Cross Country står der på alu-bundpladen bag på en ny udgave af Volvos V40 model, men i den testede 1,6-liters D2 Van-udgave med 115 hk dieselmotor er det nu mest det lidt mere smarte design, der skal lokke kunderne til.

Det omfatter foruden aluminiums-bundplade, som stikker ud foran og bagpå bilen også ændringer på paneler.

Fire cm højere
Egentlig off road’er er bilen ikke, for det er kun to centimeter, bilen er hævet – og dertil kommer yderligere to centimeter til førersædet, så man kun opnår fire centimeter ekstra siddehøjde – men det hjælper jo altsammen på udsynet.

D1 med 1,6 liters motor koster cirka 333.000 kroner og 222.000 kr. på gule plader – men man kan ved at lægge et par hundrede tusinde kroner ekstra på hvide plader og omkring halvdelen på gule plader få topmodellen T5 AWD automatic Cross Country – og den har netop firehjulstræk.

Kører 26,3 km/l
Nu skal man ikke kimse af en1,6 diesel, for med et forbrug på 26,3 km/l i gennemsnit får man en af klassens mest økonomiske biler. Det opnås bl.a. takket været start/stop system. Det betyder en CO2 udledning på 99 gram pr. km.

Læg dertil bilens høje sikkerhedsniveau – som i den testede Kinetic udgave, som kun koster få tusinde kroner mere – så får man bl.a. BLIS (Blind Spot Warning System) , som fanger trafikanter i spejlenes blinde vinkler, ESC og udvendig fodgænger-airbag.

Højt udstyrsniveau
Udstyret omfatter også alufælge, 2-zone klimaanlæg, navigation, handskerumslås, p-sensor og i varebilen aflåseligt aflæggerum under varerumsgulvet. Testbilen havde også læderindtræk.

Man sidder højere, men generelt sidder man altid godt i en Volvo med velformede sæder inklusive varme, højdejustering og trinløs rygindstilling. Man holder om et lækkert udformet læderrat og i og ved rattet er der indstilling af telefon samt speedpilot.

Bykørsel i fjerde gear
1,6-lters dieselmotoren er ret højt gearet – og i femte og sjette gear er der trækkraft fra henholdsvis 65- og 75 km/t –  ved 1.200 omdrejninger.  Så i bykørsel er der dømt fjerde gear.

Bilen kører fremragende i enhver henseende, men vendediameteren er vel stor.

Er det mest sport, man fokuserer på, kan man få V40 Cross Country med både 150hk i D3 diesel, 180hk i T4 benzin – og 254 hk i 4×4 T5 benzinudgaven.

Trailervægt på 1.300 kg.
Bilen er ombygget til varebil hos TJ Karosseri i Ishøj og forarbejdningen er fornem – inklusive aflæggerummet, som også kaldes geværrum.

Varerums-fladen er helt plan, men der er vis negativ indvendig læssehøjde på 28 cm. Læssekanten fra vejbanen er 74 cm.
Varerummet måler 126 cm i længden og 128 cm i bredden. Bilen må trække en trailer på 1.300 kg.

Tekniske data V40 Cross Country:
Motor: 4 cyl. dieselturbo. Common Rail.
System: Start/stop.
Slagvolumen: 1.560 ccm.
Ydelse: 115 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Gear: 6 trin.
Bremser: vent. Skiver for, skiver bag. ESC.
Acc.  0-100 km/t: 12,3 sek.
Topfart: 190 km/t.
Forbrug g/s: 26,3 km/l.
CO2: 99 gram pr. km.
Grøn ejerafgift årligt: 1.320 kr.
Trailervægt: 1.300 kg. m. bremser.
Varerum: 126 x 128 mm.
Rumfang: ca. 1.000 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Krængningsstabilisator: for og bag.
Van-pris fra: 222.003 kr. plus moms.
Hvidpladepris fra: 347.002 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk