Bilproducenter har i årevis rystet på hovedet over, at vi ikke brugte vores kolossale mængder af naturgas (CNG) fra Nordsøen til den danske bilpark – og at vi i stedet eksporterede gassen til svenskerne. Men flertallet af danske politikere havde en gang for alle bestemt, at naturgas var til bolig-opvarmning.

Men med regeringens seneste energiforlig er der nu åbnet op for, at naturgas til biler fremover  vil blive mere udbredt i Danmark. Nu er gas-afgiften nemlig blevet sidestillet med afgiften på diesel – og det har sat fart i gas-projekterne.

Naturgas Fyn pionér
Naturgas Fyn har stået forrest i presset på politikerne og har længe haft en naturgastank, som de bruger til deres 14 CNG-biler – nu følger andre gas-selskaber efter og flere tankstationer er på vej – bl.a. er tyske e.on.i gang med to stationer i København – men flere følger efter.

Bilproducenterne er også klar – for det er jo bare at bestille en CNG-bil hos forhandleren.  Europas førende producent af gasbiler,  Fiat Professional, lægger ud med et komplet  modelprogram af CNG-varebiler herhjemme.

560.000 gasbiler siden 1997
Modelprogrammet omfatter alt lige fra Punto Van til den store Ducato. Fiat har bygget CNG-bilerne  i årevis og har stor kompetence på området. 

Siden 1997 har Fiat således solgt mere end 560.000 gasbiler på verdensplan. Lande som  Sverige, Tyskland, Holland og Italien er store på bilflåder med naturgas.

Som at køre i en benzinbil
VOTY.dk udsendte har prøvet adskillige varebiler på naturgas siden midt-90’erne – naturligvis også Fiat. Når man kører i en CNG bil, virker det helt, som om man sidder bag rattet i en benzindrevet bil. 

Gasflaskerne er oftest monteret under vognbunden på bilen, og det er lige så let at tanke gas som benzin. Og sikkerheden er i top.

Med gasbiler på importørernes prislister er der banet vej for, at natur- og biogas også kan få sit indtog som brændstof på det danske bilmarked. De nye CNG-biler er et vigtigt skridt for Danmark, da biler tanket med biogas er tæt på at være CO2-neutrale.

Millioner af gasbiler
”Naturgas anvendes allerede dagligt i millioner af køretøjer verden over. Gasbiler kører præcist som en benzinbil, men udleder markant mindre CO? og partikelforurening sammenlignet med både benzin og diesel. Vi er glade for, at vi med markedets bredeste udvalg af gasdrevne varebiler, som er mere praktiske og fleksible end elbiler, giver danskerne mulighed for at vælge et rigtigt spændende alternativ – et alternativ, som også kan konkurrere med dieselbiler,” siger Pierre Martin Bos, Country Manager for Fiat Professional i Danmark.

15 liter benzintak ekstra
Modelprogrammet omfatter det meste af Fiat Professionals udvalg af varebiler. Det består af Punto Van, den mindre Fiorino, den større Doblò Cargo og den store Ducato. De senere år er der tilmed en lille 15 liter benzintank i f.eks. Ducato, hvis man forvilder sig ud i områder, hvor der er få gas-tankstationer.

Fiats CNG-modeller
Fiat Professionals modelprogram på gas byder den praktiske Fiat Punto Van, der kommer med CNG-motor til en pris på 99.999 kr.  plus moms.

Samtidig introduceres den kompakte Fiat Fiorino, der blandt andet blev kåret som Årets Varebil i både Europa og Danmark i 2009, til 114.950 kr. plus  moms for basisudgaven – og 10.000 kr. mere for Elegant-udgaven – plus moms.

Skal bilen være større, kan man vælger Fiat Doblò Cargo 1.4 Turbo CNG med 120 hk.  til en pris på 154.950 kr. plus  moms for basis-udgaven. Elegant-modellen koster  10.000 kr. plus moms mere.

Den store Ducato 3.0 med 140 hk introduceres til priser mellem 290.350- og 301.265 kr. plus moms i tre forskellige karrosseri-størrelser.

Alle Fiat Professionals varebiler, også udgaverne på gas, har ESC(ESP)  stabilitetssystem som standardudstyr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk