(FRANKFURT)

Konkurrencen er hård i bilbranchen, og der præsenteres den ene mere smidige og økonomiske motor efter den anden. Nu er Opel så – omsider – klar til at tage kampen op.

GM har ladet de bedste motoringeniører i Tyskland og USA samt i Italien udvikle en ny benzin- og dieselmotor på 1,6 liter – dels en diesel og dels en benzinmotor, hvor udgangspunktet er samme motorblok – og med produktion på en ny fabrik i Ungarn.

Efter sommerferien
I Danmark er de nye motorfamilier klar hos forhandlerne efter sommerferien.

Dieselmotoren med 136 hk har et fornemt drejningsmoment på 320 Nm ved 2.000 omdrejninger, som er med til at give fremragende brændstoføkonomi på 25 km/l.

Det skyldes ifølge Opel bl.a., at tændrør og indsprøjtningsdyser sidder centralt i toppen af forbrændingskammeret

Knap så flad momentkurve
Momentkurven er knap så flad – så der er ikke trækkraft til at accelerere i femte gear før ved 70 km/t – så i bykørsel skal man mindst ned i fjerde gear for at bilen trækker rent fra cirka 55 km/t. Til gengæld kan bilen trække sig afsted i sjette gear uden at bruge speederen.

Vil man gå til stålet, er der masser af kræfter – også i de ret stejle stigninger i Taunus-bjergene over Rhinen i Tyskland, hvor vi prøvede de nye motorer. Vi har tidligere i år prøvet motorerne kortvarigt på Opel prøvebane nær Frankfurt. I Taunus-bjergene kørte vi i over 100 kilometer i kuperet landskab.

Dieselmotoren følger godt med
Vi gjorde også et accelerationsforsøg sammen med den anden 1,6’er – SIDI-benzinmotoren, der står for Spark Ignition Direct Injection. Benzineren, der bl.a også fås til Zafira, er hurtigst i aftrækket – men dieselmotoren følger godt med.

Et plus ved dieselmotoren er også det lave støjniveau, som sjældent opleves i en diesel. Kun ved hurtig acceleration høres diesellyden.

Motoren opfylder Euro 6 kravene, der kommer i september næste år.
Men kravene opfølges alene gennem brug af AdBlue tilsætningsstof i forbindelse med SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction) plus partikelfilter og recirkulation af udstødningsgassen (EGR).

Lastbils-teknologi
Nævnes skal også dieselmotorens variable turbogeometri – kendt fra lastbilsmotorer, der giver bedre speeder-respons, ladetryk på 1,7 bar samt indsprøjtning af brændstof 10 gange pr. forbrændingscyklus – samt cylinderblok og bundkar i aluminium, der sparer 20 kg på vægten.

Motoren erstatter 1,7- og 2,0 CDTI motorerne i Zafira, Meriva og Astra. De vil også være at finde i den nye Insignia generation, der vises i september på IAA messen i Frankfurt. Kraftigere dieselmotorer kommer senere. Faktisk skiftes 80 pct. af Opels motorer inden 2016.

1,6-liter SIDI maskinen yder 170 hk i den første præsentation. Næste år følger 200 hk fra samme maskine. Men den testede 170 hk motor er faktisk rigelig for de fleste.

Bedre drejningsmoment
SIDI maskinen er som nævnt mere smidig end dieselmotoren – trækker således fra 55 km/t i sjette gear. Det ses af momentet på 280 Nm mellem 1.650- og 4.250 omdrejninger. Det er 30 pct. bedre end forgængeren på 180 hk. Motoren råder over en overboost funktion.

Nævnes skal brug af balanceaksler, der gør motorgangen blødere samt udstødningsmanifold med integreret turbolader.

Alligevel er CO2 tallet sænket med 10 pct. – gennem et fald i forbruget fra 14,7 til 17 km/l. Pænt  i forhold til de mange kræfter.

Salg til USA
Opel håber gennem de forbedrede motorer at kunne få USA som eksportland – eksempelvis i from af den nye Insignia.

Det er lykkedes importøren af få prisen længere ned end forgængerens – nemlig til 312.400 kr.  fra 322.000 kr. for en 5-dørs Astra SIDI. Zafira med den nye 1,6 liter CDTI motor skal koste fra 376.400 kr. på hvide nummerplader – så Van bliver prisen cirka det halve plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk