32 mia. kroner direkte sparet på bundlinjen – og det alene gennem synergieffekter i fjor – hos bilkoncernen Renault og alliancepartner Nissan samt bl.a. Samsung og Lada.

Det er et tal, som alliancens øverste chef, Carlos Ghosn, først havde forventet forventet at opnå i år.

Pengene tjenes bl.a. ved fælles indkøb, fælles udvikling, fælles brug af ingeniører samt produktion har især bidraget til synergieffekterne. Teknologisk skal nævnes hele infotainment-udviklingen, connectivity og flådestyring.

Selvkørende biler
Man bruger den fælles platform (Common Module Family) i alle selskaber – og det sparer på udviklingsomkostningerne, da en platform er dyr at udvikle. Alle arbejder også sammen om udvikling af selvkørende biler, elektriske biler samt fælles biludvikling.

Alliancen har allerede fordele af CMF gennem Nissans lancering af Rogue i Nordamerika, den prisbelønnede Qashqai i Europa og X-Trail i Japan og Kina. Renault har også med succes lanceret den nye Espace, Kadjar samt den nye Mégane og Talisman, der alle er baseret på CFM-C/D.

Et godt eksempel er også Nissan Navara pick-up og den nye Renault Alaskan – hvor Renault er ny på denne type biler, men her har glæde af know how fra Nissan, der har bygget pick-up biler i generationer. Et andet eksempel er Dacia Duster, som produceres i Sydamerika i en 4-dørs halv-tons pick up udgave med navnet Oroch – og sælges med stor succes.

Forstå kunders behov
”En stor del af arbejdet med synergieffekter handler også om at forstå kunderne og deres behov. Et godt eksempel er her udviklingen af halv-ton pick-up bilen Renault Oroch, udviklet af Dacia/Renault Duster – som har betydet, at kunderne både har en personbil og en arbejdshest i én bil. Orich har gennem dens succes banet vejen for den nye Alaskan pick-up, som kan købes i Colombia allerede her i efteråret,” fortalte Renaults chef for varebiler, Ashwani Gupta VOTY.dk’s udsendte ved verdenspremieren på Alaskan i colombianske Medellin for nylig.

41,5 mia. kr. i 2018
41,4 mia. kroner forventer alliance-ledelsen at tjene synergieffekter om to år. De 32 mia. kroner, der er sparet i år svarer til en ekstra besparelse på 13 pct. i forhold til 2014.

Renault og Nissan, der tilsammen sælger én ud af 10 biler på verdensplan, sammenlagde i 2014 fire vigtige funktioner: konstruktionsmæssig udvikling, produktionsudvikling & Supply Chain Management, indkøbsfunktion samt personale. Selv om Renault og Nissan forbliver selvstændige virksomheder, styres de enkelte funktioner af en fælles overordnet med titlen Alliance Executive Vice President – Arnaud Deboeuf.

I 2015 begyndte Renault at sælge Kwid i Indien efterfulgt af lanceringen af Datsun Redi-Go medio 2016. Begge produceres på alliancens fabrik i Chennai i Indien på CMF-A-platformen, som anvendes til de mindste og mest prisbillige bilmodeller.

På tværs af mærkerne
I 2020 forventer man i alliancen, at 70 pct. af bilerne produceres på CMF-platformene.
Produktion på tværs af mærkerne vil fortsat være en stor drivkraft bag synergierne i produktionen. Det styrker samtidig Alliance Production Way-systemet, som er et produktions- og værkstedsstyringssystem, der anvendes af både Renault og Nissan.

I begyndelsen af 2016 annoncerede Renault, at næste generation af Nissans NV300 Van skal produceres på mærkets fabrik i Sandouville i Frankrig. Nissan NV300 vil blive produceret på samme produktionslinje som den nye Renault Trafic.

Inden udgangen af 2016 starter produktionen af den nye Nissan Micra på Renault fabrikken i Flins i nærheden af Paris.

Én million biler pr. år
AVTOVAZ-fabrikken i Togliatti i Rusland er alliancens største produktionsenhed i verden med en kapacitet på næsten en million biler om året. På fabrikken produceres biler under fire mærker: Lada, Renault, Nissan og Datsun. Alliancen har aktiemajoriteten i det joint venture-samarbejde, der ejer AVTOVAZ, som er Ruslands største bilfabrik.

Renault-Nissan-alliancen har også annonceret, at den lancerer 10 modeller med selvkørende teknologier frem mod 2020. Det passer til alliancens dedikerede tilgang til teknologisk innovation og den store fokus på de to mål om nul emissioner og nul dødsulykker.

Bedst til elbiler
Renault-Nissan er allerede førende i verden inden for elbiler. Alliancen har solgt over 340.000 elbiler siden 2010.

Alliancen har et årligt forsknings- og udviklingsbudget på ca. 34 mia. kroner. Alliancen har forskningscentre i Atsugi, Japan samt i Guyancourt, Frankrig og i Farmington Hills, Michigan. og i Sunnyvale, Californien. Dertil kommer forskning i bl.a. Indien, Brasilien, Rumænien, Tyrkiet og Kina.

I januar måned annoncerede alliancen introduktionen af et fælles Connected Vehicles and Mobility-serviceteam, som skal sikre hurtig indførelse af online-applikationer, som kunderne kan opleve i biler fra alle alliancens mærker. Teamet vil desuden lancere nye mobilitets-serviceydelser.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk