63 kunde-emner til en ny Fiat Ducato kølebil bare på halvanden dag – på en fødevaremesse.

Salgs- og produktchef Erik Holm fra Fiat Professional i Danmark og salgschef Carsten Larsen fra KH OneStop A/S har travlt – for det er kunder til mindre kølebiler, som kommer på en fødevaremesse som Food Fair i Bella Center. Messen åbnede søndag og lukker i morgen aften

Reglerne er strenge politisk for at kølekæden ikke må brydes, så mange i fødevarebranchen er nødt til at have en bil med køle- og frysekapacitet.

Thermo King i mange år
Hos KH OneStop A/S har man haft importen af Thermo Kings køleanlæg i mange år – til alle typer af køretøjer. Alle varebiler kan bygges om, men især samarbejdet med Fiat Professional er velfungerende.

Efter Food Fair messen går turen til Transport 2015 i Herning, hvor kølebilerne kan ses på KH OneStop’s stand. De almindelige Fiat varebiler kan ses på Fiat Professionals stand.

Fiat leverer chassis’erne og kassevognene til KH OneStop, som så bygger dem op til køl, så de overholder alle regler. De er forresten både til køl, frys og varme. De kan også fås med standkøl/natkøl, så de med stikkontakt kan holde kulden, når man parkerer. I kabinen er der tillige monteret en fjernbetjening.

Fleste små kølebiler på Sjælland
Carsten Larsen sidder i KH OneStop’s afdeling i Brøndby – og de fleste kølebiler sælges faktisk på Sjælland, hvor tendensen er små biler, mens det i Jylland i stor grad er mindre køle-lastbiler, der er tale om. Afstandene er større.

”Vi samarbejder med alle Fiat forhandlere – og bilerne, vi har med på Food Fair i Bella Center, har vi lånt hos Fiat i Roskilde, Nellemann, som er meget aktive med at sælge kølebiler. Det er mest Ducato, vi bygger om fra Fiat – og vi kan tilbyde flere forskellige typer, bl.a. med en fuldsvejset alugulv med alu-svejsning, der er helt tæt og kan tåle arbejde med gaffeltrucks,” siger Carsten Larsen.

Han har solgt køleløsninger i KH OneStop i seks år. Før var han seks år i formaet som tekniker. Så han kender teknikken.

Kølemaskine limes fast
I kassevognene udskæres en åbning forrest i taget, hvor der gøres plads til en Thermo King køleanlæg, som limes fast. Anlægges bygges på Thermo Kings fabrik i Spanien. Bilernes varerum/alukasser kan så fås med opdeling til bl.a. både køl og frys – gennem en plastskilevæg eller plastfiber- og thermodug. Man kan også få bagdøre, som er ekstra isoleret.

”Vælger kunden en alukasse, får vi den færdigt fra vores samarbejdspartner med Igloocar i Polen, som leverer et produkt, der både er godkendt i forhold til ATP-FNA og ATRP-FRC standarderne. Det er bl.a. nødvendigt med grænseoverskridende transport. Vi monterer så en Palfinger lift, som vi også er agenter for,” siger Carsten Larsen.

Egne grafikere i Sækko Design
På KH OneStop’s hovedkontor i Padborg sidder der grafikere, som sørger for at kunden får den dekoration, der er ønsket. Det sker gennem datterselskabet Sækko Design.

“En køleopbygning vejer typer 300 kg, og det går fra i nyttelasten. Derfor er Ducato den mest efterspurgte Fiat kølebil, for der er fortsat god plads – som chassis med alukasse således 850 kg af bilen 3,5 tons totalvægt” siger Erik Holm, salgs- og produktchef fra Fiat Professional i Danmark.

Flest 3,5 tons kølebiler
Det er vigtigt for de fleste kunder at få en 3,5 tons bil, så der ikke skal montres tachograf og køres med stort kørekort. Den udstillede Fiat Ducato med 150 hk som chassis koster cirka 237.000 kroner plus moms – en Igloocar med Panfinger lift koster 187.000 kroner, hvortil kommer ekstraudstyr til bilen, så prisen bliver 435.000 kroner plus moms.

Alle Fiats varebiler kan KH OneStop bygge om til kølebiler. Man har bl.a. leveret et større antal Doblò som madudbringningsbiler i Københavns Kommune.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk