Opel Movano delte tidligere udseende med Renault Master, men nu er Opel en del af Stellantis koncernen – med Peugeot, Citroën, Fiat – og Opel – og har skiftet karosseri og design.

Det betyder, at Movano ikke længere bygges i Frankrig eller England, men i Italien – på Europas største varebilsfabrik.

Altså Fiats kendte Sevel Syd fabrik i Val de Sangro, hvor alle Stellantis-gruppens store varebiler kommer fra. Der er dog planer om at indrette en nuværende Opel personbilsfabrik i Polen til produktion af Movano, har ledelsen tidligere meldt ud.

Lavere trailervægt

Største minus ved skiftet fra Renault til Stellantis er, at man bl.a. ikke kan få bilen med 3,5 tons trailervægt (højst tre tons i heavy duty udgave) – samt at man ikke kan få en form for automatiseret gearskift.

Karosseriet, der anvendes til de mange varebiler, er nærmest uændret i mere end 10 år, men selv om designet gennem årene er blevet skarpere, så er det vigtigste, at man nu kan få bedre sikkerhed.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne vognbaneassistent, advanceret nødbremseassistent, blindvinkel alarm (inkl. trailer), sidevinds assistent, bakkamera, fartpilot og fartbegrænser, elektrisk stabilitetssystem (også kaldet ESP).

Adaptiv fartpilot ekstra

Fartpiloten er nem at betjene via en stilk på ratstammen – men der er ikke adaptiv fartpilot som standard.

Men den meget lille 5 tommer touchscreen er svær at se noget på ved bakkemanøvrer.

Der er også dokumentholder på instrumentbrættet, nedfældeligt ryglæn med skriveplade og kopholdere. Der er ok aflæggeplads – bl.a. med Aflæggeplads over forruden, lås på det midterste handskerum, trinbræt, to-delte sidespejle, LED kørelys (med dioder) samt motor/kabinevarmer med timer.

Veludstyret

Dertil regn og lyssensor, komfortførersæde, tågelygter, bakalarm for forgængere bag, advarsel for krydsende trafik bag, LED kørelys ,Radio med DAB+, el-betjente/foldbare sidespejle med varme og nedblænding af fjernlys (NYHED)

Varerummet i den prøvede L2H2 udgave var beklædt både i bund og sider- og læssehøjden målte vi til 56 cm. Der mangler dog trin til at lette adgang til varerummet – både i siden og ved bagdørene. Der er 12V og USB stik i varerummet.

Der var i testbilen seks kraftige fastgørelseskroge i bunden og syv små kroge i varerummets sider. Bagdørene åbnede 180 grader. Bilen må trække 2,5 tons på krogen.

Smidig 2,2 liter motor

Vi kan berette om en meget smidig 2,2 liters motor på 140 hk, som bruges af flere af ”søstrene” – og vi kan bl.a. nævne trækkraft fra 1.000 omdrejninger – eller 45 km/t i sjette gear (og 40 km/t i femte gear.)

Kan man ikke selv høre, når der skal skiftes gear, så er der gearskifte-indikatorer. Topfarten er 153 km/t.

Den 140 hestes dieselmaskine er bestemt hurtig i afsættet – og den 6-trins manuelle gearkasse er letgående. Motoren opfylder også den nyeste miljønorm. Man kan også få bilen leveret med 9-trins automatgear.

Ikke helt støjsvag

Helt støjsvag er den dog ikke – især ved accelerationer og motorvejsfart, hvor man er nødt til at hæve stemmen for at tale med passagerer. Bilen krænger måske en anelse – men det er også en høj kassevogn. Affjedringen er også vel hård, men det betyder lidt bedre vejgreb.

Som fra begyndelsen går skærmkasserne ret langt ind i kabinen, så det er svært at strække venstre ben

Kvalitet er ganske pæn – og vi kan bl.a. nævne læderrat. Der er rimelig støtte i førersædet, men det kræver tilvænning at indstille sædet for- og bagkant. Der er armlæn og varme i førersædet. Passager-bænken er derimod noget lodret at sidde på.

Flere biler på vej

Opel Danmark har haft en lang periode med meget få produktionspladser til Opel Movano, men nu begynder det at lysne, og der er biler på vej til Danmark.

”Det vil sige, at vi fremadrettet kan møde den efterspørgsel, vi oplever i markedet og samtidig levere til de kunder, der allerede har bestilt en Movano,” siger Jacob Degn, produktchef for varebiler i Opel Danmark.

Opel Movano har traditionelt set stået stærkt i det store varebilssegment, og den nye Movano har fået et kraftigt forbedret sikkerhedsniveau og en konkurrencedygtig lav TCO (Total Cost of Ownership – eller samlede driftsomkostninger).

Eludgave til næste år

Derudover introducerer Opel en fuld elektrisk version i 2024 – så importøren har meget høje forventninger til Movano.

”Generelt set, har vi lige udvidet vores Opel varebilsprogram. Som varebilsmand af hjertet, gør det mig stolt at kunne sige, at vi nu dækker langt hovedparten af den efterspørgsel, der er på varebilsmarkedet med alt fra kassevogne, lette vans til komplette ombygninger,” siger Jacob Degn.

144 Movano i 2022

Der blev ifølge De Danske Bilimportører solgt 102 Opel Movano i 2021, men 144 i 2022. Ser man på salget i januar 2021 i forhold til 2022 var salget henholdsvis 10- og seks enheder.

Alle dens søstermodeller fra Stellantis gik tilbage salgsmæssigt i 2022 – såvel som i januar 2022.

Autohuset Vestergaard i Hillerød stillede meget venligt den prøvede Movano Enjoy til rådighed i et par dage.


Faktaboks Opel Movano 2,2 Enjoy+ L2H2 140 hk:
Motor: 4 cy. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 140 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 340 Nm v. 2.500 omdr.
Gear: 6 trins manuel.
Miljø: Euro 6d.
Forbrug WLTP snit: 12 km/l.
CO2 udslip: 218 g/km
Topfart: 155 km/t.
Akselafstand: 3-450 mm.
Egenvægt: 2.070 kg.
Nyttelast: 1.545 kg.
Totalvægt: 3.500 kg.
Tilladt vogntogsvægt: 6.500 kg.
Læssehøjde: 560 mm.
Varerum: 11,5 kubikmeter.
Varerumsmål: 2.976 x 1.870 x 1.932 mm.
Mål mellem hjulkasser: 1.420 mm.
Mål sidedøre: 1.755 x 1.250 mm.
Mål bagdøre: 1.290 x 1.562 mm.
Trailervægt m. bremser: 2.500 kg.
Dæk: Nexen Roadian CT8 – 215/70 R15.
Garanti: 2 år fabrik
Pris: 303.990 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk