Picasso modellerne fra Citroën har det tilfælles, at de alle har været populære som gulpladebiler. Faktisk solgte den første Xsara Picasso oftest mere som Van end som personbil. En omlægning af bilafgifterne i 2007 satte en stopper for dette salg – men nu syv år efter er salget atter på vej op.

Forskellen er, at det i dag mere er professionelle brugere som virksomheder og myndigheder, som køber biler som testbilen her og knap så mange private. Private skal betale en strafafgift på 5.510 kroner for privat brug af en gulplade-bil.

I den nye Grand C4 Picasso Van får man en varebil, der rummer meget – men som også kan bære den ekstra vægt. For Citroën har med nyeste udgave helt ændret undervognen, gjort akselafstanden 11 cm større og udhængene mindre.

Helt ny platform
Begge biler er bygget over PSA-koncernens (Peugeot-Citroën) nye Efficient Modular Platform2, forkortet EMP2. Selv om de ydre mål er tæt på forgængerens, er der bedre plads inden døre. Som Van er det så chaufføren, der har fået bedre arbejdsplads.

Testbilen her er en model Intensive med en 1,6 liter diesel på 114 hk og 270 Nm ved 1.7 50 omdrejninger – en kendt men her opdateret motor, der klarer 25 km/l. Ikke nogen racer, men behagelig i dagligdagen – også fordi den er støjsvag.  Det hele taget er kvalitetsfornemmelsen bedre end før.

357.00 kroner er prisen som personbil – som Van er den 171.304 kr. plus moms. Altså halv pris.

God aflæggeplads
Varerummet er ganske stort og man hjælpes her af en læssehøjde på 64 cm og indvendig syv cm. Nævnes skal også aflæggeplads under sæderne og under varerumsgulvet. Passagersædets ryglæn kan også lægges frem.

Vi har tidligere prøvet den almindelige C4 Picasso med ETG6 automatgear, som er behageligt, men kræver tilvænning på grund af det adstadige gearskifte-tempo. Testbilen her var en Grand Picasso med 6 trins gearkasse, som er at foretrække, hvis man ønsker at køre lidt sporty. Bilen trækker i øvrigt fra 55 km/t i femte gear og 65 km/t i sjette gear (ved 1.000 omdrejninger).

Og det er den god til. Den nye undervogn med lavere tyngdepunkt, bredere sporvidde og strammere affjedring betyder, at bilen krænger mindre end tidligere i sving. Her hjælper også de korte overhæng. Vi har tidligere prøvet den med trailer, og den øvelse klares også uproblematisk – om end den kun kan trække en trailer på 1.200 kg. med bremser.

Central instrumentering
Man skal fortsat leve med at instrumenterne er samlet midt på instrumentbordet. Det giver dog mere mening end før med den 12 tommer touch-screen i HD kvalitet, som også forsæde-passageren kan benytte. Den er dog kun standard i udstyrsniveau 3 – som i testbilen. Andre har 7 tommer skærm.

Man sidder godt bag rattet med multiindstilling af både rat og sæde. Solskærmene kan skubbes opad, så der er større lydindfald og man kan også få fastmonteret glastag – men ellers er der bi-zone klimaanlæg. Forsædepassageren har tillige fodhviler.

Bilen har stop/start system, som også hjælper på at spare brændstof. Det gælder også speedpiloten på langturene. Endelig vejer bilen 115 kg. mindre end før gennem brug af letvægtsmaterialer. Det svarer til 30 gra CO2 mindre pr. kilometer.

Man hjælpes til at parkere bilen med p-sensorer – og på vejen advares man mod biler i den blinde vinkel (Blind Spot Warning). Vi kan også aktiv fartpilot, så bilen selv holder afstand til bilen foran – og bremser op, hvis bilen foran kommer for tæt på. Dertil kommer navigationssystem, varme i sæder, nøglefri start, tågeforlygter med drejefunktion, tagræling, regnsensor, 17 tommer aluminiumsfælge og 3D LED lys for og bag.

Tekniske data Grand C4 Picasso Sportvan:

Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Type: eHDI, common rail.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 114 hk v. 3.600 omdrejn.
Moment: 270 Nm. v. 1.750-2.500 omdrejn.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Trækkraft i 5-/6. gear: Fra 55/65 km/t (1.200 omdrejn).
Topfart: 189 kmt.
Acc. 0-100 km/t: 12,1 sek.
Brændstoføkonomi i g/s: 25 km/l.
Årlig grøn ejerafgift: 2.040 kr. A+.
CO2-udslip: 105 g/km.
Garanti fabrik/rust: 2/12 år.
Fabriksgarantiforlængelse: Op til 4 år.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Sikkerhed: Antispin, esc og ABS.
Påhængsvognsvægt m. bremser: 1.200 kg.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.150/1.610 kg.
Varerum: 1.650 x 1.355 x 900 mm.
Volumen: 1.900 liter.
Hjulkasser: 1.095 mm.
Læssehøjde: 64 cm.
Indvendig læsehøjde: 7 cm
Dæk: Michelin 205/55 R 17V.
Fælge: 17 tommer aluminium
Affjdring: Uafhængig for og bag.
Serviceaftaler plus moms: Ca. 103 kr/md.
Pris ekskl. moms: 171.304 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk