Anders Jensen, der ejer og driver Lindahl Biobrændsel i Lundby ved Næstved, var for nylig en tur over Storebælt for at hente sin helt nye 16 ton Iveco Eurocargo med 280 hk og en opbygning med lift.

Opbygningen passer til hans behov med at kunne komme rundt med biobrændsel til sine mange kunder på Sjælland.

Grunden til, at Lindahl Biobrændsel tog til Odense for at handle bil, var et par gode kolleger med kontakter over bæltet, gode erfaringer og en god dialog med Iveco’s transportkonsulent Arne Granstrøm.

Ren SCR løsning
Den nye 16 ton Iveco Eurocargo med 280 hk Euro 6 klarer miljøkravene ved hjælp af en ren SCR-løsning i udstødningssystemet. Bilen har en nyttelast på 9.600 kg. – og selvom lastbilen inklusiv kasse med opbygning med skydepresenning og 2,5 ton lift har en højde på omkring 3,25 meter, er der god plads til biobrændslet.

Opbyggerne hos Fyns Karrosseribyg har udnyttet, at den nye Iveco Eurocargo har en lav chassishøje på grund af 19,5 tommer dæk og dermed fået plads til en opbygning med en kasse med indvendige mål på 2,2 meter.

Anders Jensen har gennem de seneste ti år har leveret biobrændsel til kunder på det meste af Sjælland fra Roskilde og sydover – samt Møn og Falster.

Mest træpiller
Det er først og fremmest træpiller, der er efterspørgsel efter i øjeblikket. Der er der, fokus ligger, siger han og fremhæver, at kunderne typisk køber større partier, som de ikke bare kan have med på en trailer, når de alligevel er ude at handle stort ind. Derfor køber de ofte ind hos et firma som Lindahl Biobrændsel, der kan levere varen med lift hjemme hos kunderne.

Der bliver desuden installeret flere og flere pillefyr og pilleovne.  Anders Jensen har i de seneste to år har haft en omsætning i sit lille handelsfirma på et tocifret millionbeløb.

Den stigende efterspørgsel efter træpiller har betydet, at Anders Jensen har fået en lastbil mere i den seneste tid, så han i dag råder over tre biler – den nye Eurocargo og så to eksisterende biler. Det drejer sig om en tre-akslet lastbil med kran og en to-akslet bil opbygget med kasse og lift.

Vognmandstilladelse
Da den nye Iveco Eurocargo blev leveret, ansatte Anders Jensen en chauffør, så der nu er to mand til at køre med firmaets biler.

Anders Jensen forklarer også, at han sidste år var på vognmandskursus for at kunne få en vognmandstilladelse. Den danner basis for, at han kan udvide sine aktiviteter, som ellers har været kørsel med egne varer.

Anders Jensen fra Lundby til Odense for at købe sin nye Iveco fordi han havde fået et anbefaling fra en kollega på Lolland. Han kendte transportkonsulent Arne Granstrøm hos Iveco i Odense, og introducerede Anders Jensen for ham for et par år siden.

God kemi
Derudover var relationerne til Fyns Karrosseribyg også i orden godt hjulpet frem af en god kemi mellem parterne. Og med en god aftale om priser og levering var den handel hjemme.

Iveco Eurocargo udmærker sig ved at være yderst manøvredygtig på grund af det store styreudslag, forhjulene har til hver side i kombination med en lille akselafstand.

Forhjulene har et udslag tæt på 60 grader, så bilens  vendediameter bliver meget lille – men den afhænger også af, at den faktiske venderadius afhænger af akselafstanden på bilen.

Lidt usædvanligt
Arne Granstrøm indrømmer, at det er usædvanligt, at en kunde kommer over broen fra Sjælland for at købe bil og opbygning på Fyn.

“Men da der var en god kemi mellem os, og mine kolleger hos Iveco på Sjælland var med på idéen, så kom handlen i stand, siger han.

Han glæder sig over at kunne levere en ny lastbil og opbygning til Lindahl Biobrændsel, selvom det bliver Iveco på Sjælland, der får opgaven med at servicere bilen.

De to andre lastbiler hos Lindahl Biobrændsel er iøvrigt også købt hos Iveco i Odense.

Fakta: Iveco Eurocargo til Lindahl Biobrændsel
Iveco EuroCargo ML160E28P.
Ydelse: 280 hk – Euro 6 med en ren SCR-løsning.
Nyttelasten: 9.600 kg
Opbygning: Fyns Karrosseribyg
Type: Skydepressenning og 2,5 ton Lift

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk