Da Brian Lind fra Dansk Emballage i Gislinge skulle skifte firmaets ni år gamle Premium ud, indhentede han tilbud hos både Renault og Volvo – men da såvel bytteprisen var bedst hos Renault og prisen en pæn del lavere, faldt valget på den nye D-serie – nærmere bestemt den nye 18D Wide med 320 hk.

”Vi har jo stort set altid kørt i Renault – og vi er da også meget glade for den nye bil, som ovenikøbet har automatgear. Det havde vores gamle bil ikke,” som Brian Lind siger.

Vi har kørt en tur med Brian Lind fra firmaets hovedkontor i Gislinge til Kalundborg og retur ad forskellige ruter – både snoede og kuperede veje ved Dragsholm, smalle veje i Lammefjorden og normale landeveje.

Firmaets “brandbil”
Bilen var et par uger gammel og havde kun kørt få tusinde kilometer – men bilen er også en slags ”brandbil” – for at yde kunderne den bedste service. De fleste transportopgaver i firmaet køres af fremmede vognmandsforretninger. Bl.a. Lynbudet i Mariager.

Arbejdet handler om at køre med palletanke og tromler – både til den kemiske branche og fødevarebranchen. I gamle dage var det 1-gangs emballager, der blev smidt væk efter brugen. Nu bliver mange af palletankene renset og brugt igen – en god del billigere end en ny, men med samme funktion.

Fødevare-emballager sørger firmaet selv for at rengøre – for det skal gøres ordentligt, som Gitte Lind siger – fruen i huset styrer den afdeling. Palletanke, der har indeholdt kemi, renses på et særligt vaskeri i Glostrup.

36 palletanke i Kalundborg
Vi overtog blot rattet på den nye bil denne dag og fik hentet 36 palletanke (18 tanke i to lag), der var blevet rengjort af Kalundborg  Cleaning Service. Et firma, der renser palletanke for Dansk Emballage. Naboen er Novo Nordisk, som er én af Dansk Emballages kunder. Her kommer man hver dag.

Den nye Renault kommer ikke tilnærmelsesvist i nærheden af de 18 tons totalvægt. Fyldt med de rengjorte palletanke, som vi hentede i Kalundborg, kom vi ikke meget over to tons. Men det er godt med overskudskraft, siger Brian Lind.

Så på turen tilbage fra Kalundborg havde den 320 hestes motor ingen problemer med de bakker, som vi passerede. I marchfart med cirka 1.400-1.600 omdrejninger blev den i 11. gear og faldt kun lidt på bakkerne.

Fint drejningsmoment
Momentet er da også så flot som 1.200 Nm ved 1.050-1.600 omdrejninger. Og da den selv gearer ned, når man passerer rundkørslerne i de små byer, er bilen legende let at køre. Gearskiftene fåregår blødt – og mærkes næsten ikke. Dansk Emballage har valgt store dæk for komforten – her 385/65 R 22,5.

Ofte er det hundredvis af palletanke, der skal leveres hver dag, så logistikken skal være i orden i det miljørigtige firma. For palletanke kan ofte bruges adskillige gange, før de kasseres. Dansk Emballage har et samarbejde med det tyske firma Schütz, som leverer de nye palletanke – og nye indertanke af polyethylen, når palletankene skal renoveres.

Den nye D-serie signalerer også på en anden måde, at Gislinge-firmaet arbejder miljørigtigt – for hvor den tidligere Premium med sine ni år på bagen kun opfylde Euro 3 bestemmelserne, er den nye bil jo Euro 6 med SCR efterbehandling med AdBlue. Det betyder, at bilen nu også kan køre i Københavns miljøzoner.

Køleboks frem for køje
Der er rigtig god komfort i de multijusterbare sæder – Brian Lind har ekstra fået luftaffjedret passagersæde. Rattet er også multijusterbart. En mindre køje i kabinen er udskiftet med en stor midterboks med køleskab.

Den blå Renault klarer opgaverne for de kunder, som får akut brug for emballagerne – og da kunderne i den anden ende står og mangler måske nogle kemiske produkter eller måske drikkeklar most, så er det ofte dag til dag opgaver. Og det klarer den 22 pallers bil med lad fra Brdr. Plagborg i Lindved.

Brian Linds Renault D18 står i opbygning totalt til 900.000 kroner – men der er også tegnet en service- og reparationsaftale på 2.539 kroner om måneden. Så gælder den for 60.000 km. om året.

Fakta Renault D18 Wide P4x2 320 E6:
Motor: 6 cyl. Turbodiesel. DTI 8.
Producent: Volvo Powertrain  S.A.
Miljø: Euro 6 m. dieselpartikelfilter.
Efterbehandling: SCR med AdBlue.
Ydelse: 320 hk v. 2.100 omdr.
Moment: 1.200 Nm v. 1.050-1.600 omdr.
Gearkasse: Optidriver automatisk.
Retarder:  120 kW/2.800 omdr.
Bremser: 4 skiver/ABS/esc.
Start-hjælp: Hill Start Aid.
Førerhusbredde: 2.500 mm.
Akselafstand: 6.800 mm
Tilladt totalvægt: 18 t.
Vogntogsvægt: 21,5 t.
Nyttelast: 10,9 tons.
For- og bagaksel: Luftaffjedring.
Lift: Z-Lift 2,5 tons.
Ladmål: 9.300 x 2.550 x 4.000 mm.
Ladproducent: Brdr. Plagborg

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk