Komforten i den nye Nissan Navara er fantastisk – og sætter lige nu standarden for 1-tons pick-up køretøjer.

Forleden vandt Navara en gruppetest herhjemme i fagbladet Mester Tidende – men også internationalt får bilen masser af lovord. Den internationale Van of the Year jury gav den prisen Pick-up of the Year for 2016.

VOTY.dk er med i juryen – og vi har prøvet bilen adskillige gange herhjemme og i udlandet – på motorveje, landeveje, hullede biveje, grusveje og markveje – og der er ikke brug for nyrebælte i Navara – modsat flere konkurrenter, som med deres bladfjedre giver et meget hårdere afsæt.

NASA-udviklet førersæde
Også førersædet er nyudviklet – i øvrigt sammen med amerikanske NASA, så man opnår bedre støtte til ryggen, hvor presset udjævnes langt hele rygsøjlen.

Når man kører med læs udlignes forskellen på komfort til en vis grad – men de færreste brugere kører med læs så ofte.

Forklaringen på den forbedrede komfort er, at den nye Nissan Navara DoubleCab som den første i sin klasse har fået uafhængigt baghjulsophæng. Dermed er man fri for den dansende og hoppende kørsel, som er normalt for denne type biler.

80 års erfaring
Fabrikkens teknikere har nu kombineret erfaringer fra deres crossover modeller X-Trail og Qashqai med 80 års erfaringer med at bygge pick-up modeller.

Nissan har fra forgængeren bibeholdt det elektronisk styrede 4×4 system med mulighed for differentialespær. Indstillingen foregår stadig via en drejeknap, hvor man vælger to- eller firehjulstræk. Det er også muligt at låse differentialet bag.

Den uafhængige affjedring giver ikke kun gode køreegenskaber på asfalt – den betyder også bedre køreegenskaber i terræn, hvor hjulene ikke så let slipper underlaget.

Opdateret rammekonstruktion
Men affjedringen med læs er nok ikke bedre end konkurrenterne, når man kører på landevej.
Bilen er fortsat opbygget på en kraftig rammekonstruktion – men den er opdateret for at leve op til nutidens kollisionskrav.

Ramme er dog også naturligt i denne bilklasse, da biltypen er uviklet til at køre h´med højt læs i uvejsomt terræn. Basismodellen King Cab har fortsat bladfjedre – men denne bil er primært tiltænkt tredjelande i bl.a. Afrika, Asien, Mellemøsten og Sydamerika.  

Nyt med Navara er også, at bilen nu kan have 3,5 tons på krogen, og bilen kan i øvrigt laste op mod 1.100 kg.

Masser af udstyr
Udstyret omfatter bl.a. flerzone klimaanlæg, 7-tommer touch-screen farveskærm med navigation, Nissan Connect, som kommunikerer med førerens smart-phone – samt digitalt instrumentpanel.

Testbilen havde også elektrisk betjente læderbetrukne sæder, to-trins sædevarme, fartbegrænser og speedpilot, midterboks, parkeringsadvarsel, tagbøjler og tågelys. Plus to flaskeholdere og to kopholdere.

Vi kan også nævne bilens nødbremsesystem samt elektronisk stabilitetskontrol. Nyt er også Down-Hill Control ligesom Hill Start Assist. Der er tillige to strømudtag, eldrevet glassoltag og nøglefri start.

Fugleperspektiv
Fornemt er også bilens Around View Monitor, som sikrer, at man se træer og andre objekter rundt omkring bilen på skærmen, så man undgår skader. Det er dog kun standard i den testede topudgave Tekna.

Dertil kommer bakkehjælp (down hill assist) og spær på bagakslen. Nyttelasten kan tillige nå op til 1.203 kg.

Den nye Navara har fået ændret front med LED lys i testbilen – og ny hæk med spoiler på bagklappens kant. Der er også nye sæder og ny instrumentering. Topmodellen har også 18 tommer alufælge – og fabrikken har sammen med underleverandører udviklet hard-top modeller.

Til gengæld kan rattet kun justeres lodret – en multijustering af rattet ville have været optimalt.
Kølerhjælmens sider er desuden let forhøjede, så man bedre kan fornemme, hvor bilens hjørner er.

Helt ny motor
Motoren er ny til Navara – det er Renault/Nissan alliancens 2,3 liters dobbelt turbo motor, som både er støjsvag og smidig. Nævnes skal her den nye fem års fabriksgaranti eller 160.000 km.

For at reducere vibrationer er der udviklet en ny balancering af motoren – en ny type coating har reduceret friktionen i motoren. Dertil kommer en to-trins turbo og og en elektrisk variabel oliepumpe. For optimal økonomi har bilen stop/start system.

På ladet er der udover kroge også fastgørelsesskinner. Kanten af bagklappen har desuden fået en kant, som hjælper på tilsmudsning af bagklap og på aerodynamik. En gummiliste mellem lad og kabine forhindrer tillige turbolens og dermed ringere brændstoføkonomi.

Bedre økonomi
Der er to motorydelser på 160- og 190 hk med twin turbo teknik – og et moment på 450 Nm mellem 1.500- og 2.700 omdrejninger. Økonomien i forhold til den nuværende udgave er 24 pct. forbedret – nu fra 15,9 km/l mod 11,9 km/l i den nuværende udgave.

Den 7-trins automatiske gearkasse sikrer bløde gearskift. Her kan man med fordel bruge manuelle skift op og ned ad bakker.

Der er tale om et stort kvalitetsløft fra den tidligere Navara – der var således ingen irriterende knirkelyde og vibrationer at spore under vores test.

Faktaboks – Nissan Navara Tekna:
Motor: 4 cyl., diesel, biturbo.
Slagvolumen: 2,3 liter.
Ydelse: 190 hk v. 3.730 omdrejn.
Moment: 450 Nm. V. 1.500-2.500 omdrejn.
Gearkasse: 7 trins aut.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,8 sek.
Gennemsnitsforbrug: 14,3 km/l.
CO2 udslip: 183 g/km
Årlig grøn afgift: 7.740 kr.
Totalvægt/lasteevne: 3.010/995 kg.
Nyttelast: 930 kg.
Trailervægt: 3,5 tons.
Læssehøjde: 815 mm.
Ladmål: 1.537 x 1.560 mm
Affjedring for: Uafhængig/dobb. triangler.
Affjedring bag: Uafhængig/Multilink.
4×4 system: Elektronisk med reduktionsgear.
Vendediameter: 12,4 m.
Til/frakørselsvinkler: 30,4/25,6 grader.
Vadedybde: 600 mm.
Frihøjde: 223 mm.
Fabriksgaranti: 5 år/160.000 km.
Bremser: Vent. skiver/tromler, esc, ABS.
Pris ekskl. moms testbil: 274.008 kr.
Navara priser fra: 207.377 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk