(GENÈVE)

I efteråret er det ganske vist. Så præsenterer Volvo deres nye XC 90 off-roader på Paris udstillingen. En bil, hvis forgænger er nået op på en alder af 12 år, og otte år siden, den sidste faceliftede udgave blev præsenteret.

Sjældent har en ny bilmodel været omgæret af så meget spænding – med et coupé concept på IAA messen sidste efterår, en coupé XC udgave på Detroit bilmessen i januar – og så nu en tredørs concept stationcar.

”Bilerne signalerer aktiv skandinavisk livsstil”, som chefdesigner Thomas Ingenlath fortalte ved et formøde i Göteborg forud for præsentationen af Estate Concept i Genève forleden.

Ender som en ægte XC
Den endelige XC 90 bliver ikke en lav sportsvogn, men en udgave, der er høj, har fem døre – og firehjulstræk, som XC skal være.

Man kan stadig gætte på dimensionerne, men i den nyeste udgave skulle vi være tæt på interiøret i XC 90, som pr-chef Jan Larsen fra den danske importør også gættede på. Men ingen har set den færdige bil udenfor udviklingsafdelingen i Göteborg.

På Detroit-messen fik den udstillede XC Coupé flere designpriser. Ikke mindst fordi, juryen – ligesom de besøgende – reflekterede meget over bilen.

Også til næste Volvo modeller
”Vi opfandt XC-udformningen. Derfor må vi også genskabe den i moderne form – til det moderne liv i byen blandet med det eventyrlige liv udenfor byen. Og vores designfilosofi her vil vi også bruge til kommende Volvo bilmodeller,” sagde Ingenlath.

Det lyder lovende. Designet er dog ikke helt nytænkning – men også historien er med. Der er tydelige designfællesskaber med den kendte ES 1800 model, bygget fra 1971 til 1973. Her skal man ikke mindst kikke på den store glas-bagrude.

Sammen med Microsoft
Interiøret i Estate Concept består af en stor touchscreen, hvor de fleste elementer betjenes fra. Det er i og for sig en tablet, hvor man kan betjene bilen. Den er udviklet sammen med Microsoft, så man også kan spejle sine iPhone egenskaber.

For Ingenlath og hans team har det handlet om, at betjeningen af bilen skal være så brugervenlig som mulig. Man skal bare være dus med bilen. Og udformningen af kabinen har i hvert fald ikke skuffet – for den er stadig så skandinavisk, som den kan blive – med lyst træ og naturgarvet sadellæder efter bedste nordiske håndværkskunst.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk