Opel har netop meldt ud, at man igen vil benytte betegnelsen Frontera på en ny bilmodel, der allerede skulle blive lanceret i år som SUV model – og både med forbrændings- og elmotorer.

”Med udsigten til at introducere to fuld-elektriske SUV modeller i 2024, udover Frontera også næste generation af Grandland, markerer året en vigtig milepæl for Opel frem mod at blive et fuld-elektrisk bilmærke i 2028. Opel vil derefter kunne tilbyde mindst én fuld-elektrisk variant af hver model.,” er meldingen fra Opel, der i dag er en del af Stellantis organisationen.

32 år siden

Det er i år 33 år siden, at den første Opel- og Vauxhall Frontera SUV model så dagens lys – delvist som en europæisk udgave af Isuzu Rodeo – med premiere på biludstillingen i Genéve 1991.

General Motors havde en stor ejerandel i Isuzu fabrikken i Japan, som også leverede pick-up modeller (bl.a. KB41) til Europa – med bl.a. Bedford Brand – samt motorer. Isuzu begyndte med 4×4 udgaver allerede i 1981.

Frontera A modellerne blev produceret til Europa først på fabrikken i Luton i England –fra 1991 til 1998,
Frontera B kom i 1998. Produktionen lukkede i Tyskland i 2003 og i England året efter (Ellesmere Port).
På fabrikken i Luton bygges i dag Opel Zafira Life og Opel Vivaro.

Rammekonstruktion

Alle Frontera havde baghjulstræk, men via reduktionsgearkasse tilkoblede man firehjulstræk i en lav og høj udveksling. Bilen var bygget i en rammekonstruktion og var dengang ganske kapabel i terrænet, som vi her på redaktionen tydeligt erindrer fra vores prøvekørsler.

Der var både tre- og fem dørs udgaver – den korte udgave også med stoptag. Der var tillige en Frontera Sport hard top 2,0 benzin med 115 hk. Den 5-dørs ydede dog 125 hk – og en diesel 2,3 ydede 100 hk.

Anden generation Frontera B fra 1998 kom med en 2,2 liter diesel på 115 hk og en 2,2 liter benzin på 136 hk – plus topmodellen Limoted med 3,2 V6 benzinmotor (fra Isuzu) med 205 hk. Alle med 4-ventil teknologi.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk