Øverste chef hos PSA Peugeot-Citroën, Carlos Tavares, har netop præsenteret koncernens nye strategiplan ”Push to Pass” for perioden 2016-2021.
Ifølge det tyske tidsskrift Automobilwoche vil Tavares styrke indtægten i PSA gennem nye bilmodeller, tjenesteydelser og en trinvis globalisering af koncernens tre bilmærker: Peugeot, Citroën og DS.
Man vil også satse mere på digitalisering og vil arbejde på selvkørende biler.
Tilbage til Nordamerika
Det skulle ifølge det tyske blad også betyde et forsigtig tilbagevanden til Nordamerika – bl.a. med en delebilsordning. Som foretagende vil PSA ændre sig fra at være ren bilproducent til at være udbyder af mobilitet.
”Push to Pass” er ifølge PSA selv en strategiplan for organisk og rentabel vækst og for, hvordan koncernen vil imødekomme kundernes fremtidige forventninger til mobilitet og brugen af biler.
Udgangspunktet er udviklingen i kundernes forventninger. Planen skal gøre det muligt at udnytte koncernens fulde potentiale med hensyn til den dynamiske effektivitet, det høje operative kvalitetsniveau og evnen til hurtig omstilling, som gennemførelsen af planen ”Back in the Race” er et udtryk for.
Fra motorsporten
Både begrebene ”Push to Pass” og ”Back in the Race” kommer fra motorsporten – førstnævnte betyder aktivering af en overhalings-kontakt, hvorefter bilen kortvarigt får ekstra kræfter.
Gennem en målrettet styring af investeringer, produktionsomkostninger og faste omkostninger går planen ”Push to Pass” endnu videre og opstiller som mål:
A: en operativ margin med et gennemsnit på fire pct. for bilaktiviteterne i perioden 2016 – 2018 og et mål på seks pct. i 2021
B: en vækst i koncernens omsætning på 10 pct. i 2018 (i forhold til 2015) og yderligere 15 pct. i 2021 – beregnet ud fra fast valutakurs.
Analytikere skuffede
Det tyske tidsskrift skriver dog, at man på Børsen i Paris var noget skuffet over udmeldelsen, som aktieanalytikere mente ikke var vidtgående nok. Men samlet set handler det ifølge analytikere for PSA om at sikre fremtidig troværdighed. De fire procent mente analytikerne også var et minimum.
For at nå de opstillede mål vil PSA Gruppen udvikle sin forretningsmodel og skabe værditilvækst ved at optimere anvendelsen af sin eksisterende kundekreds og ved at udbygge kundekredsen yderligere gennem digitalisering og nye tiltag inden for bl.a. eftermarked, leasing, mobilitet og virksomheders drift af deres vognpark. Koncernens udbud af mobilitetsløsninger skal udvides gennem målrettede investeringer.
Sådan bliver udviklingen
Udviklingen af mærkerne Peugeot, Citroën og DS med hver deres egen stærke identitet skal baseres på:
1: Høj kvalitet i produkt og service som et centralt element i mærkernes pricing-power
2: Offensiv produktplan med 26 person- og 8 varebiler samt en 1 pick-up. En plan som gør det muligt at lancere en ny bil i pr. region, pr. mærke og pr. år.
3: En strategi inden for teknologi, som bl.a. betyder lancering af syv plug-in hybridbiler og fire elbiler og iværksættelse af programmet for biler med internetopkobling og selvkørende biler.
Sikre rentabel vækst
”Push to Pass” vil sikre en rentabel vækst i alle de regioner, hvor koncernen er til stede. Den udgør den første fase i PSA Gruppens vision om at være en ”Global bilproducent som er med i forreste linje med hensyn til effektivitet og som leverandør af mobilitetstilbud, der vil sætte nye standarder”.
Samtidig meddeler koncernen, at den fra regnskabsåret 2016 indfører en dividende politik på basis af en ”payout ratio” på 25 pct.
Global offensiv
I forbindelse med præsentationen af ”Push to Pass” udtalte PSA Gruppens topchef Carlos Tavares bl.a.:
”Med afsæt i den gennemførte genopretning af koncernen vil vi iværksætte en global offensiv inden for produkt og teknologi. Vi er nu mere dynamiske, og vi er parat til et paradigmeskift, der tager højde for den fremtidige udvikling inden for brugen af biler. Vores digitale omstilling vil gøre PSA Gruppen til en virksomhed, som er i konstant kontakt med sine kunder. Med ”Push to Pass” sikrer vi en rentabel og organisk vækst for PSA Gruppen”.
Nye partnerskaber
PSA-koncernen står foran er dybgående ændring.
”Vi vil forlade vores status som en klassisk bilproducent – og blive en udbyder af mobilitets-ydelser. PSA vil tillige indgå nye partnerskaber og vi vil i den forbindelse bidrage med 750 mio. kroner i risiko-kapital,” tilføjede Jean-Baptiste Chatillon, der er økonomichef i PSA, ifølge Automobilwoche.
I forbindelse med fremlæggelsen af den nye plan har PSA-koncernen fået designet et nyt og mere slankt bomærke.