”Jeg føler mig rask, og jeg har ikke lyst til at gå hjemme – og så er jeg nok hærdet af i mange år at have gået ude hele året,” siger Charly Pedersen.

Charly Pedersen, 75 år, ejer det lille dækfirma C.P. Dækservice, som siden 1976 havde til huse i Langebro garagerne under Langebro.

Her huserede Charly Pedersen indtil foråret i år, hvor hans lejemål blev sagt op af Københavns Kommune.

Men det tog ikke lysten til at arbejde fra Charly Pedersen. Så da han fik et praj om, at der var ledige lokaler på hjørnet af Sønder Boulevard og Enghavevej, slog han til. De er i samme prisleje, men med noget mere lys end i en kældergarage.

Har arbejdet siden barnsben
En garage, som en gang husede både værksted og dækfirma, og skabte parkeringsindtægt til kommunen fra cirka 140 bilejere. Garagen står for øvrigt tom i dag.

”De senere år gik jeg helt alene i kældergaragen, men nu kan jeg heldigvis snakke med mekanikerne i det nærliggende værksted.

Charly Pedersen har arbejdet, siden han som knægt blev sendt i roemarkerne ved barndomshjemmet i Guldborg på Lolland. Siden 1962 har det dog været dæk, der har været halvdelen af hans liv – den anden halvdel har været hustruen hjemme i lejligheden i Sydhavnen, samt familien og sommerhuset i Nordvestsjælland.

”Jeg begyndte efter soldatertiden hos det dengang store dækfirma C.C. Christensen i Gladsaxe. Ledelsen ville helst have lærlinge fra provinsen. De var ikke så frække som unge fra København, mente ledelsen,” fortæller Charly Pedersen.

Kunderne valgte Charly Pedersen
Allerede efter to år kom han ind til Langebro garagerne efter at den forrige bestyrer var kommet ud for en ulykke, og da firmaet C.C. Christensen flyttede ud af byen, fik han mulighed for at overtage lejemålet og begynde for sig selv. Det var 10. oktober 1976. Datoen for starten på C.P. Dækservice.

Det bedste dengang var, at mange af kunderne valgte at blive hos Charly Pedersen, bl.a. flere forsikringsselskaber, politiet og selveste De Kongelige Stalde. Hans værksted ved Langebro lå centralt – ligesom det nye værksted gør det på Sønder Boulevard.

”De Kongelige Stalde kommer her stadig, men politiet har deres egne dækfolk i dag. Til gengæld har jeg stadig mange af de andre trofaste kunder, og nu kommer der også børn af mine tidligere kunder,” siger Charly Pedersen.

Kan altid hjælpe med et dæk
Selv om forholdene ikke er store, er der alle de nødvendige maskiner til at afbalancere og justere dækkene. Han skaffer alle slags dæk, som han engang har gjort med specialdæk til Kongehusets gamle Rolls-Royce.

”Når folk ønsker at skifte dæk, gemmer jeg ofte nogle af de dæk, der har gode kilometer tilbage. På den måde kan jeg hjælpe folk, der måske har ødelagt et dæk på en kantsten, med et billigt dæk. Det er vigtigt at have sådan et lille lager med brugte dæk, så man kan hjælpe kunderne,” siger Charly Pedersen.

I alle årene har han givet gode råd til kunder om valg af dæktype – og pleje af dækkene.

Gode råd om dæks pleje
”Folk bør tjekke dækkenes tilstand og dæktræk minimum en gang om måneden. Det er dyrt i både dæk og brændstof, når der er forkert dæktryk. Det har altid været min mening, at man bør have to sæt dæk – ét til sommer og ét til vinter. Det giver det bedste vejgreb og den største sikkerhed. Samtidig bør man opbevare sine dæk tørt – og ikke bare i haven i alt slags vejr. Dér bliver dækkene ødelagt, siger Charly Pedersen.

Men – mange mennesker glemmer ofte dækkene. Og så er det jo godt, at der er hjælp at hente på Vesterbro i København.

Hårde tider med små nye biler
I øvrigt kan han skaffe dækmærker af alle typer og mærker, selv om han i mange år især har solgt dæk fra det svenske dækfirma Gislaved og Continental, som i øvrigt ejer Gislaved i dag.

”Det er dog hårde tider, for med de mange små, nye biler på markedet, går der noget tid, før der er brug for nye dæk – bortset fra vinterdæk. Derfor er det godt, at der fortsat kommer så mange firmabiler, siger Charly Pedersen.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk