Det tyske lastbilmagasin ”Trucker” rystede sidste år den tyske lastbilbranche ved at kåre Scania R410 som den mest økonomiske lastbil i en sammenligningstest.

Med hjemsted i München i Bayern, hvor magasinet udkommer, er der ellers to lokale producenter, som nok forstår at trække overskrifter. Nu gik palmerne til Scania i Sverige.

Lidt malurt er der dog i bægeret – som redaktør Gert Grünig fra “Trucker”  skriver i sit “facit” over supertesten af Scania G410:

Men 410’eren kører på et niveau som en 360 hestes lastbil. Så går besparelserne ud over transport-hasttigheden – og den hører med til effektivitet (Originaltekst fra ”Trucker”: Da geht mit Sparen zu sehr auf Kosten der Transportgeschwindigkeit – und auch die gehört zur Effizienz!)

Tilbane på førstepladsen
Siden har der været test, hvor Mercedes-Benz Actros distancerede den svenske 410’er i økonomitest – men nu kan svenskerne igen have svært ved at få armene ned.

I seneste sammenligningstest, som formentlig offentliggøres i næste nummer af Trucker, er Scania tilbage på førstepladsen med R450 modellen med samme rene SCR teknologi som R410.

Vi har nu testet den større R450 med samme rene SCR teknologi. Scania i Södertälje har nemlig sendt 450’eren på Europa-turné – i samme testforløb, hvor de tyske journalister igen sendte guldet til Sverige.

Nu er de nok gået i tænkeboks hos de tyske producenter i Bayern til næste gruppetest i april, hvor vi igen vil rapportere.

Begejstret demo-driver
Med i vores hjemlige testbil var fabrikkens testchauffør Richard Ramberg – en erfaren Scania testchauffør. Han var naturligvis begejstret over det tyske resultat, hvor de svenske test-chauffører overlader arbejdet til tyske Scania-kollega.

 ”Testruten i Bayern er virkelig udfordrende med motorveje med høje stigningsprocenter fra München via Regensburg og tilbage til München,” fortæller Richard Ramberg.

Han synes dog også, at Transportmagasinets testrute var tilfredsstillende – fra importøren i Ishøj ad motorvej til Farø’s rasteplads og retur ad vej 151 – den gamle A2 landevej – fra Udby til Rønnede. Med mange stigninger på begge vejstrækninger.

Fra ren EGR til ren SCR
Hvad er det så, som gør de gode svenskere så fantastiske. Jo – de har skiftet heste i vadestedet. Fra at holde sig til Euro 5 regler med EGR-miljøteknologi (Exhaust Gas Recirkulation) har de nu valgt at satse alene på SCR (Selective Catalytic Reduction)  til deres nyeste 410 og 450 Euro 6 modeller.

Scanias tidligere chefingeniør Urban Edman lagde grunden til Scanias moderne motorteknologi – og hans politik lever i bedste velgående. Hans XPI teknik kører videre – og de nye motorer er en naturlig fortsættelse. Han forudsagde, at kravene til miljø til lastbilmotorer kunne ende med en sammensmeltning af benzin- og dieselteknologi.

Så langt er vi ikke kommet endnu. Men ingeniørerne i Södertälje uden for Stockholm har forstået at at koble bilens retarder helt fri. Dertil kommer Active Prediction fartpiloten, som via GPS koordinater kan læse terrænet tre kilometer frem.

Ecoroll 2
Desuden er der Ecoroll systemet, hvor systemet selv beregner, om det kan betale sig at holde bilen i gear og acceptere motorbremsning – eller sætte i frigear. I Ecoroll 1 systemet skulle man benytte fartpiloten for at få systemet til at fungere. I den seneste Ecoroll 2 version fungerer systemet også ved kørsel uden aktiveret fartpilot dvs. når chaufføren selv slipper gaspedalen.

Vores test forløb over 163 km, hvor vi totalt kørte 69 km/t. Vi brugte 41,5 liter dieselolie og endte med at køre præcis 4 km/l.

Vi brugte så vidt muligt bilens retarder og bilens fartpilot. Her justerede jeg bilens hastighed ved at indstille bilens fartpilot med kontakter i bunden  af rattet og med brug af briller med overgangsstyrke er det svært at holde fokus på både vejbane om instrument. Det kræver tilvænning.

Vores testforløbet
Fra observationerne undervejs på instrumenterne, som afspejler arbejdet af computerne i bilen, kunne vi registrere, at på én af de længere bakker på vej 151 endte vi i 10. gear ved 70 km/t – og et konstant forløb på 900 omdrejninger. På motorvejen  ned mod Farø sprang bilens teknik mellem 11.- og neutral og mellem neutral til 12. gear – plus jævnlige Ecoroll modes.

Hos Scania Danmark ser salgsdirektør Anton Freiesleben den nye R450 som en bil, der overtage mange af opgaverne til indenrigskørsel mellem 50- og 56 tons. Det er ikke altid nødvendigt nødvendig f.eks. at vælge en kraftige V8 motor. Han mener, at de nye SCR-motorer i år vil udgøre cirka 30 pct. af salget hos Scania Danmark.

V8 kan være en god løsning
”Der er naturligvis opgaver, hvor en V8’er er en god løsning – f.eks. med opgaver med transporter i europæiske bjergområder som Italien, selv om de kun kører med 40 tons. Men mange der køber V8, har ikke behov for så mange kræfter – for ofte er bilerne kun belastet med 50 procent – og de kan sagtens klare sig med en 450’er. Til gengæld er der mange, der ønsker en V8’er for at få den ekstra overskudskraft. Og her kan man ikke altid tænke rationelt. Der spiller andre ting ind – og så har en V8’er en god gensalgsværdi,” siger Anton Freiesleben.

Men Scania er der altid til at rådgive om det bedste valg til en given opgaven – og man har viden om nye muligheder.

Et stort plus er, at Scania fra april produktion som standard byder på automatisk nødbremsesystem  – og linjevogter (Lane Departure Warning) – som først bliver et EU-krav i november.

Testskema Scania Streamline R450
Motor: 13 liter turbodiesel.
Miljø: Euro 6. SCR/Ad Blue. Partikelfilter. Katalysator.
Ydelse: 450 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 2.350 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Kompression: 18:1.
Turbolader: Fast geometri.
Indsprøjtning: XPI med ekstra højt tryk.
Gearkasse: GRS 895R 12 trins Opticruise.
Retarder: Freewheeling R4100.
Speedpilot: med Active Prediction via GPS.
Friløb: Ecoroll 2.
Affjedring: Parabol for/luft bag.
Dæk: Michelin Savergreen 315/80 for/315/70 bag.
Testforbrug 4 km/l.
Førerhus: CR19T.
Sikkerhed: Nødbremsesystem, linjevogter, afstandsregulering.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk