48 enheder af 2-serie BMW er i årets første måneder solgt som gulpladebil – men nu er den større udgave Gran Tourer også klar som Van – og vil nok tage broderparten af 2-serie Van salget.

Merprisen i forhold til den kortere Active Tourer er cirka 20.000 kroner (plus moms) – eller i alt 283.364 kr. i den 218d Advantage turbodieseludgave, som vi har prøvekørt. Det er stort set halv pris i forhold til bilen på hvide nummerplader – og derfor ideel for den aktive erhvervsmand.

Sand luksus
Bilen er en sand luksusbil – og to-zoners klimaanlæg, specielle aluminiumsfælge (ekstra 16.000 kr.) og multifunktionsrat er standard i Advantage.

Læg dertil læderrat, tågelygter samt 6,5 tommer touchscreen, der styres via et drejehjul mellem sæderne. Sikkerhedssystemer omfatter esc stabilitetssystem, fartpilot med nødbremsefunktion, parkeringssensor bag, fartbegrænser og bremseassistent.

Dertil 2-zone klimaanlæg, sædevarme, regnsensor, sportslæderrat med multifunktion og midterarmlæn med midterboks. Bilen har elektrisk håndbremse – og havde ekstra navigationsanlæg til 11.000 kr.

1.900 liter varerum
Der er mere plads i varerummet end i den kortere Active Tourer takket været en 11 cm længere akselafstand på 2.780 mm, der giver 1.900 liter – eller 400 liter mere end i Active Tourer. Læssehøjden er 65 cm. Som varebil savner man lås på handskerummet.

Platformen i de to BMW 2-serie biler er den samme og stammer fra koncernens Mini.

Motorerne er også de samme i de to BMW’er – i testbilen er det den 2-liter diesel 218d med 150 hk, der ifølge fabrikken kører 23,3 km/l i EU-snit, bl.a. takket været stop/start system. Alligevel når den til 100 km/t på 9,3 sekunder og har en topfart på 205 km/t.

23,3 km/l i gennemsnit
Motoren er ganske støjsvag – og ganske kvik. Når 100 km/t på knap ni sekunder og har en topfart på godt 200 km/t.

Bilen var udstyret med Steptronic automatgear til ekstra 20.000 kr., som er utrolig behageligt – og forbrugstallet ændrer sig ikke i forhold til udgaven med 6-trins gearkasse – altså 23,3 km/l for modellen med manuelt gear.

De to Tourer modeller har modsat andre i BMW’s bilprogram forhjulstræk – men kan også fås med firehjulstræk i 220d udgaven (xDrive).

Chock over forhjulstræk
Mange BMW entusiaster er nærmest i choktilstand over, at BMW nu tilbyder en forhjulstrækker – men især i Tyskland skal man konkurrere især mod en B-klasse fra Mercedes, der bygges efter samme MPV-koncept. Så må der kompromis’er på banen – men mam kan jo bare købe en 3-serie.

I Tyskland er det en kompakt familiebil i luksusklassen – og ikke tænkt som en sportsvogn. Så en M-udgaver har nok lange udsigter.

Høj siddestilling
Bilen er dog meget letkørt – og den står godt fast på en snoet bivej. Her får man jo også hjælp af bilens esc-stabilitetssystem og 225/45 R 18 dækkene på alufælge.

Som MPV har den stor frihøjde, som betyder let ind- og udstigning. Men sidder derfor også højt og har samtidig bedre udsyn.

Bag rattet sidder man med en god kørestilling i ret magelige sæder, men  uden alt for meget sidepolstring. Der er dog god lårstøtte. Sæderyggen kan ikke indstilles trinløst med rulle.

Faktaboks BMW 2-serie Gran Tourer Van:
Motor: 1.995 ccm, 4 cylindre.
Ydelse: 150 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 330 Nm v. 1.750-2.250 omdr.
Akselafstand: 2.670 mm.
Acc. 0-100 km/t: 9,3 sek.
Topfast: 205 km/t.
Dæk: Pirelli Centurato 225/45 R 18.
Forbrug: 23,3 km/l.
CO2 udslip: 114 g/km.
Akselafstand: 2.780 mm.
Varerum: 1.900 liter.
Længde x bredde x højde: 1.490 x 1.280 x 870 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.020 mm.
Egenvægt/totalvægt: 1.470/2.040 kg.
Nyttelast: 600 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Pris: 283.364 kr. inkl. moms.
Heraf moms: 42.920 kr.
Beskatningsgrundlag: 248.363 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk