Den har kun betegnelsen til fælles med den Peugeot 2008, der vandt Dakar Rally – og vores testbil er nok også mere komfortabel af køre i, men knap så hurtig.

Men hurtig nok, når man kører i en 120 hestes HDI udgave, der går til 100 km/t på 9,6 sekunder. Måske et lidt kantet gearskift, når det skal gå hurtigt – men ved normal kørsel en bil, man lynhurtigt bliver dus med.

Man sidder som sædvanligt i en Crossover behageligt højt, så udsynet er godt – fortil. Bagtil stjæles udsynet af de brede c-stolper.

Lykkelig medarbejder
Ind- og udstigning er behageligt med højden. Bedre end i den lille 208 Van, som endda sælger bedre som Van. Faktisk 106 enheder mod 61 stk. 2008 – og da sprintet kun er 15.000 kr. plus moms ville jeg ikke personligt være i tvivl om, hvilken bil, jeg ville vælge. Den bedre komfort vil gøre enhver medarbejder lykkelig.

Den 120 hk maskine er som nævnt kvik – men noget højgearet. I hvert fald er der først trækkraft fra 1.250 omdrejninger. Det betyder, at der er dømt fjerde gear i byen – hvor den trækker fra 50 km/t. I femte gear trækker den fra 65 km/t – og i sjette gear fra 75 km/t.

Klarer 27 km/l
Bilen har standard stop/start system – og officielt går den 27 km/l i snit. Det giver et CO2 udslip på 96 g/km.

2008 er som sagt højere end f.eks. 208 – så køreegenskaberne er ikke lige så skarpe, men 2008 er heller ikke en racer, og køreegenskaberne er faktisk meget tilfredsstillende for biltypen. Der er desværre ikke trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle) – så man sikkert kan finjustere ryghældningen under kørslen.

I kabinen har 2008 fået det nye i-cockpit – med lille læderrat, der er fladt i bunden – og hver man kikker over ratkransen for at se instrumenterne. Som Van savner man en lås på handskerummet. Men der er en stor 7-tommer touchscreen, som er overskuelig og let at betjene.

Masser af udstyr
Testbilen havde en masse udstyr, som er ekstraudstyr i Van-udgaven – bl.a. navigation til 5.200 kr. plus moms, parkeringssensor (med drejelige tågelys) til 5.616 kr., bi-zone klimaanlæg til 3.380 kr. og elektrisk indklappelige sidespejle til 1.872 kr. Men da vi taler gulpladebil er det halv pris i forhold til personbilsudgaven.

Fra standardlisten kan nævnes fartpilot og fartbegrænser, hillstart-assist (bakkehjælp), alu-fælge, dellæder-sæder, sædevarme og mirrorscreen – som er forbindelse til mobiltelefonen.

Active City-Break er ekstra
På sikkerhedssiden har den seks airbags, ABS bremser, esc stabilitetskontrol og nødbremsningssystem. Active City-brake system er ekstraudstyr.

Varerummet er opgivet til én kubikmeter – og med en læssehøjde på 60 cm og læsningsmuligheder både bagfra og gennem sidedørene, kan 2008 Van blive en god arbejds-kammerat, når vi taler om serviceopgaver og lette transportopgaver. Man skal dog vænne sig til en noget tung bagklap at løfte.

2008 Allure har forkromede spoilerkit – og tillige den typiske alu-bundplade ved front og hæk, der giver et touch af firehjulstrækker. Med sin højde kan man da også komme længere end i en 208 – men bilen har kun forhjulstræk, som er rigeligt for de fleste forbrugere.

Fakta 2008 Blue HDI 120 hk Van:
Motor: 4 cyl. diesel. Euro 6.
System: Common Rail – 8 ventiler.
Ydelse: 120 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Forbrug-gennemsnit: 27 km/l
CO2 udledning: 96 g/km. (A+)
Affjedring: Uafhængigt for/Semi-uafhængigt bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS. Esc.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.730/1.350 kg.
Nyttelast: 380 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.300 kg.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Åbning bag/bredde: 1,39 m.
Vendediameter (kantsten): 10,4 m.
Fabriksgaranti: 2 år.
Stjerner i EuroNCAP crashtest: 5.
Dæk: Good-Year Eagle Vector 4 Seasons 205/50 R17.
Pris testbil: 159.990 kr. plus moms.
Pris 2008 Van: Fra 109.990 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk