Næste forår kommer en ny Citroën Mehari til salg i Frankrig med navnet E-Mehari. Navnet Méhari kommer fra det nordafrikansk og betyder dromedar – og det henviser til bilens evner som strandbil.

Prototypen havde premiere på IAA biludstillingen i Frankfurt i efteråret som prototype med navnet Cactus M.

Dermed fortsætter den franske fabrik sine nostalgiske traditioner, som senest har resulteret i den populære C4 Picasso, der ved sin enkle fremtoning er tro mod ideerne fra Citroëns biler tilbage fra 40’erne – med Citroën Dyane 6 (storebror til 2CV) som forbillede – og også opbygget over samme bil med 602 ccm motor på 28,5 hk. Den fandtes både med for- og baghjulstræk.

Frontdesign fra Cactus
Frontdesignet i den nye bil er delvist hentet fra C4 Cactus. Der er bl.a. kørelys over forlygterne.

Den nye E-Mehari har samme navn som sin forgænger, der blev bygget fra 1968 til 1988 – men i stedet for 2CV’ens to-cylindrede motor, er det nu en moderne elbils-teknik, der er valgt – med litium Metal Polymer batteri på 30 kWh. Bilen kører 200 km på en opladning ved bykørsel og 100 km på landevej. Den klarer 110 km/t.

Som ur-Méhari er der tale om en cabriolet opbygget i plast med stofkaleche – og i den franske version har den fire siddepladser. Det havde den oprindelige Méhari også – men herhjemme var den ikke helt billig som personbil – men derimod billig som gulpladebil, og den blev lidt af et hit for datidens arkitekter, kunstnere og reklamefolk, som fik god opmærksomhed, når de kørte i bilen.

Kan ikke ruste
Hele bilen er opbygget i termostøbt plastmateriale, der ikke kan ruste – og er tro mod urbilen med sin større frihøjde – og skærm-forøgere og kofangere i sort farve – men karosseriet ellers er udført i fire forskellige farer: blå, orange, gul og beige. Stoftaget fås i sort og rød/orange.

Interiøret er også holdt super-enkelt – og der er to farver indtræk at vælge imellem – inspireret fra sportens verden.

I E-Mehari kan kalechen tages af – ellers lukkes den ved et særligt system i siderne. Den kan dække hele bilen, eller forsæderne og siderne. Sæderne bagi kan vippes frem og øge aflæggepladsen til 800 liter. Som i forgængeren kan bilen skylles af både inde og ude med en vandslange.

Måske idé som Van
Som elbil er beskatningen i første omgang meget begrænset – men den nye beskatning kunne betyde, at der kan være fordele ved en Van-udgave. Og man slipper jo for momsen.

Bilen, som er udviklet sammen med Bolleré virksomheden, viser Citroëns ambitioner om at markedsføre biler, som er anderledes – og som står for en frisk og optimistisk tilgang til biler. Ingen stress, ingen støj.

Fakta om E-Mehari:
E-Mehari fremstilles på PSA Peugeot Citroën fabrikken i Rennes og kommer til salg i foråret 2016. I første omgang på det franske marked.

Det er en bil, som er enkel og afslappende at køre, og som rummer en god portion teknologi.
E-Mehari er 100 pct. elektrisk og udstyret med batteriteknologi fra den franske koncern Bolloré.

Batterierne er af typen LMP (Lithium-Metal-Polymer) som giver god rækkevidde, gode præstationer og god driftssikkerhed. Batterierne udmærker sig ved høj energitæthed og ved høj sikkerhed i brug. Det er tørbatterier, og de har bl.a. den fordel, at de ikke er følsomme over for høje temperaturer.

Tophastigheden er 110 km/t, og rækkevidden ved bykørsel er op til 200 km. En fuld opladning med 16 A tager 8 timer (kan også oplades ved Autolib standere) eller 13 timer med 10 A.

Mål:
Længde: 3.810 mm
Bredde: 1.870 mm
Højde: 1.650 mm
Bagageplads: 200 – 800 liter.

Motor og batteri:
Max. effekt: 50 kW
Nominel effekt: 35 kW
Litium Metal Polymer batteri: 30 kWh

Præstationer:
Tophastighed: 110 km/t.
Rækkevidde bycyklus: 200 km
Rækkevidde landevej: 100 km

Pris:
Kendes ikke.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk