Honda CR-V har altid været populær som gulplademodel – især i den første udgave. De senere modeller har ikke været solgt så meget p.g.a. ændrede afgifter for fem år siden – men den nye udgave forventer importøren sig meget af som Van.

P.t. er der solgt cirka 4.000 CR-V og FR-V SUV modeller herhjemme på gule nummerplader.

Salget i dette forår har der stået Honda på – de tre første måneder således 37 Van’s. På de næste to pladser kommer VW Tiguan med 19- og Audi Q3 med 14 enheder. Med netop nu er også Toyota RAV4 præsenteret, som normalt er i top i klassen – ligesom den nye Ford Kuga.

Bygget i England
Prisen for den testede 2,2 liter Elegance udgave med 4×4 teknik er rimelige 253.531 kr. plus moms og 444.000 kr. som hvidpladebil. Den nye CR-V er i øvrigt bygget i Storbritannien.

Som håndværker og erhvervskunde får man i den nye CR-V en bil med bedre kvalitet end i forgænger-modellen. Den er trods sit SUV-layout ikke en ukomfortabel og stiv bil, men den er tværtimod særdeles komfortabel og meget smidig at køre i.

Den støjer mindre end tidligere, så det er også en god bil til langturene. Vi prøvede den på tyske motorveje – og selv ved motorvejsfart kan man tale med normal stemmeføring med eventuelle passagerer.

Automatisk 4×4
Vi har testet en 2,2 liters udgave med mellemste Elegance udstyr med 2,2 liter dieselmotor og firehjulstræk. Det er ikke en ægte off road’er som en Land-Rover, men det elektrisk styrede system griber automatisk ind og fordeler trækkraften, hvor der er behov for den. Så fint på løst underlag, sne eller smattede overflader eksempelvis på byggepladser.

Her må vi også understrege bilen mulighed for at trække en 2-tons trailer – plus bilens dertil hørende trailer-stabilitetssystem.

Varerummet er på cirka 1.600 liter og med mål på 1.685 x 1.085 mm (mellem hjulkasser). Læssekanten er kun på 580 mm. Den indvendige læssekant er beskedne otte cm. Der er også 12 volts strømudtag i varerummet.

Højt udstyrsniveau
Som SUV byder bilen også på en høj kørestilling med godt udsyn – selv om bilen er lavere end tidligere (30 mm). Man sidder godt bag det justerbare rat (i læder) – i højdejusterbart stofsæde med armlæn plus varme og el-justerbar lændestøtte.

Et lille ekstra plus for en Van er det aflåselige handskerum samt midter-boksen.

Testbilen havde parkerings-sensorer, som letter parkeringen – og desuden skal vi fremhæve start/stop system, Bluetooth/USB stik, to-zone klimaanlæg, 17 tommer alufælge og tågelys.

Sæder mod piskesmæld
På sikkerhedssiden er der esc-stabilitetssystem, gardinairbags, sikkerhedssæder mod piskesmæld og både hill-descend (hjælp til nedkørsel) og hill-assist (hjælp til opkørsel). Som ekstraudstyr havde bilen navigationssystem.

Den 150 hestes 2,2 liters dieselmaskine er momentstærk (350 nm) og hurtig – og det 6-trins gearskift er blødt og præcist at arbejde med. Bilen trækker i sjette gear fra ca. 65 km/t. På vej er en ny 1,6 liters dieselmaskine.

Det er dog ingen racerbil. Den når 100 km/t på 9,7 sekunder og topfarten er 190 km/t. Forbruget i snit er 17,9 km/l – men så skal man ikke for kvikt hele tiden – det er 1,7 tons man kører afsted med. Grøn årlig afgift er 5.020 kr. (energi klasse B).

Teknik Honda CR-V:
Motor: 4 cyl. 2,2 liter.
Ydelse: 150 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 350 Nm. v. 2.000 omdr.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Forbrug i snit: 17,9 km/l.
Grøn ejerafgift helårlig: 5.020 kr.
CO2: 149 g/km.
Dæk: 225/65 R 17 (Bridgestone).
Fælge: 7 tommer alufælge.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Flademål: 1.685 x 1.335 mm
Hjulkasser: 1.085 mm.
Pris: 253.531 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk