B-klassen hos Mercedes har i et par år været ganske konventionel opbygget i forhold til den første B-klasse med sandwichbund, som den havde sammen med den lille A-klasse.

Men den ret dyre konstruktion er afløst af en MFA konstruktion (Modular Front Architecture) i begge biltyper.

I forhold til den første B-klasse sidder man nu ikke med strakte ben, men bøjede ben, som er meget behageligt på langture. Det er måske gået lidt ud over udsynet, når man nu ikke sidder så højt (man sidder ni cm lavere end før). Til gengæld er der parkeringssensorer, så fortæller, når nabobil eller andre objekter kommer for tæt på.

Topudstyret

VOTY.dk har testet topmodellen 220 CDI med 170 hk – og man sidder fortsat højere end f.eks. den nye A-klasse. Bilen havde en mængde ekstraudstyr – bl.a. læderindtræk, armlæn, 5,8 tommer farveskær med navigation, 2-zone klimaanlæg og aluminiumsfælge.

Bag rattet sidder man virkelig godt med god støtte i ryg og lår og perfekt udformet nakkestøtte – og så er armlånet lige prikken over i’et.

170 hestes maskinen er i dag uløseligt forbundet med Mercedes’ 7 trins automatgearkasse – og det bringer prisen op på 267.472 kr. plus moms. Mange penge måske – hvis man sammenligner med eksempelvis klassevinder C-Max fra Ford, men hvis man være noget for sig selv, så er B-Klasse Van nok en spændende løsning – og man jo vælge 180 CDI modellen eller 200 CDI modellen.

Test på brosten
VOTY.dk kørte bilen fra København til Braunschweig og retur – med kørsel på landevej fra Lauenburg og retur – og ellers motorvej lokalt. Her er fortsat veje med brosten, og her slår ujævnheder kraftigt igennem den faste undervogn.

På normal asfaltvej er bilen dog meget komfortabel – og 170 hk maskinen er ganske hurtig. Læg dertil et lavt støjniveau. Vil man cruise, kan man jo vælge speedpiloten.

Fine køreegenskaber
Køreegenskaberne er fornemme – og er man for tæt på den forankørende, hjælpes man af kollissionssikring – Collission Prevention Assist. Der udsendes en visuel og akustisk advarsel, hvis afstanden til en bil eller en forhindring er for lille – og hjælper til i tilfælde af en nødopbremsning.

Bilen havde start/stop-system, så motoren gik i stå ved lyskurvene – som er godt for økonomien. 22,7 km/l siger de officielle forbrugstal svarende til 114 gram CO2 og A+ klasse.

Det store varerum er på cirka 1.500 liter, og man kommer let til varerne fra sidedøre og bagklap. Nyttelast er cirka 520 kg. Trailervægt med bremser er 1.500 kg. Topfarten er som bilens betegnelse også 220 km/t og man når 100 km/t på 8,3 sekund.

Teknik Mercedes B220 CDI:
Motor: 4 cyl. common rail diesel.
Slagvolumen: 2.143 ccm.
Ydelse: 170 hk v. 3.400 omdr.
Moment: 350 Nm. v. 1.400 omdr.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,3 sek.
Brændstoføkonomi: 22,7 km/l.
CO2 udledning: 114 gram pr. km.
Gear: 7 trins automatgear.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Continental Conti Sport Contact 225/45 R 17.
Bremser: Ventilerede skiver for og bag. ABS.
Sikkerhed: ESP stabilitetssystem (esc).
Varerum: ca. 1.500 liter.
Nyttelast: ca. 520 kg.
Pris: 267.472 kr. plus moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk