte for den mest effektive kørestil.

Fra april 2025 vil ruteoplysningerne fra navigationssystemet også blive inkluderet for at muliggøre bedre registrering af kommende rutehændelser. Dette gør det muligt for chauffører at undgå unødvendig bremsning, acceleration og gearskift.

Diesellastbilen fortsætter

Rainer Müller-Finkeldei, der er udviklingschef Mercedes-Benz Trucks, understreger, at den klassiske dieselbil vil forblive uundværlig i de forskellige regioner i verden i en årrække.

”Med den ny Actros L har vi på mange områder forbedret vores gennemprøvede flagskib yderligere – bl.a. i det revolutionerende førerhusdesign,” siger Müller-Finkeldei.

Den nuværende Actros L har været på markedet siden juni 2021 – nu følger modellen fabrikkens nyeste designfilosofi og mange nye komfortfunktioner. Den klassiske diesellastbil fortsætter dermed historien fra Actros-historien, der begyndte i 1996