Den danske MAN importør, MAN Truck & Bus Danmark A/S i Greve, er i fuld gang med at forberede lanceringen af den nye varebil MAN TGE.

TGE er navnet på den kommende varebil, som MAN’s danske forhandlere kan tilbyde kunderne fra efteråret.

MAN er en del af VW-gruppen – og MAN TGE er da også udviklet sammen med VW Nutzfahrzeuge. TGE er i bund og grund identisk med den kommende VW Crafter.

Klar til IAA udstilling
Begge biler får verdenspremiere på IAA transportmessen i Hannover i september måned – men først et år efter, sensommeren 2017, forventer den danske importør at kunne tilbyde bilen til kunderne.

”Vi tilbyder i dag serviceydelser til lastbiler og busser op til 250 tons med sværgodstransporter. Ydelserne er fleksible og tilpasset den enkelte kundes behov. Det er det, som mange varebilscentre begynder at tilbyde. Så med vores nye TGE er vi på hjemmebare på servicesiden. Det er vi endnu ikke på salg af varebiler – men vi vil differentiere os på at være de professionelle til de professionelle,” siger Nicolai Pagh Sperling, dansk projektchef for TGE.

Kvalitet i fokus
Det bliver kvalitet, som bliver det vigtigste ord for MAN’s varebilsfolk. I dag er Sperling eneste mand, der er dedikeret varebiler – men i de nærmeste måneder skal der ansættes en produktchef – og i begyndelsen af 2017 begynder han at søge efter sælgere.

”Vi vil ikke være det billigste mærke, men vi vil konkurrere på kvalitet og TCO, Total Cost of Ownership (totalomkostninger) – som vi gør i dag på lastbiler. Når det gælder kvalitet er det også i tråd med MAN i dag, som for fjerde år i træk har været det lastbilmærke med højeste kvalitet-score i tyske TÜV-test,” siger Nicolai Pagh Sperling.

Stor varebils-erfaring
Han har siden 2009 været storkundesælger, men begyndte i fjor på TGE projektet. Han har dog stor viden om varebiler med en fortid hos Iveco gennem over 10 år og hos Nissan i mere end fem år. Han har tillige en uddannelse som biløkonom og har flere brancherelaterede uddannelser i Tyskland og England.

Som led i TGE projektet er Sperling tilknyttet en særligt Sounding Board på fabrikken. Her koordineres lanceringen i alle lande.

MAN havde inden man kom i familie med VW selv et Van-projekt på bedding kaldet Phaeros for godt fire år siden. Og det var alvorligt ment i og med, man havde tilknyttet 400 ingeniører til projektet.

Tidligere samarbejde
Tidligere havde MAN også samarbejde med VW med samarbejdet om MT-projektet omkring 1980, der havde et førerhus fra VW varebiler LT (senere Crafter) – og drivline fra MAN. Her var der der dog tale om køretøjer på otte tons.

”30 pct. af vores lastbilskunder har også varebiler i deres flåde – et tal der stiger med flere krav fra byer om varebilstransporter i bycentre,” siger Sperling.

Op til 5,5 tons
MAN’s forhandlere kan i dag tilbyde service på en lang række punkter, som de fleste varebilsværksteder normalt ikke kan – bl.a. i forbindelse med hydraulik og opbygninger til bl.a. minibusser. Vejledning af kunder, når det gælder gearing, kraftudtag og belastning af aksler, er også deres speciale.

”Vores TGE kan fås op til 5,5 tons – og vores mindste TGL-lastbil er i dag 7,6 tons. Så vi har ingen problemer med at servicere TGE med lift på værkstederne. Portene er fire meter høje og der er højt til loftet. Allerede i dag servicerer vi tillige varebiler for vores lastbilskunder. Vores salgsafdeling er desuden opsøgende – og besøger lastbilkunder. Sådan vil det også være, når det gælder varebiler,” siger Nicolai Pagh Sperling.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk