Royal Arctic Line (RAL) har igen investeret i to nye Scania lastbiler til at sikre distribution af den livsvigtige distribution til bygderne langs de barske grønlandske kyster.

Lastbilerne spiller en afgørende rolle ved levering af friske forsyninger til grønlænderne. Når RAL-skibet kommer til en bygd, hejses først et landgangsfartøj ned på vandet.

Derefter hejses en 20 fods container ned på landgangsfartøjet, og til sidst følger lastbilen. Så går turen ind til kysten, hvor lastbilen trækker containeren op med kroghejset og kører i land direkte på stranden.

Travlt landgangsfartøj
Mens lastbilen kører op til bygdens butik, sejler landgangsfartøjet tilbage efter flere lastede containere og retur med de tomme.

Når leveringen er gennemført, køres lastbilen tilbage på landgangsfartøjet og sejles ud til skibet. Herefter hejses først lastbil og derefter landgangsfartøjet ombord på skibet, som fortsætter til den næste bygd. Og så starter hele operationen forfra.

Der er tale om to nye Scania P 410 CB 6×6 HHZ containerbiler. De er døbt Kaj og Bøje fra DSB’s populære TV-reklamer – og bilerne er helt ens bortset fra navnene og farven på CP16-førerhusene.

Kraftige køretøjer
Bilernes rygrad består af HHZ-chassiser (H for Høj styrke, H for Høj chassishøjde og Z for 3×39 mm bladfjedre for og 8×30 mm bladfjedre bag).

Scanias 6-cyl. 13-liters rækkemotorer på 410 hk samt 6-trins GA776-automatgearkasser udgør drivlinen sammen med 9-tons AMD901 foraksler med navreduktion og 30-tons BT301 tandembogier ligeledes med navreduktion. Det giver en teknisk totalvægt på max. 39 tons på de tre enkeltmonterede aksler.

Opbygningerne er leveret af SAWO i Støvring og består af XR26S.51 kroghejs med CHU-rammer (Container Handling Units) til håndtering af 20” containere.

Haler containerne op på bilen
Bagest på kroghejset er der monteret kraftige vippe-konsoller, så containerne kan hales direkte op på bilen. Stiholt i Hjørring har desuden udrustet bilerne med 20-tons hydraulisk Sepson-spil i fronten.

De to nye Scania P 410 6×6 erstatter et par ældre Scania P 114 6×6 efter ca. ti års tro tjeneste hos RAL. P 114’erne er blevet solgt videre på Grønland og vil køre videre lokalt på verdens største ø.

Det er Stiholt, der har stået for levering af de nye biler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk