(MÜNCHEN)
MAN er tæt på målet, når det gælder tunge elektriske lastbiler, for allerede næste år vil 200 udvalgte kunder starte deres elektriske eTGX og eTGS lastbiler. Faktisk er der åbnet for salget nu.
VOTY.dk prøvede den første eTGX prototype for et år siden på MAN’s prøvebane i München – og forleden var vi tilbage på samme bane for at se, hvor langt projektet er kommet og prøve de nye MAN elbiler.
Der var knap så mange mærkelige ledninger og ekstra computere monteret i førerhusene nu, og der er flere oplysninger i det digitale kombi-instrument, der oplyser om ladestand, energiforbrug og energiopsamling – samt rækkevidde.
491 km rækkevidde
Vi var faktisk imponeret over, at rækkevidden på den eTGX testbil, vi kørte i, i bilens display var opgivet til 491 km med 91 pct. kapacitet tilbage.
Udgaven eTGM, som har været i handlen i fem år, var ikke med til testen ligesom sidste år – i stedet var dens umiddelbare afløser eTGS med på banen som solo-lastbil med ”normal” kabine uden ekstra ledninger og skærme.
MAN kalder i dag selv e-TGM for historisk i forhold til de nye biler.
Egen udviklingspolitik
MAN har valgt helt sin egen udviklingspolitik med elbiler – og forskellig fra søsterselskabet Scania.
Svenskerne får battericeller fra samarbejdspartner Northvolt i Skellefteå i Nordsverige og samler dem til batteripakker ved fabrikken i Södertälje.
MAN samler batterierne i deres fabrik i Nürnberg med battericeller fra kinesiske CATL, som har en fabrik i tyske Erfurt. I 2025 åbner MAN en ny storskala batterifabrik i Nürnberg til 100 mio. kr.
Det kan undre, at ejerne af de to lastbilfabrikker – selskabet Traton under Volkswagen Group – satser på to løsninger. Måske er det kun i begyndelsen.
Mest økonomiske
Men MAN understreger, at deres el-lastbiler er de mest økonomiske på markedet. Hvor det hos konkurrenterne hidtil har heddet sig, at forbruget ligger på 1 kWt pr kilometer, så lover MAN ned til 0,8 kWt.
Vores testbiler i München havde henholdsvis fem- og seks batteripakker. Fabrikkens konsulenttjeneste eMobility hjælper vognmænd til at vælge den rette ellastbil alt efter behov. Der er 2,4 tons ekstra nyttelast, hvis man vælger tre- i stedet for seks batteripakker.
MAN sørger også for opdatering af bilerne ”Over-The-Air” med analyser om køretøjets løbende sundhed. Det er alt sammen med til at forlænge ”livet” på de forskellige bestanddele, så livslængde på lastbil svarer til drivlinens livslængde – svarende til ca. én million kilometer
Tre år og 450.000 km
Normal garanti på drivline og højvoltsbatterier fra MAN siger tre år og 450.000 km. – i lande med udvidede 3-6 års garantier ender de ved 600.000 km – både for drivline og højvoltsbatterier.
Det er ifølge MAN vigtigt, at man oftest sørger for langsom opladning via CCS ladestik – f.eks. om natten, når strømmen er billigst, og så bruger den nye MCS megawatt ladning på ruten dagen efter. De to ladetyper lader med henholdsvis 375- og 750 kW.
Pausen skulle gerne falde sammen med chaufførens første lovpligtige hvil efter fire en halv time.
Én samlet enhed
MAN har også udviklet en samlet enhed bestående af elektromotor, motorstyrings-inverter og gearkasse. Enheden er placeret midt i lastbilens ramme. Via kardanaksel er der også forbindelse til e-PTO kraftudtag, som kan anvendes til kørsel med op til 35 km/t.
Batteri-styring (BMS) er centralt, hvor målet er optimal energitæthed, batteri-livslængde, batteripakkens kompakte form og optimal hurtigopladning. Batterierne sikrer også strøm til f.eks. opvarmning og temperaturstyring af højvoltsbatteriet.
To af batterierne er placeret, hvor motoren er i en diesellastbil – det sikrer optimal vægtfordeling.
Fire ladestik pr. lastbil
Man kan som kunde vælge elmotor med forskellige ydelser – på 333 hk/245 kW og 800 Nm, 449 hk/330 kW og 1.150 Nm samt 574 hk/400 kW og 1.250 Nm. Det store udvalg betyder, at kunden kan få en ellastbil, som præstationsmæssigt svarer til MAN D26 og D38 diesellastbiler, var meldingen fra MAN.
Der er som noget helt nyt fire ladestik på lastbilerne inklusive et megawatt ladestik til MSC-hurtigladere, som sikrer opladning fra 10- til 80 pct. på 31 minutter og 100 pct. på 45 minutter. Man får netop 400 km oveni med 45 minutter i MSC ladestanderen.
Bilerne kan med en enkelt opladning undervejs nå 800- og snart 1.000 km rækkevidde. Det skulle også betyde, at en tur til Paris fra Danmark (1.600 km) – skulle klares med tre opladninger undervejs – for vognmandens skyld helst i forbindelse med hviletider.
To- eller fire gear
Fire – fem omgange i bilerne på banen i München gav en indikation på, at man har haft travlt, for bilerne virkede modsat sidste år mere seriemodne.
Bilerne var som elbiler er flest lydløse og ganske hurtige. Der er fire trins automatgear i eTGX og to trins i eTGS. eTGS havde også indbygget 3-trins rekuperation, som indstilles via en trykknap på enden af retarder-stilken på ratstammen.
Systemet krævede dog lidt træning, før det virkede – men så var der mulighed for at køre 1-pedal uden at bruge bremserne. Systemet skulle kunne fås til alle modeller, når bilerne er klar til levering med op til fem rekuperationstrin på de største udgaver.
50.000 nye ladestandere i 2025
Flertallet af de 600 bestillinger, som fabrikken har fået indtil nu på bilerne, vil blive effektueret i 2025. Så er problemet med manglende ladestandere i Europa forhåbentlig løst. Det vil sige et antal på 50.000 megawatt ladere ekstra i 2030 – 4.000 alene i Tyskland.
MAN er optimistisk – for netop i 2030 er målet, at 50 pct. af lastbiler, der sælges, er eldrevne.
Heldigvis har fabrikken god erfaring fra deres første elektriske eTGM lastbiler, deres mange elektriske busser og elektriske varebiler. Indtil nu er der bygget 50 prototyper af de nye elektriske lastbiler – og 4.000 medarbejdere er dedikerede til opgaven.
80.000 euro for en ladestander
Håbet for MAN er også, at vognmænd kunne gå sammen om at købe ladere, som kan koste op mod 80.000 euro – eller 600.000 kroner – stykket. Fabrikken er gået sammen med deres konkurrenter fra Volvo Trucks og Mercedes-Benz Trucks for at løse lade-problematikken.
Allerede nu har MAN medarbejdere på skolebænken – 200 sælgere har været igennem kursusforløb, og nu følger mekanikerne.
På skolebænken skal også vognmænd og chauffører, så de får fjernet frygten fra at køre i el-køretøj og lade bilerne på især langturene. MAN bruger meget tid til at tale med vognmænd og chauffører, men der mødes desværre fortsat en blandet modtagelse og skepsis over for elektrificerede køretøjer.
—
MAN eTGX 4×2 LL SA:
Type: 4X2
Motor: Permanent synkron motor.
Akselafstand fra: 3.750 mm.
Batterier: 6 litium-ion med 480 kWh anvendelig batteri kapacitet.
CCS opladning: op til 375 kW.
MCS: opladning op til 750 kW.
Ladeporte: op til 4 CCS og 1 MCS.
Power: 330 kW.
Moment: 1.150 Nm.
Gear: 4 trin aut.
Totalvægt: 40-42 ton.
Rækkevidde: Op mod 800 km.
–
MAN eTGS 6×2 LL solo lastbil:
Type: 6X2.
Motor: Permanent synkron motor.
Batteri: 5 litium-ion med 400 kWh anvendelig batterikapacitet.
CCS-opladning: op til 375 kW.
MCS opladning: op til 750 kW.
Power: 245 kW.
Moment: 1.050 Nm.
Gear: 2 trin aut.
Rekuperation: 3 trin.
Totalvægt: 26-28 ton.
Rækkevidde: Op mod 500 km.