De danske forhandlere af Volkswagen Erhvervsbiler har succes med Vans – altså ombyggede personbiler.

Det fortæller produktchef hos Volkswagen Erhvervsbiler, Mikkel Sander Hansen, til VOTY.dk.

Men der har været udfordringer de seneste år med levering af de kendte varebiler som Transporter, Caddy og Crafter – efter COVID 19-pandemien og krigen i Ukraine – og det har sat gang i andre aktiviteter hos forhandlerne.

Undgå ventetid

Det handler om satsning på Vans, for ventetiden fra fabrikkerne på personbiler er kortere end for de kendte fabriksbyggede varebiler.

Det handler i vid udstrækning om forhandlernes bestillinger, så hvor nogle kan levere sidst på året i år, mens andre måske først kan levere i 2024.

”Derfor har vi sammen med vores erhvervsforhandlere for første gang afholdt Van Days med fokus netop på de ombyggede personbiler,” siger Mikkel Sander Hansen.

Multivan Supervan

Det er blevet afholdt i den forgangne måned, hvor fire Van-modeller var i fokus, nemlig den nye Multivan plug-in hybrid under betegnelsen Multivan Supervan samt Polo benzin, Tiguan hybrid og den elektriske ID.4.

Forhandlerne havde så muligheden for at have de fire bilmodeller udstillet i Van-udgaver. Mange forhandlere har i reglen en ID.4 Van Demo til udstilling og prøvekørsler.

Den nye Multivan Supervan som phev er der stor interesse for, men det er så mere som mesters egen bil, bl.a. fordi der er mindre plads i varerummet end i en Transporter T6.1.

Van Days en succes

Van Days har været en succes, så Volkswagen Erhvervsbiler har allerede bestemt sig for at gentage succesen.

”Tidligere solgtes også ombyggede personbiler til private, men den aktivitet er nærmest stoppet, så nu taler vi rene erhvervskunder,” siger Mikkel Sander Hansen.

Han fremhæver især den elektriske ID.4 som en stor succes som Van. I 2022 blev der solgt 578 Volkswagen Van modeller – hvor de 227 var ID.4 Van. Alene i december blev det til 123 ID.4 Van.

Øget interesse

”I takt med, at kommuner og andre offentlige myndigheder samt virksomheder med en grøn profil vælger elektriske køretøjer, så er interessen for ID.4 Van øget,” siger Mikkel Sander Hansen.

I år – frem til 22. marts – er der solgt 194 ID.4 Van, og interessen er stærkt stigende. Derfor glæder han sig også til, at forhandlerne kan tilbyde den nye ID.3 som Van senere i år.

ID.4 Van er her lige nu – og forhandlerne kan hurtigt levere til kunderne. Flere og flere brancher tager den til sig.

Mange ID.4 Van til vagtværn

“Blandt dem kan nævnes kommuner, byggecentre, anlægsgartnere, boligforeninger, konsulenter, vandværker og mindre erhvervsvirksomheder generelt. Spændende er også, at vi leverer mange ID.4 Van til vagtværn, der er glade for altid at stige ind i en opvarmet og komfortabel bil,” siger Mikkel Sander Hansen.

Flere og flere kommuner og virksomheder kræver jo ligefrem, at deres samarbejdspartnere og leverandører vælger grøn transport.

90 pct. varebiler med diesel

”Vi er glade for at sælge de mange elektriske Van’s – for i dag er 90 procent af vores samlede varebilsalg fortsat med dieselmotorer. Mange kunder har dog fået øjnene op for, hvor god komfort, der er i elbiler – netop som i ID.4 Van,” siger Mikkel Sander Hansen.

Han peger på fordele ved f.eks. at kunne stille program for kabineopvarmning hjemmefra over mobilen – og mærke varmen fra varmepumpen frem for fra diesel-oliefyret i dieselbilen.

Vise bredden

”Når vi valgte at sætte fokus på fire Van-modeller under Van Days, var det for at vise bredden i vores Van program med forskellige drivliner, og med 12 Van-modeller, der kan bygges om i vores Van-program, ville der herske let ”kaos” hos forhandlerne, hvis alle vores 12 biler skulle deltage til Van Days,” siger Mikkel Sander Hansen.

Næste gang bliver der så andre fire Van modeller, der er i fokus, men som nævnt vælger kunderne ofte en anden model som deres Van-favorit, når de kommer ind i forretningen. Det kan f.eks. være en Touran eller T-Roc.

”Her så vi bl.a., at mange kunder i stedet for Polo valgte den nye Taigo (med samme platform som Polo) til ombygning – fordi man sidder højere end i Polo,” siger Mikkel Sander Hansen.

Holder modet oppe

Volkswagen Erhvervs forhandlere har været glade for Van Days.

”Det holder også modet oppe på sælgere, der nu også kan arbejde med Van’s i en tid, hvor der er leveringsproblemer på vores traditionelle varebiler,” siger Mikkel Sander Hansen.

Men der kommer jo stadig nyheder indenfor traditionelle varebiler. Inden længe kommer den nye Caddy Cargo i en plug-in-hybrid udgave, som passer godt til efterspørgslen på opladningshybrider lige nu.

Kunder vælger ID.Buzz Cargo

Men den er ikke planlagt i eludgave, fordi fabrikken tror, at bl.a. ID. Buzz Cargo på sigt vil tage over.

Mange kunder i dag vil netop vælge den prisbelønnede, elektriske varebil ID. Buzz Cargo – som løb med titlen International Van of the Year 2023.

”Der er allerede udviklet tilpassede opbygningskit fra underleverandører – og flere kit er på vej. En række Volkswagen Erhvervsforhandlere har færdigopbyggede ID. Buzz Cargo med reolsystemer stående klar til at vise frem,” siger Mikkel Sander Hansen.

Elektrisk Transporter i 2024

Men leveringstiden er lidt lang på ID. Buzz Cargo – fordi efterspørgslen er stor i hele Europa. Men så vælger mange ofte en ID.4 Van, mens de venter.

Mikkel Sander Hansen understreger, at elbilerne først for alvor er begyndt at vinde frem – både som varebiler og hyrevogne – samt at der allerede i 2024 kommer en elektrisk udgave af Transporter, der bygges i samarbejde med Ford side om side med deres Transit Custom Electric på Fords kæmpe varebilsfabrik i Tyrkiet.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk