I løbet af 2017 indfører Nissan sin selvkørende teknologi ProPilot på en række europæiske bilmodeller – bl.a. den populære Qashqai.

Første land, der får den nye teknologi, er naturligt nok Japan – og det sker allerede i næste måned.

Nissan har således annonceret, at den nye Serena Van, som tidligere blev markedsført herhjemme, efter planen kommer på markedet i Japan i slutningen af august måned.
Den bliver udstyret med koncernens selvkørende teknologi ProPILOT, som gør motorvejskørsel komfortabel og tryg.

Først til motorveje
ProPilot er en fremtidsorienteret  teknologi til selvkørende biler, som er udviklet til brug på motorveje ved kørsel i én vognbane. Nissan er den første japanske bilproducent, som introducerer et system, hvor styretøj, speeder og bremsesystem kan fungere helt automatisk, hvilket gør kørslen mere afslappet i tæt motorvejstrafik og på lange køreture.

Ved hjælp af en avanceret teknologi til billedbearbejdning opfatter bilens ProPILOT-system vejforholdene og trafiksituationen og styrer bilen præcist, så den kører på en naturlig måde.
ProPILOT-teknologien er brugervenlig takket være en kontakt på rattet, hvormed føreren af bilen nemt kan aktivere og deaktivere systemet.

Via monokamera
Speederen, bremserne og styretøjet styres på baggrund af informationer fra et monokamera med avanceret software til billedbehandling.

ProPILOT-kameraet genkender hurtigt både forankørende køretøjer og vognbanemarkeringer tredimensionelt.

Når systemet er aktiveret, regulerer ProPILOT automatisk afstanden mellem bilen og det forankørende køretøj og holder den hastighed, som føreren har indstillet (mellem ca. 30 km/t og 100 km/t). Systemet holder desuden bilen midt i vognbanen ved at registrere vognbane-markeringerne og kontrollere styretøjet, også gennem sving.

Aktiverer bremser automatisk
ProPILOT-systemet aktiverer automatisk bremserne, så bilen bringes til standsning. Når bilen har holdt helt stille, bliver den holdende, selv om føreren ikke har foden på bremsepedalen. Når kørslen skal genoptages, aktiveres ProPILOT igen, når føreren trykker på kontakten eller træder let på speederen.

Nissan gennemfører studier af kørselsforholdene i forskellige regioner, så ProPILOT er tilpasset til forholdene i de lande, hvor bilerne lanceres.

ProPILOT-systemet til Serena på det japanske marked blev således udviklet med henblik på at skabe en enkel teknologi tilpasset til kørselsforholdene på de japanske motorveje.

Nul dødsulykker
Nissan arbejder proaktivt med intelligente biler og elbiler for at gøre koncernens visioner om ”nul emissioner” og ”nul dødsulykker” til en realitet.

I overensstemmelse med “Nissan Intelligent Mobility” øger ProPILOT sikkerheden og selvtilliden hos førerne. Systemet er en del af programmet “Nissan Intelligent Driving.” Det er også planen, at teknologien skal introduceres i USA og Kina.

Selvkørende teknologi til flere vognbaner vil gøre det muligt at skifte vognbane på motorveje, og det system vil efter planen blive introduceret i 2018. Biler med selvkørende teknologi til bykørsel og vejkryds vil efter planen blive lanceret i 2020.

Alliancens andre mærker
Nissan er en del af Renault-Nissan alliancen – og det må forventes, at ProPilot systemet i en elller anden udformning også vil blive anvendt af Renault og andre bilmærker i alliancen. Udover Renault og Nissan omfatter alliancen også bilmærker som Dacia, Samsung og Datsun.

Leave A Reply