Elektriske biler er ved at overtage scenen, når det gælder nye modeller – og nu går Volvo skridtet videre og melder ud, at de kun vil udbyde elektriske køretøjer i senest 2030.

Det er vanskeligt at forestille sig, hvordan Jönsson i lapmarkan skal kunne fragte sin snescooter rundt på en trailer i en elektrisk XC90 – eller entreprenøren herhjemme, der er glad for sin XC60 diesel-Van til at trække sin tunge trailer.

Spørgsmål om trailervægt

De to biler har en trailervægt på henholdsvis 2.700- og 2.400 kg. Men måske Volvo har en joker i ærmet med elbiler, der kan klare opgaven.

Man må vel også forvente, at Volvo i fremtiden vil kunne tilbyde deres el-biler som Van’s til dansk erhvervsliv.

C40 Recharge i efteråret

I hvert fald har den kinesisk ejede svenske fabrik netop præsenteret sin første rent elektriske bil – kaldet C40 Recarge, der skal sætte en tyk streg under fabrikkens ambitioner om en fremtid til lokal zero-emission.

Bilen er nærmest en SUV-coupé – lidt lavere og mere strømlinet end XC40 udgaven. Flere elbiler følger de nærmeste år.

C40 Recharge går i produktion til efteråret og vil blive bygget sammen med XC40 Recharge på fabrikkens produktionsanlæg i Gent, Belgien.

50 pct. elbiler i 2025

Allerede inden 2025 sigter virksomheden mod, at 50 procent af dens globale salg skal bestå af fuldelektriske biler og resten af hybrider. Og altså – senest i 2030 udelukkende at sælge elbiler.

”C40 Recharge repræsenterer Volvos fremtid og viser vejen frem. Den er fuldelektrisk, udbydes kun online med en praktisk Care by Volvo-pakke og kan leveres hurtigt. At erhverve sig en ny Volvo har aldrig været mere attraktivt,” siger Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars.

Slut med læderindtræk

Indvendigt byder C40 Recharge på en høj sædeposition. Det er også den første Volvo-model helt uden læder.

Ligesom XC40 Recharge leveres C40 Recharge med et infotainment-system, udviklet i fællesskab med Google og baseret på Android-styresystemet.

To elmotorer

Der er også firehjulstræk. To elmotorer – en på for- og en på bagakslen – trækker bilen. De drives af et 78 kWh batteri, der kan hurtig-oplades til 80 procent på cirka 40 minutter.

Dette giver en rækkevidde på omkring 420 km (WLTP) – som forventes at blive forbedret over tid via trådløse softwareopdateringer.

Forenklet købsproces

Som nævnt vil C40 Recharge udelukkende kunne købes online. Volvo Cars har en ambition om at reducere kompleksiteten i sit modeludbud – og har forenklet købsprocessen af den nye Volvo.

Når kunder får en ny C40 Recharge, kommer den med en praktisk Care by Volvo-pakke, der blandt andet inkluderer service, garanti, vejhjælp og hjemmeopladnings-muligheder.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk