Salget af elbiler har skuffet fælt – så fælt at selv en elbil-importør som Peugeot har sat import af elbiler i bero og selskabet Better Place halter bagefter sin målsætning for salg af Fluence elbiler.

Bedre infrastruktur sætter ikke skub i grøn transport. Man er nødt til at ændre på afgifterne, hvis den grønne omstilling skal lykkes.

Det er konklusionen i en ny rapport fra Tænketanken Concito, som blev offentliggjort forleden.

Billige småbiler blokerer for elbiler
”I øjeblikket er hovedbarrieren for grøn omstilling af transportsektoren, at prissignalet er forkert,” siger Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito og ekspert i transport og klimatilpasning, til Altinget.dk.

Den kæmpe succes, som små klasse A biler mellem 70.000- og 90.000 kroner har fået, har dels betydet at der ikke kommer det provenu til statskassen som beregnet – og dels har det gjort det for dyrt at købe en elbil – for det kan nemlig ikke længere betale sig at købe en elbil, og det er den største barriere for det grønne indtog i bilflåden.

Ikke spørgsmål om infrastruktur
”Den opgave, vi fik, var at se på, hvordan man hurtigere kan indfase de her grønne teknologier med henblik på infrastrukturen med ladestandere og gastankstationer. Og det, vi ender med at konkludere, er, at det ikke betyder så meget. Der er nogle større barrierer,” siger Susanne Krawack.

Partierne bag energiforliget har netop fordelt de 70 mio. kroner i infrastruktur-puljen med 40 mio. kr. til elbiler, 20 mio. kr. til gasbiler og 10 mio. kr. til – brintbiler, men effekten på den grønne transport er og bliver afgiftsafhængig, viser rapporten.

Ikke grønne biler for enhver pris
”Folk er jo rationelle. Der er ikke ret mange, der går ud og køber noget, der er markant dyrere, bare fordi det er grønt,” siger Susanne Krawack.

Tænketanken mener, at man på afgiftssiden bør sidestille plug-in-hybridbiler med el-biler samt sidestille gas med diesel, så busser og lastbiler også kan bevæge sig mod en grøn omstilling.

Folketinget har også netop sidestillet gas og diesel, så de to drivmidler er i samme bås, når det gælder grønne afgifter.
Susanne Krawack understreger, at man politisk har lukket øjnene for den tunge trafik.

Ind med gasbilerne
”Hvis der skal være en løsning på det område, så er vi nødt til at få noget gas ind,” siger Susanne Krawack til Altinget.dk.

For selvom det lige nu ikke er en drivhusgas-fri brændstof, vil det på længere sigt med biogas og syntese-gas være fornuftigt at satse på, siger rapporten.

Men en afgiftsfritagelse bliver uden tvivl mere omkostnings-tung end regeringens 70 mio. til infrastruktur, men rapporten fra Concito vil ikke sætte tal på, hvad der skal til for at skubbe til omstillingen.

En generation af biler at løbe på
”Jeg vil foreslå en ”klog” afgift, der i stedet for at have en udløbsdato, har et mål om at få et bestemt antal grønne biler på gaden – og der er ikke lang tid at løbe på. Faktisk har vi kun en enkelt generation af biler at løbe på, hvis vi i Danmark skal nå målet om at være et fossilfrit samfund i 2050, siger Susanne Krawack.

Men Susanne Krawack taler forhåbentlig ikke for døve ører overfor klima og energiminister Martin Lidegaard (R), for fra 1. september 2008 var han medstifter og arbejdende formand for Concito – Danmarks grønne tænketank.

Plug-in biler skal sidestilles elbiler
Men efter folketingsvalget 2011 blev han som bekendt udpeget som klima- og energiminister samt bygningsminister.

Med i Concitos bestyrelse sidder også Katherine Richardson. Hun er professor i biologisk oceanografi og leder af Københavns Universitets Sustainability Science Centre.

Hun var desuden formand for Klimakommissionen, som i 2010 fremlagde en rapport, der skulle lede Danmark ud af kul- og olie-æraen til fordel for grøn og klimavenlig energi.

I denne rapport blev det bl.a. fremhævet, at plug-in hybridbiler og elbiler skulle gives de samme afgiftsmæssige fordele.

Faktaboks:
Tænketanken Concito har med støtte fra Trafikstyrelsen og Energistyrelsen indsamlet og vurderet virkemidler til en hurtigere indfasning af grønne bil-teknologier og brændstoffer.

Sigtet har været at give ideer til udmøntning af regeringens pulje på 70 mio. kr. til infrastruktur, til grønne transportformer og til regeringens kommende klimaplan.

Concito har derfor bedt interesseorganisationer og enkeltpersoner om at præsentere de virkemidler, de ønsker gennemført for at styrke indfasningen af netop deres teknologi.

Rapporten er baseret på en workshop med disse og skrevet af chefkonsulent i Concito Susanne Krawack

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk