Renault Danmark, som importerer biler fra datterselskabet Dacia, kan i marts præsentere den rumænsk producerede off-road bilen Duster til priser, som ingen af konkurrenterne p.t. kan matche.

Bilen fås både på hvide og gule nummerplader – men har man behovet, kan man få firehjulstrukne modeller fra 122.823 kroner plus moms i Allure udgaver. Er man kun til 2-hjulstræk, er prisen kun 90.000 kroner plus moms. Der er tre udgaver: basis, Ambiance og Lauréate.

VOTY.dk har været på besøg hos Off-road specialisterne Team Bertelsen i Randers, der stillede deres grusgrav til rådighed for test af 4×4-modellerne – om end kun under 10 pct. af bilerne bliver gulpladebiler. Men det kan jo justeres, som pressechef Søren Hyltoft udtrykker det.

Teknik fra Nissan og Renault
Duster er lånt teknikken fra Nissan – bl.a. X-Trail udgaven, som er en ørn i terrænet – og så er kvaliteten også sikret. Motorerne kommer fra den store fælles Nissan/Renault afdeling og er derfor gennemprøvede.

4×4 trækker 1.500 kg. – 4×2 klarer 1.200 kg. Så for professionelle erhvervsfolk er 4×4 den eneste rigtige løsning. Og hvor får man en hard core off road’er med professionelt 4×4 teknik. En 4×4-arbejdshest til fornuftige penge – og støjniveauet er rimeligt lavt. Nævnes skal også,at passagersædets ryglæn kan vippes frem og give plads til længere emner.

23,4 pct. af kunderne hos Dacia har ikke haft bil før – men det gælder ikke 4×4-modellen.
Vi kørte bilen på en præpareret rute rundt i grusgraven, som bestemt ikke var for tøsedrenge. Man kan indstille bilen både til automatik og til spær foruden almindeligt tohjulstræk – men lige nu er vejret jo til minimum automatik.

Klarer udfordringerne
På intet tidspunkt måtte bilerne give op – selv om de kørte på såkaldte M+S dæk, der ikke er hard core vinterdæk. Frihøjden på 210 mm er god – og vi kan også nævne til- og frakørselsvinklerne på 34,9 og 29 pct.

Vi kørte også med udgaver med to-hjulstræk med samme dæk – men kun på offentlig vej, der dog i dagens anledning på isglatte og med masser af snefygning. Men det gik fint.

Bilen er spartansk udstyret, men så kan man gå om bord i udstyrslisten – og så vanker der både navigation og læderrat til små penge. F.eks. navigation til 2.316 kr. plus moms og speedpilot til 924 kr.

Ingen reduktionsgear
Duster har ikke reduktionsgear, men til gengæld spær – så måske kan den ikke klare det værste mudder, og den tager godt fat, Den låser op til 60 km/t.

Nærmeste 4×4-konkurrent er Nissan Juke på tilbud til 117.000 kr, plus moms.

I alt forventer Renault Danmark at sælge 2.000 Dacia i år mod 700 i fjor – ikke umuligt, når man ser, hvordan landene omkring os har reageret. 250 af bilerne bliver på gule plader, gætter importøren på.

Også ny Logan stationcar
Herhjemme sælger den 7-personers Lodgy hæderligt, mens det kniber mere med den lille personbil Sandero.
Foruden Duster kommer også den mere normale stationcar udgave Logan MCV, der som Van skal koste 67.000 kr. plus moms i base udstyr med benzinmotor på 1,6 liter – men her er den 1,5-liter dCi dieseludgaven på 90 hk, der er spændende – til godt 77.000 kr. Ekstraudstyrslisten er også lang her – på niveau med Duster Van.

Vi skal også lige fortælle, at mens Renault kun har to års fabriksgaranti, så byder Dacia på tre år eller 100.000 kr.

Dacia Duster Van:
Motor:1,5 dCi.
Ydelse: 109 hk.
Varerum: 1.600 x 1,265 x 930 mm.
Varerum i liter: Ca. 1.600 liter.
Hjulkasser: 1.000 mm.
Sidedøre: 300 x 830 mm.
Bagklap: 980 x 725 mm.
Frihøjde: 210 mm.
Til- og frakørselsvinkler: 34,9/29,3 pct.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Priser fra 90.000 kr plus moms 4×2.
Priser fra 123.823 kr. plus moms 4×4.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk