Opel har nu fået det endelige tal for rækkevidden for Ampera-e efter EU-normen. Den officielle rækkevidde er 520 km med fuldt opladet batteri.

Efter den mere realistiske WLTP norm (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er rækkevidden 380 kilometer. Men som det er tilfældet med benzin- og dieselbiler afhænger rækkevidden i høj grad af kørestil og kørselsmønster. For elbilernes vedkommende tillige i meget høj grad af udendørstemperaturen.

Lavt tyngdepunkt
Ampera-e er udstyret med et 60 kWh litium-ion batteri med 288 celler, der er opdelt i otte moduler hver med 30 celler og to moduler med hver 24 celler.

Batteripakken ligger som en integreret del af bilens bund for at holde tyngdepunktet så lavt som muligt til gav for køreegenskaberne.

Det tager 30 minutter at oplade batteriet til yderligere 150 kilometers kørsel fra en 50 kW hurtiglader.

7,2 sekunder til 100 km/t
Elmotoren yder 204 hk med et drejningsmoment på 360 Nm, hvilket sikrer en mulig accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder. I bykørsel kan accelerationen fra nul til 50 km/t klares på 3,2 sekunder.

Opel Ampera-e kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2018. Med de øgede afgiftssatser på elbiler, som i 2018 er tæt på at være som afgiften på almindelige personbiler (100 pct. i 2020), vil den også være interessant som gulpladebil.

En nyt politisk aftale kan dog ændre meget.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk